
Українське ноу-хау від МОЗ: як нова постанова нищить малі аптеки
Київ • УНН
Постанову КМУ оскаржать у суді через порушення та загрозу закриття аптек у селах. МОЗ не чує малий бізнес, захищаючи лише виробників, що призведе до дефіциту ліків.
Постанову Кабінету Міністрів України №168 щодо цін на ліки оскаржать в суді, адже вони ухвалена з порушеннями і призведе до закриття малих аптек у селах. Про це в ексклюзивному коментарі УНН розповіла голова однієї з професійних аптечних асоціацій Олена Пруднікова, додавши, що Міністерство охорони здоровʼя не чує малий бізнес і захищає лише виробників.
Олена Пруднікова є головою ГО "Всеукраїнське об’єднання "Миколаївська фармацевтична асоціація "ФармРада" і бере активну участь у засіданнях робочої групи під головуванням заступниці голови Офісу Президента Ірини Верещук, яка напрацьовує зміни до урядової постанови щодо цін на ліки.
За її словами, постанова Кабміну була ухвалена з грубим порушенням законодавства - вона не була погоджена з Державною регуляторною службою, як цього вимагає чинне законодавство.
Ми будемо подавати до суду, у нас іншого виходу немає. Вона (постанова КМУ - ред.) не погоджена з Державною регуляторною службою, це порушення закону прямого, і ми будемо подавати до суду. Нам іншого вибору Міністерство охорони здорова не дає, бо воно нас не чує і змінювати вони її не збираються
Українське ноу-хау
Урядова постанова встановлює єдину модель регулювання торгових націнок на всі лікарські засоби, що продаються в аптеках. Такий підхід, на думку Пруднікової, є унікальним навіть за світовими мірками.
Держава (Уряд України – ред.) пішла по шляху, що вони скасували маркетинг, до того, поки не будуть зареферовані всі 100% лікарських засобів в Україні. Це українське ноу-хау. Тому що ніде в країнах ні Євросоюзу, ні в США, ні інших країнах нема такого, щоб держава регулювала ціни на 100%. Там держава регулює ціни лише на лікарські засоби, які вона компенсує, за які держава платить гроші
Однак за пропозиціями МОЗ Уряд вирішив застосовувати референтне ціноутворення до всіх препаратів — шляхом порівняння середньої вартості в країнах Східної Європи (Польща, Румунія, країни Балтії). Водночас, за словами Пруднікової, Молдову з цього переліку виключили через лобізм з боку фармвиробників.
Я промоніторила ціни на лікарські засоби у Молдові, і з'ясувала, що деякі лікарські засоби наші вітчизняні виробники постачають у Молдову в два рази дешевше, ніж вони продають всередині нашої країни. Плюс іноземного виробництва лікарські засоби, там теж в два рази дешевші. Я вважаю, що це чистий лобізм виробників, щоб викинути Молдову, тому що буде знижена ціна суттєво на лікарські засоби
Пруднікова, яка є власницею двох аптек на Київщині, підкреслила, що у Міністерстві охорони здоровʼя дослухаються виключно до виробників.
Сьогодні, як і завжди, нас - малих аптек, як і ніколи, не чують. Чують лише тих, хто заробляє великі гроші. Більше всього грошей заробляють наші виробники. Держава не регулює їхню рентабільність, а регулює рентабільність аптек. Хоча 85% ціни лікарських засобів залежить від виробників
За останні три роки закрилось 70% аптек-ФОПів, решта під загрозою
Наразі ситуація на фармацевтичному ринку перетворюється у критичну. За роки повномасштабної війни в Україні припинили діяльність понад 70% малих аптек: з 4 тисяч залишилося лише близько 1200. За словами Пруднікової, після набрання чинності нового регулювання фармринку, навіть ці залишки під загрозою.
Закінчиться це тим, що аптеки в малих селах закриються, тому що на ту націнку вижити неможливо. МОЗ нас ігнорує. Тобто МОЗ показало, що воно не цікавиться забезпеченням лікарських засобів в селі, воно тільки слухає великих
За її словами, аптечні асоціації звертались до Ради національної безпеки та оборони з пропозиціями щодо внесення змін до постанови КМУ №168, ухваленої на виконання рішення РНБО.
Зокрема, аптечні асоціації надавали свої пропозиції щодо зміни формули націнки, щоб дати можливість малим аптекам вижити. Вони пропонують встановити фіксовану націнку до 35% — як це і передбачалось рішенням РНБО.
Вони (МОЗ - ред.) спираються на рішення РНБО, але ми запропонували внести зміни в межах цього рішення. В рішенні РНБО запропоновано зробити диференційовані націнки, але не вищі 35%. Ми просимо 35%, ми не просимо 20-25-15% як вони (МОЗ – ред.) зробили. Зробіть на все 35%, і ми будемо намагатися вижити. Ми не кажемо, що ми виживемо, але ми будемо намагатися
Додамо
У Державній регуляторній службі повідомили УНН, що проєкт постанови, яку ухвалив Кабінет міністрів України 14 лютого не проходив погодження з, як це передбачено законодавством.
При цьому, на стадії розробки, проєкт вищезазначеної постанови № 168 не надавався на погодження чи розгляд до ДРС. У зв’язку з чим ДРС не приймала будь-яких рішень щодо проєкту постанови
Водночас у службі наголосили, що дія закону про регуляторну політику поширюється на всі проекти регуляторних актів.

Нагадаємо
Постанова Кабінету міністрів України №168 від 14 лютого 2025 року передбачає нові правила регулювання фармацевтичного ринку. Зокрема, було запроваджено обмеження націнок на постачальницько-збутові та роздрібні надбавки для всіх лікарських засобів, а не лише для окремих категорій. Окрім того, постановою заборонено рітейлу укладати маркетингові угоди з фармвиробниками, які давали можливість аптекам робити знижки для пацієнтів, впроваджувати соціальні проєкти і проводити навчання фармацевтів.
Метою постанови було зниження цін на лікарські засоби та підвищення їхньої доступності для населення. Водночас пацієнтські організації застерігали, що надмірне регулювання може призвести до дефіциту ліків, закриття аптек у малих містах і селищах, а також припинення роботи соціальних програм підтримки пацієнтів.