Скільки коштує утримання НАБУ та САП і чи вартує це таких витрат бюджету, якщо ефективність наближена до нуля, а людям підвищують податки

Скільки коштує утримання НАБУ та САП і чи вартує це таких витрат бюджету, якщо ефективність наближена до нуля, а людям підвищують податки

Київ  •  УНН

 • 302625 перегляди

Read in English

Антикорупційні органи України витратили близько 12-13 млрд грн за 9 років, але їх ефективність викликає сумніви. Кількість успішних справ обмежена, а іноземні аудитори вказують на недоліки в роботі.

Понад 9 років в Україні існує ціла система органів, яка мала всі шанси за ці роки викорінити корупцію вщент. Проте навіть концентрація владних повноважень, де слідство та прокуратура фактично не є збалансованими, а діють "заодно" не дало очікуваних результатів, про що зокрема свідчить рівень недовіри українців до антикорупціонерів. Польща вирішила ліквідувати місцевий аналог НАБУ на 20-му році його існування через бездіяльність, в Україні це може бути значно раніше, адже окрім недовіри цифри свідчать, що витрати на антикорупціонерів і їх ККД майже зрівнялися у нулі, повідомляє УНН.

За підрахунками, витрати на НАБУ, САП та ВАКС від моменту їх створення до кінця 2023 року склали мільярдні суми, які можна підрахувати за річними бюджетами кожної з інституцій.

Наприклад, бюджет НАБУ у 2023 році становив 1,262 мільярдів гривень. САП також отримувала фінансування на рівні близько 300-400 млн грн щороку, а ВАКС – ще близько 200-300 млн грн щороку.

З моменту свого створення у 2015 році, загальні бюджети цих інституцій становили приблизно:

- НАБУ: близько 8-9 мільярдів гривень

- САП: приблизно 2-2,5 мільярдів гривень.

- ВАКС: близько 1-1,5 мільярдів гривень.

Отже, загальний бюджет НАБУ, САП та ВАКС за весь час їх існування може становити приблизно 12-13 мільярдів гривень. Якщо додати до цього бюджети НАЗК, які теж мали  вагомо впливати на рівень протидії корупції - цифри одразу зростуть ще на декілька мільярдів.

Image

При цьому бюджетні апетити кожного з цих органів ростуть щороку. Оплачують це все платники податків, для яких підготували вже чергові підвищення зборів. Зокрема Кабмін зареєстрував законопроєкт про зміни до Податкового кодексу. Пропонується збільшити ставку військового збору до 5% та зобов'язати ФОПи третьої групи платити 1% збору на період воєнного стану. 

І хоча антикорупціонери і декларують, що показують "потужні результати"  роботи і економічний ефект від їхньої діяльності складає станом на кінець 2023 року понад 9 мільярдів гривень,  кількість справ, які завершилися обвинувальними вироками та реальним поверненням коштів до бюджету, є обмеженою. Це ставить під сумнів здатність антикорупціонерів досягати своїх основних цілей.

Звісно не можна відкидати, що в теорії частина результатів антикорупційних заходів може бути помітною лише у довгостроковій перспективі. Тобто, через поступове викорінення корупційних практик і завдяки тому, що НАБУ має стати "страхом" для корупціонерів.

Та чи "бояться" НАБУ, САП та ВАКС корупціонери – питання залишається відкритим. Адже навіть іноземні аудитори вказали, що частина справ НАБУ щодо зловживання владою та привласнення майна закінчилися виправдувальними вироками і викликали критику з боку суспільства і бізнес-спільноти.

Окрім того, аудитори констатували, що ВАКС розглядає справи роками, а детективи НАБУ можуть розслідувати їх десятиріччями. Однак, як показує практика, тривалість розслідування антикорупціонерів ніяк не впливає на його якість.

Image

Наочним прикладом є кримінальні провадження проти ексміністра інфраструктури Володимира Омеляна. Обидві справи розвалилися у судах. Однак НАБУ не стало офіційно вибачатися перед ексміністром за незаконне кримінальне переслідування та псування ділової репутації.

Загалом НАБУ практикує заяви про "гучні викриття" топчиновників, але такі справи далеко не завжди мають обґрунтовану доказову базу.

Так, схоже, буде зі ще однією справою проти ексміністра - Миколи Сольського. У квітні його звинуватили у заволодінні землею, яка начебто належала НААН.

Image

Для того, щоб звинувачення НАБУ підтвердилися, їм для початку потрібно довести, що ця земля дійсно належала НААН – але наразі даних і офіційних документів немає. Ба більше, про те, що документів на землю не було, кажуть і самі представники аграрної академії. Як виявилося, і в деклараціях ексміністра за період з 2020 по 2023 рік немає жодної земельної ділянки на Сумщині.

І хоч за цей час антикорупціонери не змогли надати чітких доказів "вини" Миколи Сольського, гучні обвинувачення зробили своє – він залишив посаду міністра. Окрім того, заяви НАБУ і відставка міністра стали причиною зриву переговорів з поляками щодо розблокування кордонів.

Додамо

У Харківській правозахисній групі назвали заяви НАБУ проти ексміністра агрополітики Миколи Сольського порушенням презумпції невинуватості. Також правозахисники вважають, що справжньою причиною переслідування Сольського є бажання припинити його зусилля щодо створення в Україні ринку землі.