Концесія залізничних вокзалів: чи вдасться Україні перетворити руїни в привабливий сервіс
Київ • УНН
КИЇВ. 8 жовтня. УНН. Сьогодні залізничні вокзали України - збиткові для держави і не привабливі для пасажирів. Чи зможе концесія, тобто передача їх в управління приватним інвесторам, суттєво покращити ситуацію, в коментарі УНН розповів Голова практики нерухомості, будівництва та інфраструктури Міжнародної юридичної компанії Kinstellar Олег Матюша.
“Наразі, на жаль, залізничні вокзали в Україні є збитковими об’єктами. Навіть такий привабливий з комерційної точки зору об’єкт як Центральний залізничний вокзал в місті Києві за 2019 року приніс Укрзалізниці збитків на суму понад 50 мільйонів гривень. При цьому вибір та якість послуг, що отримують відвідувачі українських вокзалів, залишає бажати кращого. Це досить дивно, адже маючи тисячі квадратних метрів потенційних орендних площ, з пасажиропотоком більше 23 мільйонів на рік лише на київському вокзалі, ситуація повинна бути зовсім іншою”, — наголосив Матюша.
Експерт пояснив такий стан речей відсутністю стратегії розвитку залізничних вокзалів та неефективним управлінням активами, що можна змінити за допомогою концесії як одного з можливих варіантів.
“Реалізація планів Міністерства інфраструктури щодо передачі в концесію окремих залізничних вокзалів є одним із можливих способів перетворення збиткових об’єктів на успішні комерційні локації із належним рівнем закладів громадського харчування, торгівлі, зонами відпочинку, транспортними та банківськими послугами, покращеною логістикою. Держава може перекласти на приватного партнера власні витрати на реконструкцію та утримання інфраструктури вокзалів, отримувати дохід у вигляді фіксованих концесійних платежів та платежів, прив’язаних до результатів комерційної діяльності концесіонера. При цьому, держава не втрачатиме контроль та право власності на нерухоме майно залізничних вокзалів”, — розповів Матюша.
Він також зазначив, що в усьому світі низка вдалих концесійних проектів залізничної інфраструктури працює на чітких та прозорих вимогах до концесіонера, що є важливою умовою успішної співпраці бізнесу та держави.
“У світі достатньо прикладів передачі залізничної інфраструктури, в тому числі вокзалів, в управління приватним структурам як через механізм оренди, як наприклад, у Чехії (вокзали в Празі, Карлових Варах, Маріанських Лазнях), так і шляхом передачі їх в концесію, як, наприклад, у США (станції транспортного коридору в Атланті), Перу тощо. При цьому необхідною умовою для успіху таких проектів має стати встановлення чітких та зрозумілих вимог до концесіонерів, прозора процедура їх відбору, врахування наявності досвіду успішного управління аналогічними об’єктами замість відбору виключно на засадах найкращої фінансової пропозиції, підготовка проекту тендерної документації та концесійного договору з врахуванням позитивного міжнародного та українського досвіду”, — підсумував він.
Нагадаємо, міністр інфраструктури Владислав Криклій повідомив, що Мінінфраструктури планує віддати у концесію сім залізничних вокзалів.
Раніше міністерство інфраструктури успішно передало у концесію порти “Херсон” та “Ольвія”. “Ольвія”, зокрема, передана катарській компаній, яка зобов‘язалася інвестувати у порт 3,4 млрд грн та ще 80 млн грн — в інфраструктуру Миколаєва.