Експерти: кейс Scania розкрив проблему привілегійованого ставлення держави до іноземних компаній
Київ • УНН
КИЇВ. 20 липня. УНН. Північний апеляційний господарський суд задовольнив апеляційну скаргу дистриб’ютора шведських вантажівок Scania Україна щодо рішення суду першої інстанції на користь української компанії “Журавлина”. Разом із тим кейс Scania розкрив низку проблем, коли такі державні інстанції як Антимонопольний комітет, судова та правоохоронна система, народні депутати працюють виключно в інтересах іноземного інвестора. Саме в таких умовах змушений зараз виживати український бізнес і протистояти згубній для нього тенденції, зауважують експерти, повідомляє УНН.
Так, директор Українського інституту аналізу і менеджменту політики Руслан Бортник зауважує, що кримінальне переслідування з боку дистриб’ютора шведських вантажівок Scania-Україна свого опонента — української компанії “Журавлина” досить поширена ситуація, адже будь-хто може написати заяву до правоохоронних органів, маніпулюючи цим.
«Будь-який громадянин може написати заяву. (…) Таке буває, але слідчі повинні самі аналізувати це, перевіряти, чи маніпуляція це і чи вестися на неї, чи ні та не підігравати саме недобросовісній конкуренції. У будь-якого конфлікту є своя історія, судова справа, особливо, якщо були великі конфлікти. Слідчий повинен це перевірити, подумати та зрозуміти, чи не намагаються його використати», - пояснює Бортник.
Політтехнолог Віктор Бобіренко зазначає, що судова гілка влади та правоохоронні органи часто стають об'єктом маніпуляцій в Україні, особливо з боку великих міжнародних компаній, які захищені потужним політичним лобі.
«Зазвичай такі речі використовуються як тактичний хід. Це робиться, на жаль, в державі Україна: правоохоронні органи та судові можна використати для якихось своїх тактичних успіхів. Будемо відвертими, але в усьому іншому світі здебільше слідкують за репутацією, а ми маємо ситуацію, коли одна й та сама компанія (Scania – ред.), яка в Європі намагається тримати репутацію, а тут підлаштовується під місцеві реалії», - роз’яснює політтехнолог.
У той самий момент, Scania залишається недоторканною для державних органів, Антимонопольного комітету тощо через потужну політичне лобі її інтересів на найвищому рівні.
«Ніхто не захоче задіти іноземну компанію, тому що є посольство, якщо це європейська країна, вони стануть на захист», - відмічає Бобіренко.
Що було раніше
Північний апеляційний господарський суд задовольнив апеляційну скаргу дистриб’ютора шведських вантажівок Scania Україна і скасував рішення суду першої інстанції на користь української компанії “Журавлина”. Одразу після цього за опонентів Scania “взялись” правоохоронні органи: з власником компанії “Журавлина” Олегом Політилом зв’язався слідчий і попросив з’явитись для пояснень з приводу нібито фальшування документу.
Примітно, що адвокат Scania Станіслав Єна ще в березні погрожував власнику компанії “Журавлина” кримінальним переслідуванням. Олег Політило переконаний, що кримінальне переслідування пов’язане зі спробами Scania змусити відмовитись “Журавлину” від захисту своїх інтересів у касаційній судовій інстанції.
Довідка: Scania VS “Журавлина”
Судові процеси між дистриб’ютором шведських вантажівок Scania та українським підприємством “Журавлина” тривають ось уже близько дев’яти років.