"Дарниця" мовчить, галузь протестує: що не так із поправками до законопроєкту №11493 щодо регулювання фармринку?
Київ • УНН
"Дарниця" мовчить, галузь протестує: що не так із поправками до законопроєкту №11493 щодо регулювання фармринку?
Скандальні поправки до законопроєкту №11493 щодо регулювання фармацевтичної галузі викликали шквал критики з боку професійних асоціацій та представників ринку. Заявлена мета змін - вдосконалення регулювання, однак у реальності вони можуть призвести до подорожчання цін на препарати та завдати серйозної шкоди доступності лікарських засобів. Окрім того, експерти вбачають у цих поправках лобіювання інтересів лише одного виробника - фармацевтичної компанії "Дарниця". Про це пише УНН.
Об'єднання організацій роботодавців: ризик дефіциту ліків і удар по виробниках
Об'єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (ООРММП) звернулося до голови профільного комітету Михайла Радуцького з проханням призупинити розгляд законопроєкту №11493. В асоціації заявили, що зміни можуть негативно вплинути як на фізичну доступність лікарських засобів аж до ризиків виникнення дефіциту в надзвичайно складний час повномасштабної воєнної агресії ворога та тривалої гуманітарної кризи, так і на виробничу сферу в цілому.
"Асоціація просить відкласти запланований розгляд Комітетом законопроєкту №11493 до моменту обговорення та опрацювання всіх пропозицій та ініціатив із діловою професійною спільнотою та фаховими експертами", - ідеться у зверненні.
Американська торговельна палата: необхідно провести економічну оцінку
Компанії-члени Американської торговельної палати в Україні не підтримують обговорювані поправки до законопроєкту №11493 щодо регулювання оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, подані народною депутаткою Юлією Тимошенко.
"Насамперед, Палата просить про проведення економічної оцінки, аналізу впливу на ринок та пацієнта для розрахунку та перед можливим встановленням будь-яких порогів щодо продажу лікарських засобів", - ідеться у заяві організації.
Компанії-члени вважають, що для змін у регулюванні, які впливають на усіх учасників фармацевтичного ринку та пацієнта як кінцевого споживача, необхідно передбачати перехідний період - щонайменше рік для забезпечення безперебійних поставок ліків.
"Важливо звернути увагу, що у країнах - членах ЄС відсутня практика обмеження для закупівель дистриб'юторами та закупівля лікарських засобів через електронний каталог, що свідчить про невідповідність запропонованих змін євроінтеграційному напрямку держави", - наголошують у Палаті.
СУП: захист національних виробників
Спілка українських підприємців (СУП) висловила занепокоєння, що поправки, які наразі обговорюють нардепи, можуть бути шкідливими для національних виробників. Асоціація закликає до широкого обговорення проблем ринку, перш ніж ухвалювати зміни.
"Наразі до другого читання законопроєкту №11493 подано пропозиції, які, у разі їхнього ухвалення в якості закону, можуть виявитися шкідливими для національних виробників ліків та негативно вплинути на фізичну доступність лікарських засобів", - ідеться у заяві.
ЄБА: ініціатори не надали ґрунтовні розрахунки
Європейська Бізнес Асоціація (EBA) вважає неприйнятним впровадження таких масштабних змін між парламентськими читаннями.
"Розробниками законодавчих змін не надані ґрунтовні розрахунки й економічний аналіз рівня та динаміки цін, впливу пропонованих змін на всіх учасників економічних відносин - виробників, оптових і роздрібних продавців, пацієнтів. Також авторами змін не зазначено, як можна виключити ризики виникнення дефіциту лікарських засобів, які є суттєвими", - заявили у організації.
Асоціація просить врахувати її позицію, щоб уникнути швидких рішень, які можуть призвести до дефіциту ліків і зниження доступу українців до ліків, та продовжити діалог з бізнесом.
Асоціація виробників інноваційних ліків: деякі нововведення можуть містити корупційні ризики
Асоціація виробників інноваційних ліків (APRaD) звернула увагу на те, що автори законопроєкту не проводили ґрунтовні розрахунки й економічний аналіз наслідків впровадження запропонованих змін для всіх учасників фармацевтичного ринку. Також експерти наголошують на необхідності перехідного періоду для уникнення дефіциту.
Проаналізувавши пропозиції до законопроєкту №11493, експерти APRaD підготували зауваження і пропозиції, відзначивши, що деякі терміни, формулювання і положення:
- є неточними і такими, що порушують принцип правової визначеності, що може породжувати правові конфлікти та бути підґрунтям для зловживань з боку владних інституцій, а також створювати корупційні ризики;
- потребують роз’яснення і доопрацювання, оскільки широке трактування може мати наслідком кваліфікації будь-яких дій добросовісних суб’єктів господарювання як порушення;
- знаходяться у фокусі регулювання окремими законами у сфері реклами та захисту конкуренції;
- не відображають системи корпоративних відносин міжнародних фармацевтичних компаній, де в багатьох випадках виробник не є засновником афілійованих компаній.
AIPM Ukraine: пропонує інші шляхи для зниження економічного тиску
Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників AIPM Ukraine вважає, що регулювання вартості дозволених рекламних та маркетингових послуг, пов’язаних із реалізацією препаратів кінцевому споживачу, потрібно доручити Кабміну, а не регулювати через закон.
Експерти Асоціації пропонують розглянути інші можливі шляхи зниження економічного навантаження на українських пацієнтів.
1. Прискорення розвитку сучасних стандартів лікування для найбільш поширених нозологій на базі принципів доказової медицини та доступність цієї інформації для лікарів і пацієнтів дозволять:
o суттєво знизити поліпрагмазію;
o надати чіткі пріоритети розширенню програми реімбурсації "Доступні ліки";
o сформувати базу для розширення переліку життєво важливих препаратів та стати основою його трансформації в єдиний позитивний перелік лікарських засобів.
2. Подальше розширення програми реімбурсації "Доступні ліки" в амбулаторному сегменті є суттєвим чинником зниження економічного навантаження на пацієнта та контролю за цінами на препарати, що реімбурсуються.
3. Прискорення та розширення повноцінного впровадження оцінки медичних технологій для сучасних препаратів / технологій лікування та адекватне державне фінансування механізму договорів керованого доступу для забезпечення доступу пацієнтів до такого лікування.
4. Додатковими джерелами фінансування потреб пацієнтів у фармакологічній терапії також можуть бути:
o включення необхідних лікарських засобів у стандарти надання допомоги, які фінансує Національна служба здоров’я України (для госпітального сегмента);
o перегляд обмежень для закупівель необхідних препаратів за рахунок коштів регіонів та громад.
Варто зазначити, що фармспільнота неодноразово вказувала, що запропоновані поправки можуть лобіювати інтереси лише одного великого гравця - фармкомпанії "Дарниця". Водночас сам виробник утримується від публічних коментарів щодо ініціатив, що породжує сумніви - чи це мовчазна підтримка, чи просто стратегія уникнення публічності.
Тож, скандальні поправки до законопроєкту №11493 продовжують залишатися ТОП-темою серед професійної спільноти - звідусіль лунають заклики до прозорого обговорення, врахування інтересів галузі та уникнення поспішних рішень, які можуть завдати шкоди ринку. Водночас питання можливого лобіювання інтересів окремих компаній, як-от "Дарниця", лишається відкритим.