У Раді Європи вказали на недоліки у боротьбі з відмиванням грошей в Україні
Київ • УНН
КИЇВ. 30 січня. УНН. Комітет експертів Ради Європи з оцінки заходів боротьби з відмиванням грошей (MONEYVAL) опублікував новий звіт про боротьбу з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму в Україні, зазначивши відчутний прогрес, зміни в законодавстві та практиці, при цьому вказавши і на недоліки, зокрема рекомендував внести правки до Кримінального кодексу щодо відмивання грошей, повідомляє УНН.
"У своїй новій доповіді, опублікованій сьогодні, комітет визнав, що в Україні існує сильна політична прихильність запобіганню та боротьбі з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму, і вжиті заходи вже чинять позитивний вплив. Проте, необхідні нові правові норми для більш "стримуючий" вироків за злочини, необхідно більше ресурсів, а справи високого рівня повинні розслідуватися і вестися більш активно", - йдеться в повідомленні.
Як зазначається, Україна стикається з "серйозними ризиками відмивання грошей через корупцію і незаконну економічну діяльність, включаючи фіктивне підприємництво, ухилення від сплати податків і шахрайство".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ситник, кажучи про зростання корупції, заявив, що "чиновники живуть, як останній день"
"Величезний обсяг тіньової економіки, що посилюється широко поширеним використанням готівки, робить країну особливо вразливою. Серед поширених механізмів відмивання грошей в Україні є так звані конвертаційні центри, через які кошти перекачуються з реальної у тіньову економіку і які використовуються для конвертації надходжень в грошові кошти і виведення їх з країни", - додали в комітеті.
При цьому вказано, що українська влада демонструє досить хороше розуміння ризиків відмивання грошей і фінансування тероризму.
"Однак розуміння може бути більшим у таких областях, як транскордонні ризики і ризики, що створюються некомерційним сектором і юридичними особами. Крім того, аналіз ризиків повинен підтримуватися більш надійною статистикою", - сказано в повідомленні.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: В Україні найбільш корумпованими державними органами є суди
У комітеті відзначили, що з часу останньої оцінки в 2009 році Україна зробила низку кроків, які можна вітати, а саме прийняття в 2014 році спеціального закону про посилення процедури фінансового моніторингу та активізації зусиль із боротьби з корупцією за допомогою створення Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) і офісу Антикорупційного прокурора. Інші позитивні ініціативи, йдеться в доповіді, включають в себе "дуже значні зусилля" Національного банку України забрати у злочинців контроль над банками і успішний розвиток складних справ щодо відмивання грошей.
"Підрозділ фінансової розвідки робить якісний операційний аналіз; механізми збору і обробки даних виявилися ефективними і призвели до того, що значна кількість справ була передана правоохоронним органам. Проте, стан справ у підрозділі перебуває на критичному рівні, оскільки її ІТ-система застаріла, а рівні укомплектування персоналом більше не відповідають вимогам постійно зростаючого робочого навантаження. Якщо на це терміново не відреагувати, це, швидше за все, негативно позначиться на ефективному функціонуванні підрозділу", - йдеться в повідомленні.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Порошенко заявив, що організував боротьбу проти корупції не заради траншу МВФ
Зазначено, що справи щодо відмивання грошей як і раніше розглядаються як "другорядні", доповнення до "основного" правопорушення - суспільно небезпечного злочинного діяння, що передувало відмиванню грошей.
"Щоразу, коли є вирок за відмивання грошей, він майже завжди не такий серйозний, ніж за "основне" правопорушення", - додали експерти.
Санкції повинні бути такими, що чинять більш стримуючий вплив на практиці, підкреслюють експерти комітету. Вони рекомендують ввести в Кримінальний кодекс положення, в якому чітко вказується, що особа може бути засуджена за відмивання грошей, навіть за відсутності засудження за "основне" правопорушення.
Як зазначається, до 2014 року кримінальне переслідування у зв'язку з відмиванням грошей зазвичай стосувалося місцевих чиновників, а не високопосадовців.
З березня 2014 року, йдеться у доповіді, "вживаються активні заходи проти осіб, які мають зв'язки з колишнім режимом; досі результатом комплексних розслідувань були два обвинувачення в судах, одне з яких - відмивання грошей у великих обсягах".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Луценко заявив, що в Україні з початку року через корупцію відкрили 360 справ
"Потрібно більше судових переслідувань і звинувачень у випадках, пов'язаних з корупцією на високому рівні, крадіжками і розкраданням державних активів не лише особами, пов'язаними з колишнім режимом, але і нинішніми державними посадовими особами та їх соратниками. Крім того, незважаючи на те, що влада недавно почала агресивно блокувати фонди в справах про корупцію на високому рівні з метою конфіскації, режим конфіскації, схоже, не застосовується послідовно у всіх випадках", - йдеться в повідомленні.
Що стосується фінансування тероризму, то Україна веде його як окремий злочин і створює систему протидії йому. Проте, як і раніше існують технічні недоліки, які необхідно усунути, щоб привести механізм у відповідність з міжнародними стандартами.
Україна повинна звітувати перед комітетом на першому пленарному засіданні в 2019 році про виконання її рекомендацій.