Безпілотники з другорядних засобів, як вважалось на початку вторгнення, мають стати пріоритетними: в Асоціації шкіл БПЛА розповіли про навчання пілотів
Київ • УНН
Головне для майбутнього оператора дронів – бажання вчитися та нищити ворога
Де-юре визнання шкіл БПЛА просувається дуже повільно. Одна з цілей – це створення Асоціації в партнерстві з Головним Управлінням державної авіації України, Головним управлінням безпілотних систем Генерального Штабу ЗСУ й, зокрема представниками Кабміну, МОН та розробка навчальних програм відповідно до юридично правових норм, які б відповідали вимогам часу та запитам ЗСУ. Про це в інтерв’ю журналісту УНН розповів член Ради Незалежної Асоціації шкіл БПЛА України та керівник школи "Eye in the Sky/Небесне Око" Сергій Савченко.
Скільки шкіл БПЛА в Україні? Скільки шкіл входить до Асоціації?
Ми як асоціація шкіл БПЛА України були створені в грудні 2023 року спільними зусиллями цивільних шкіл підготовки операторів БПЛА, більшість яких веде свою діяльність з початку повномасштабної агресії рф проти України – з березня-квітня 2022 року. Деякі школи займалися навчанням на безпілотних системах ще задовго до лютого 2022 року. Наразі в наших лавах присутні 15 шкіл і ця цифра зростає кожного місяця. Нам відомо про близько 40 цивільних шкіл, які займаються навчанням на безпілотних літальних апаратах різних типів.
Скільки часу триває навчання? Та чи цікавляться жінки таким навчанням?
Залежно від типу БПЛА термін навчання може коливатися від 1 тижня до декількох місяців. Серед випускників наших шкіл безперечно є і жінки, як і серед інструкторів. Вправні пілотеси й прекрасні фахівці, але відносний відсоток від загальної кількості невеликий.
Загалом же на сьогодні переважну більшість наших курсантів складають діючі бійці ЗСУ всіх родів військ, в тому числі і спецпризначенці, бійці тероборони, національної поліції, нацгвардії, прикордонники тощо.
Люди яких спеціальностей найчастіше виявляють бажання навчатися на операторів дронів? Яким спеціалістам ви надаєте перевагу?
Ми готові навчати всіх – війна не питає скільки у тебе дипломів, але є певні критерії відбору, особливо при пілотуванні FPV-дронів, вони пов’язані в першу чергу зі стійким вестибулярним апаратом курсантів. А загальні - це в першу чергу бажання вчитися і пізнавати нове, мотивація нищити русню, бути більш ефективним на полі бою. Звісно, базовий рівень освіти чи фах має велике значення – це впливає наскільки швидко курсанти в групі можу опанувати програму, але в кейсах наших колег є вправні пілоти, що прийшли навчатися не вміючи навіть писати (бува, і таке в наш час загальної грамотності), але маючи величезну мотивацію і бажання (завдяки терпінню інструкторів цієї школи) вони стали прекрасними фахівцями.
Як саме проходить навчання? Це якась універсальна підготовка, чи готують за певними напрямками/моделями?
Як машини бувають різні, так і дрони бувають різні, але їх можна розділити на певні напрями - це класичні цивільні дрони типу Mavic чи AUTEL, що використовують на фронті, FPV-дрони, важкі дрони й безпілотні літальні апарати та комплекси типу крило. Звісно вони всі мають відмінності й звісно всі вони мають свої програми навчання.
Так чи інакше, всі типи дистанційно керованих апаратів, які є в наявності чи розроблені нашими (українськими) розробниками представлені у навчальних програмах наших шкіл або навчальних центрах при виробниках цих дистанційно керованих систем.
Чи це навчання відбувається за кошти держави? Скільки коштує підготувати одного оператора БПЛА?
Якщо говорити про державне фінансування цивільних шкіл, які займаються підготовкою військових, то це передбачає велику відповідальність за витрачені кошти перед платниками податків в першу чергу. Ставлячи на перше місце якість навчання ми можемо взяти цю честь і відповідальність. Ми готові комунікувати й комунікуємо з державою щодо цього питання.
Однак, ми розуміємо, що щоб це відбулося, треба, щоб держава була переконана в тому, що спеціалісти які виходять зі стін наших шкіл відповідають тим вимогам, які вона виставляє для випускників подібних закладів. Як школи де-факто більшість шкіл-членів Асоціації відбулися навесні 2022 року, є учасниками проєкту "Армія дронів", фінансування якого відбувалося за кошт UNITED 24. За цей час школами було підготовлено понад 20 тисяч курсантів за дуже короткий термін, коли це було необхідно.
Ми маємо не тільки бажання, але й досвід, але де-юре визнання шкіл просувається дуже повільно. До речі, одна з цілей – це створення Асоціації в партнерстві з Головним Управлінням державної авіації України (ГУДАУ), Головним управлінням безпілотних систем (ГУБС) Генерального Штабу ЗС України, представниками Кабінету міністрів України, МОН та виробниками - синхронізація і розробка навчальних програм відповідно до юридично правових норм, які існують на цей час в Україні, і які б відповідали вимогам часу та запитам ЗСУ. Коли це станеться тоді, на мою думку, може йти мова про юридичне визнання і державне фінансування. Ми активно працюємо в цьому напрямку.
Тепер навчання у наших школах відбувається переважно за волонтерський кошт, за кошти засновників, за донати меценатів або виробників, особисті кошти військовослужбовців якщо не виходить по іншому. Кожна школа самостійно вирішує і знаходить шляхи фінансування. Стосовно вартості навчання, то в різних школах різні ціни, які різняться від типу БПЛА, програми і терміну навчання, але у всіх цінник прийнятний якщо можна так казати.
На якому етапі розробка навчальних програм та створення Асоціації в партнерстві з ГУДАУ, ГУБС, представниками Кабміну, МОН?
Зі всіма ними у нас були зустрічі і навіть відбувалося декілька спільних зустрічей всіх цих відомств умовно кажучи. Коли ми всі разом зустрічалися і думали над тим, як нам правильно зробити той чи інший момент. Зацікавленість і в держави, і в Головного управлінням безпілотних систем (ГУБС), і в Головного управлінням державної авіації України (ГУДАУ), безумовно є, але ми розуміємо, що це шлях для того, щоб привести все до єдиного знаменника. Єдиний знаменник – це нормативні акти, те, що у нас є і чим ми керуємося при використанні повітряного простору – за це відповідає ГУДАУ.
Те, що потрібно нашим військовим – це вимоги, які не пред’являє, а які були б бажані з боку Головного управлінням безпілотних систем. Не завжди це вкладається в ті рамки, які може дозволити собі ГУДАУ, тому що керується законами та підзаконними актами, які вони не в змозі змінити, тому для цього повинен бути Кабмін, який розуміє, що потрібно внести зміни до законодавства для того, щоб зробити цей шлях не таким тернистим.
Тому це дуже плідні зустрічі, їх у нас вже було декілька. Контури своєї роботи, як Асоціації безпілотної авіації ми намітили. Ми розуміємо, що нам потрібно зробити, щоб відповідати нормам ГУДАУ, і відповідати вимогам ГУБСа, тобто ЗСУ і ми зараз над цим дуже активно працюємо. У нас є зараз питання по виходу в площину сертифікації шкіл, які були б сертифіковані, як навчальні заклади, які можуть надавати навчання в умовах військового стану. Це задовольнить ГУДАУ. У нас є представники, які спілкуються з МОН для створення єдиної програми навчання, яка б задовольнила ГУДАУ та ГУБС. Тобто ми створюємо систему, комплекс.
Що змінилося після рішення створити у структурі ЗСУ Сил безпілотних систем?
Поки що зарано щось говорити стосовно, того що змінилося, але маємо дуже велику надію на те що безпілотні системи з другорядних засобів, як вважалось на початку повномасштабного вторгнення, стануть пріоритетними. Як у свій час Другу світову війну називали війною танків, то цю війну вже охрестили війною дронів. Дуже добре, що у керівництва держави та ЗСУ є розуміння цього процесу. Своєю чергою, ми глибоко переконані, що перевагу в цій війні отримає той, хто буде спритніший в технологічному плані. За кількістю людських ресурсів у нас просто немає іншого виходу ніж ставати державою з більш технологічною армією. Нашою перевагою є гнучкість навчання, швидкість змін і диверсифікований підхід навчання на різні типи і системи, яких за останні 2 роки з’явилося дуже багато. Як Асоціація шкіл БПЛА України ставимо собі за мету побудування якісної системи навчання, яка б задовольняла потреби ЗСУ у першокласних пілотах з навичками використання самих передових розробок.
Є потреба в класних інженерах. Багато зі шкіл долучають до свого навчання діючих військових, аби відчувати потреби фронту і зміни, які відбуваються "на передку". Багато хто готовий брати на роботу демобілізованих військових, навіть без досвіду керування, але з хистом до викладання і бажанням вчитися – це соціально відповідальний підхід, на мою думку
Які задачі поставлені перед школами БПЛА?
Не можу сказати за всі школи, але виведені спільним рішенням всіх шкіл пріоритетами, цілями й задачами нашої Асоціації є формування єдиного інформаційного і навчального простору для всіх шкіл, єдиного стандарту навчання, єдиних критеріїв оцінки навчання і як слідство цього підвищення якості підготовки курсантів, безпеки при використанні безпілотних авіаційних комплексів під час виконання задач. І головне – збереження життів наших військових.
Відомо скільки людей після навчання готові, чи пішли у Сили безпілотних систем?
Ми вже говорили, що переважна більшість наших курсантів - це діючий військові, а ті хто не військові - це саме ті, хто замислювався над тим, що він буде робити коли він буде призваний до лав ЗСУ або ті, хто вже знає, що вони підуть і хочуть отримати реальні навички знання в керуванні безпілотних систем.
Скільки операторів БПЛА стали випускниками шкіл з початку 2022 року?
Більшість наших шкіл були і є учасниками проєктів Victory Drones та "Армія дронів". Згідно з інформацією яка була оприлюднена на загал тільки за проєктом "Армія дронів" цивільні школи загалом навчили понад 19 000 людей і ця цифра постійно зростає.