Експерт розповів, як концесія вокзалів позначиться на якості послуг для пасажирів
Київ • УНН
КИЇВ. 9 жовтня. УНН. Держави застосовують концесію, коли віддати на приватизацію об'єкт неможливо, а утримувати - складно. У випадку України ефективна концесія інфраструктурних об'єктів буде тільки в плюс: як державі, так і споживачам послуг, пасажирам. Про це в коментарі УНН розповів експерт з питань транспорту Владислав Притоманов.
"Концесія використовується коли держава, з одного боку, не може приватизувати об'єкт інфраструктури, а з іншого - не може їм ефективно керувати. Це інструмент залучення приватного капіталу в розвиток об'єкта. У концесіонера завжди є інвестиційні зобов'язання, наприклад, капітальний ремонт або збільшення робочих місць, досягнення певних цілей, наприклад, рівня перевалки вантажів для портів", - пояснив він.
Споживачі отримують якісні послуги, а держава позбавляється від непосильної ноші, продовжує він.
"Зазвичай для споживача це означає скорочення бюрократії, рівня корупції і готівкових платежів. Для держави - зниження управлінського апарату і головного болю від необхідності займатися невластивою йому діяльністю", - пояснив Притоманов.
Він упевнений, що при передачі аеропортів, вокзалів і портів у концесію українці тільки виграють.
"Завдання концесіонера - отримати прибуток, а це можливо тільки при збільшенні пасажиропотоку у випадку з пасажирськими об'єктами. Тому на об'єктах повинні з'явитися нові сервіси і поліпшуватися старі. Це і більш зручні способи доїхати до вокзалу та аеропорту, і сучасні термінали. Єдине "але" в таких випадках - це можливість альтернативного шляху для пасажира доїхати до точки призначення, тобто наявність конкуренції. Умовно кажучи, переданий в концесію об'єкт підвищить рівень комфорту пасажира, навіть якщо він єдиний варіант для поїздки, а якщо таких шляхів кілька, то рівень комфорту виросте ще більше через конкуренцію", - розповів Притоманов.
Нагадаємо, Мінінфраструктури планує віддати в концесію сім залізничних вокзалів: Харкова, Дніпра, Вінниці, Хмельницького, Миколаєва, Чопа та Києва із загальним обсягом інвестицій 3,8 млрд грн.
"Ми реалізуємо модель, де держава бере на себе витрати на будівництво злітно-посадкової смуги, а приватний інвестор - зведення терміналу. На таких умовах розпочато будівництво аеропорту в Дніпрі вартістю близько 6 млрд грн. І за цим принципом ми плануємо будувати новий аеродром на Закарпатті з орієнтовним обсягом 3-4 млрд грн", - зазначив міністр інфраструктури України Владислав Криклій.
Довідка УНН. Концесія - тимчасове платне володіння об'єктами, що належать державі або територіальній громаді. Концесія передбачає обов'язкові платежі та інші матеріальні блага на користь держави з боку концесіонера.