Експерт пояснив, в чому вигода України від концесії інфраструктури
Київ • УНН
КИЇВ. 25 вересня. УНН. Концесія вигідна для держави тим, що об’єкт передається інвестору в управління, а не у власність, що дає змогу державі після закінчення строку контракту отримати назад у власність покращені реконструйовані та нові добудовані активи. Про це УНН розповів голова Проектного офісу з розвитку державно-приватного партнерства в інфраструктурі "SPILNO" Тарас Бойчук.
"Інвестор за цей час по суті повертає вкладені інвестиції і заробляє. Для держави плюси очевидні, бо є такі категорії активів, які неможливо або не доцільно приватизувати", - розповів він.
Експерт нагадав, що в законодавстві України явище концесії існує з 1999 року, але перші та успішні проекти були реалізовані тільки цього року.
"Перші два концесійні пілотних проекти – морські порти "Ольвія" та "Херсон". Зараз відбуваються перехідні періоди по цих договорах. Інвестори там виконують певні зобов’язання до того, як будуть ці активи власне передані вже в управління", - розповів Бойчук.
На його думку, концесія також допомагає усувати корупцію та стимулює надходження до державного бюджету й інвестиції в стратегічні об’єкти.
"На мою думку, якщо не на першому, то на другому місці тут боротьба з корупцією, тому що ефект від залучення приватного інвестора в управління такий самий як і при приватизації, коли ми говоримо про боротьбу з корупцією. Бо приходить оператор, який думає про те, яким чином йому ефективно добудувати систему, оскільки в нього є стимули, щоб система і управління портом чи іншим активом була ефективною, оскільки йому треба платити концесійний платіж державі. Тобто, за користування активом держава отримує не лише інвестиції, а ще й концесійний платіж", - пояснив Бойчук.
Експерт переконаний, що правомірним наслідком концесії є покращення операційних показників через високу вмотивованість і адекватну реакцію бізнесу на ринкову ситуацію.
"Ми вже бачимо абсолютно новий підхід до персоналу – тобто інвестор зацікавлений навчати персонал, щоб була грошова мотивація, зацікавлений у створенні нових активів і відповідно – нових робочих місць, бо є досить такі серйозні плани по розвитку обох портів", - додав Тарас Бойчук.
Раніше УНН повідомляв, що у вересні минулого року Президент Володимир Зеленський доручив міністру інфраструктури Владиславу Криклію передати у концесію два українських порти: “Ольвію” і “Херсон”. Обидва конкурси були завершені у січні. Переможцем конкурсу на концесію порту “Херсон” стала компанія “Рисоіл-Херсон”. Своєю чергою концесіонером порту “Ольвія” стала катарська компанія QTerminals. Станом на сьогодні обидва порти успішно передані в концесію.
“Рисоіл-Херсон” зобов’язалася інвестувати в розвиток порту “Херсон” близько 300 млн грн. І ще 18 млн грн — вкласти в місцеву інфраструктуру. Концесія надається на 30 років, але вже до 2030 року концесіонер зобов’язався забезпечити обсяги перевалки вантажів на рівні не менше 1,36 млн тонн. Водночас, концесія порту “Ольвія” надається на 35 років. Концесійні умови передбачають відрахування QTerminals щорічних концесійних платежів державі у розмірі 82 млн грн і виконання інвестиційних зобов’язань на 3,4 млрд грн (за 5 років). Також катарська компанія зобов’язана вкласти у розвиток місцевої інфраструктури Миколаївщини 80 млн грн.
“Всього за 35 років концесії ("Ольвії" - ред.) буде залучено до 17,3 млрд грн інвестицій. Це перша пряма катарська інвестиція, друга за обсягом інвестиція після "Криворіжсталі“ та одна з найбільших прямих іноземних інвестицій у портову галузь України за всю історію незалежності”, — зазначив міністр Криклій.
Також він повідомив, що Міністерство продовжуватиме впровадження перспективних концесійних проектів у морській галузі.
"Концесії порту Ізмаїла бути, Чорноморську і поромній переправі - також бути. Крім цього, додатково готуємо до передачі у концесію Бердянський морський порт. Єдине - трохи почекаємо з портом "Південний". Також до Фонду держмайна для підготовки приватизації передано порти Усть-Дунайська та Білгород-Дністровського", - зазначив очільник Міністерства.