Подвійні стандарти: лобіст відновлення декларування нардеп Радіна не спішить відкривати статки або що не так із проектом закону про декларації в умовах війни

Подвійні стандарти: лобіст відновлення декларування нардеп Радіна не спішить відкривати статки або що не так із проектом закону про декларації в умовах війни

Київ  •  УНН

28 липня 2023, 11:56  •  355451 перегляди

КИЇВ. 28 липня. УНН. Законопроект про відновлення декларування фактично каналізує суспільний протест на тлі корупційних скандалів у владі, а до деяких ініціаторів проекту, як то, наприклад, нардепа Анастасії Радіної, є запитання щодо того, чому вони не подавали декларації, коли декларування було необов’язковим. Таку думку в коментарі УНН висловили експерти.

Деталі

Учора ВР підтримала за основу із доопрацюванням Проект Закону про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану, ініційований низкою нардепів.

Законопроектом пропонується повернути е-декларування з низкою обмежень у зв’язку з дією воєнного стану. Нагадаємо, що після оголошення воєнного стану декларування для чиновників стало необов’язковим, реєстр декларацій — закритим.

Фактично суспільство не бачило декларацій чиновників за 21-22 рік. І ось тепер декларування повертається, однак, як пояснили УНН експерти — не все так просто.

Так, одним із ініціаторів законопроекту та найбільш активним його “промоутером” виступила нардеп Анастасія Радіна, яка, як свідчить інформація оприлюднена Рухом “Чесно” не подавала декларацій за 21 та 22 роки. Хоча могла це зробити, як три десятки інших нардепів. Не подавала декларацій Радіна і за часів своєї громадської антикорупційної діяльності, на що звернув увагу юрист Ростислав Кравець.

Цитата

“Мене теж здивувала пані Радіна. Всі антикорупціонери, в тому числі і вона, не декларували себе раніше. Хоча їм ніхто не забороняв це робити. І Радіній, яка втілює бідось (так юрист назвав колишніх громадських активістів, які позиціонували себе як борці з корупцією та під цими гаслами пройшли до ВР, зокрема від партії „Голос“ — ред.) у ВР, теж ніхто не забороняв, і вона це не зробила”, — зауважив Кравець.

Він додав, що ситуація довкола декларування показує, що такі як Радіна діють не в інтересах України, та назвав їх “державними зрадниками”.

Політолог Микита Трачук зауважив, що подібна ситуація, коли політик голосно заявляє про одне, а чиніть зовсім по іншому — типова для українського політикуму. Дії ж Радіної він розцінює, як порушення політичного етикету.

“Якщо законно говорити — вона закон не порушувала. А з моральної точки зору... це свого роду її політичний етикет і політична відповідальність. Це досить дивно і її виборці повинні побачити це і дати свої оцінку неодмінно”, — вважає політолог.

Щодо самого законопроекту, то часткове відкриття інформації в деклараціях для загального доступу Ростислав Кравець розцінює як підігрування ворогу, адже там можна буде побачити деякі дані, наприклад, про родичів. Однак, як вважає політолог Микита Трачук, повернення декларування та часткове відкриття інформації в них може бути продиктоване двома факторами: спроба каналізувати невдоволення суспільства та крок на зустріч міжнародним партнерам.

Цитата

“Мені здається, що це робиться в контексті того, що суспільство, м’яко кажучи, у нас сьогодні трохи нервове, з огляду на ситуацію. І втома від війни, і цей тяжкий контрнаступ, і постійні скандали в депутатському корпусі — як оцей, наприклад, останній абсолютно зухвалий вчинок пана Арістова. І мені здається, що такі речі робляться з метою каналізації суспільного протесту, суспільного негативу для того, щоб продемонструвати, що начебто: "ні, все у нас нормально, все робиться, депутати начебто під контролем суспільства" і так далі. Але як це часто буває — під красивою обгорткою криється не зовсім те, як би воно власне мало бути. Це перший момент.

А другий момент — мені здається, що це можливо є таким елементом комунікації з нашими міжнародними партнерами, західними союзниками. Адже якщо ми згадаємо, то електронне декларування було з самого початку ініціативою не нашою, це нам запропонували таке зробити”, — вважає експерт.

Водночас, Кравець зауважує, що західні партнери вже давно побачили нефективність процесу декларування та перевірок декларацій в українських реаліях.

“За роки декларувань ми побачили, що декларації нічого спільного з боротьбою з корупцією не мають. Ми бачимо останній звіт, який надали міжнародні експерти стосовно діяльності НАЗК, і він незадовільний. Фактично, НАЗК для виправдання своїх космічних зарплат починає ганятися за якимись мізерними порушеннями закону, при цьому ми бачимо мільярдні оборудки, на які ніхто не звертає уваги”, — вважає Кравець.