Рада зробила ще два кроки по імплементації Римського статуту

Рада зробила ще два кроки по імплементації Римського статуту

Київ  •  УНН

 • 15812 перегляди

Read in English

Верховна Рада ухвалила два законопроєкти щодо імплементації Римського статуту. Документи вводять кримінальну відповідальність за геноцид, злочини проти людяності та агресію.

Верховна Рада ухвалила за основу два законопроєкти щодо кримінальної відповідальності за міжнародні злочини, які необхідні для імплементації Римського статуту. Зокрема, планується ввести покарання за злочин агресії та геноциду, злочини проти людяності та за невжиття військовим командиром заходів для запобігання міжнародному злочину. Про це пише УНН з посиланням на народного депутата Ярослава Железняка та карти законопроєктів №11538 та №11539.

Деталі

"№11538 - узгодження кримінального законодавства з Римським статутом. За основу (238). №11539 - зміни до КК України щодо Римського статуту. За основу (240)", - повідомив Железняк.

Як вказується в пояснювальній записці до законопроєкту №11538, його метою є "приведення національного кримінального законодавства України у повну відповідність до вимог Римського статуту Міжнародного кримінального суду для забезпечення справедливого, необхідного і невідворотного покарання осіб, які вчиняють міжнародні злочини".

Законопроєктом визначаються підстава і межі кримінальної відповідальності за міжнародні злочини.

"Цей закон застосовується до міжнародних злочинів, вчинених громадянами України, особами без громадянства або іноземцями на території України або за межами території України", - йдеться в документі.

До особи, визнаної винною у вчиненні міжнародного злочину, можуть бути застосовані такі види основних покарань:

  • позбавлення волі на строк до тридцяти років;
  • довічне позбавлення волі.

До особи, визнаної винною у вчиненні міжнародного злочину, може бути застосоване додаткове покарання у виді конфіскації майна.

Зокрема, законопроєкт вводить покарання за "злочин геноциду", тобто умисно вчинене з метою знищити повністю або частково національну, етнічну, расову чи релігійну групу як таку:

  • вбивство людини, що належить до однієї з таких груп;
  • тяжке тілесне ушкодження, зґвалтування чи інша дія сексуального характеру, здійснена за відсутності добровільної згоди потерпілої особи, катування або інше нелюдське чи таке, що принижує гідність, поводження щодо людей, які належать до однієї з таких груп;
  • завідоме створення для однієї з таких груп умов життя, розрахованих на її повне або часткове фізичне знищення;
  • вжиття заходів, спрямованих на запобігання дітонародженню в одній з таких груп;
  • здійснення насильницької передачі дитини з однієї з таких груп до іншої.

За такий злочин передбачається покарання позбавленням волі на строк від двадцяти до тридцяти років або довічним позбавленням волі.

Таке ж покарання встановлюється і за "керівництво вчиненням злочину геноциду, тобто умисне вчинення особою, яка фактично здійснювала керівництво політичною чи військовою діяльністю держави чи контролювала таку діяльність, особисто або спільно з іншою особою чи через іншу особу".

Це може бути розроблення плану вчинення злочину геноциду; участь в ухваленні політичного рішення щодо його вчинення; наказування вчинити злочин геноциду; спонукання до вчинення такого злочину або керування діями, що утворюють злочин геноциду.

За публічні заклики до злочину геноциду або його виправдовування чи заперечення передбачається покарання у вигляді позбавлення волі на строк до двадцяти років.

За злочин проти людяності у формі умисного вбивства або винищення іншої особи в рамках широкомасштабного або системного нападу, завідомо спрямованого проти цивільного населення, – карається позбавленням волі на строк від двадцяти до тридцяти років або довічним позбавленням волі.

Злочин проти людяності в інших формах, що може бути виражено у формі поневолення, депортації або насильницького переміщення населення, рабства, торгівлі людьми тощо тягне за собою покарання у вигляді позбавлення волі від двадцяти до тридцяти років.

За воєнний злочин у формі вбивства, тобто розстріл військовополонених передбачається покарання у вигляді позбавлення волі від двадцяти до тридцяти років, або довічним ув'язненням.

Також вводиться відповідальність за злочин агресії, що передбачає вчинення умисно особою, яка, має можливість фактично здійснювати керівництво політичною чи військовою діяльністю держави чи контролювати таку діяльність, особисто або спільно з іншою особою чи через іншу особу.

За такий злочин передбачається покарання у вигляді позбавлення волі на строк від двадцяти до тридцяти років або довічним позбавленням волі.

Покарання у вигляді позбавлення волі на строк до двадцяти років застосовуватиметься за пропаганду акту агресії, тобто публічні заклики до агресивної війни чи розв’язування воєнного конфлікту; виготовлення матеріалів із закликами до агресивної війни чи розв’язування воєнного конфлікту; поширення чи публічне використання матеріалів із закликами до агресивної війни чи розв’язування воєнного конфлікту тощо.

Окрім того, автори пропонують встановити відповідальність командира (начальника) за міжнародні злочини підлеглих.

Так, невжиття військовим командиром чи особою, яка фактично діє як військовий командир, який знав або за обставин, що склалися, повинен був знати, що військові сили вчинили чи мали намір вчинити злочин, внаслідок його нездатності здійснювати належний контроль над такими силами, всіх необхідних і розумних заходів в межах своїх повноважень для:

  • запобігання такого злочину;
  • припинення його вчинення;
  • передачі цього питання в компетентні органи для розслідування і кримінального переслідування.

Карається позбавленням волі на строк від двадцяти до тридцяти років.

Законопроект №11539 технічний та вносить зміни у Кримінальний кодекс в частині того, що склади злочину визначалися не лише у КК, а загалом – у "законодавстві України про кримінальну відповідальність".

Нагадаємо

Верховна Рада підтримала законопроєкт про ратифікацію Римського статуту.

Верховна Рада ухвалила в цілому законопроєкт Президента України Володимира Зеленський, який спрямований на приведення положень Кримінального кодексу України у відповідність до норм Римського статуту Міжнародного кримінального суду та забезпечення кримінально-правового переслідування за найтяжчі міжнародні злочини.