Експерт розповів про євробондове фіаско Укрзалізниці

Експерт розповів про євробондове фіаско Укрзалізниці

Київ  •  УНН

 • 17684 перегляди

КИЇВ. 20 липня. З випуском євробондів "Укрзалізниця" розпочала практику "борг під борг", яка втягує підприємство у дефолтний стан. Про це у своєму блозі написав експерт "Ліги Антитрасту" Володимир Даценко, передає УНН.

Так, нещодавно "Укразалізниця" залучила 300 млн дол. під 7,875% річних з кінцевим терміном погашення у 2026 році. В компанії переконують, що позику залучено під гарні відсотки, а випуск євробондів є успіхом для державного сектора.

Однак, це не так, констатує Даценко.

"Саме по собі залучення коштів на певний час не є успіхом, якщо за цей час вони не приносять іще більше грошей.
У випадку, якщо позичальник залучає кошти під неприбуткові проекти, є лише два сценарії: відсотки і зобов’язання доведеться компенсувати або за рахунок інших доходів, а якщо таких доходів виявиться недостатньо, то під нові борги", - уточнив він.

В якості прикладу фахівець нагадав про першу позику Укрзалізниці на 500 млн дол. від британської Shortline PLC. Угода передбачала непристойно високі відсотки — 9,5% річних. Цей борг підприємство виплачує до сих пір, інформує фахівець.
"Станом на 2021 рік "Укрзалізниця" повинна повністю закрити перший борг перед Shortline PLC, фактично сплативши їй 900 млн дол. за півмільярдну позику, видану вісім років тому", - пише Даценко.

Експерт підрахував, що у наступні п’ять років у найоптимальнішому варіанті Укрзалізниці доведеться виплатити 1,12 млрд дол. за євробондами.

"І хоча борги за євробондами становлять лише половину кредитного портфеля "Укрзалізниці", саме вони втягують компанію у дефолтний стан. Адже кредити здебільшого передбачають поступове погашення тіла боргу, та й залучають їх під певні інфраструктурні проекти, які дають компанії додатковий дохід.

Євробонди треба гасити в перспективі 3–5 років, і бере їх Укрзалізниця на те, аби закрити поточну боргову діру. Діра стає дедалі більшою і закрити її стає дедалі важче. Навіть за умови стабільної гривні…", - резюмував він.

В контексті

Парламентська ТСК раніше повідомляла, що помітила сумнівну активність «Укрзалізниці» за кредитами. Голова ТСК Юлія Гришина звернула увагу на судове рішення, за яким з держкомпанії стягують 250 мільйонів доларів. По-перше, Гришина відзначає сумнівність продажу самого боргу цьому кредитору. По-друге, підозріло збігається сума виграних суперечок по кредиту з сумою, на яку "Укрзалізниця" розмістила євробонди