З 10 культурних артефактів, які потрапляють на експертизу, 6 є підробками – мистецтвознавці КНДІСЕ
Київ • УНН
КИЇВ. 14 листопада. УНН. Фахівці Київського науково-дослідного інституту судових експертиз констатують помітне збільшення кількості підробок серед культурних артефактів, які потрапляють на вивчення. Про це у своєму Telegram-каналі розповів директор КНДІСЕ Олександр Рувін, зауваживши, що попри війну, Інститут виконує повний спектр досліжень, пише УНН.
Цитата
«Попри воєнний стан та значну кількість судових експертиз за фактами воєнної агресії росії проти України, КНДІСЕ продовжує виконувати повний спектр досліджень за 96 напрямами, у тому числі й мистецтвознавчі експертизи. Практика свідчить, що кількість підробок серед культурних артефактів нині зросла. На кожні 10 об'єктів, які потрапляють на експертизу, припадає приблизно 6 випадків підробок», - зазначив очільник КНДІСЕ.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ящірки у шлунку, сода замість миш'яку та підроблені підписи: цікаві епізоди з історії судової експертизи
За його словами, наразі мистецтвознавчі експертизи найчастіше призначаються за фактами вилучення приватних мистецьких колекцій та спроб незаконного перевезення цінних об'єктів культурної спадщини за кордон. До числа об’єктів мистецтвознавчої експертизи належать предмети антикваріату, декоративно-ужиткового мистецтва, твори живопису, графіки, скульптури, археологічні пам’ятки, музичні інструменти тощо.
Основні завдання експертів, за словами Олександра Рувіна, полягає у атрибуції твору, встановленні його автентичності, виявлені фактів реставрації та загального стану. Зокрема, визначається вартість об’єктів та їх належність до культурних цінностей. Наприклад - Євангеліє та Апостол XVIII століття або польська Біблія кінця XIX – початку XX століття - ці книги, як зазначив очільник Інституту, є типовими виданнями свого часу, а виготовлення одного зразка займало у тогочасних майстрів від кількох тижнів до місяців роботи.
«Нині шахраї намагаються створити підробки відповідних видань, вдаючись до різноманітних методів: використання автентичних палітурних кришок і форзаців та підробки самих книжкових блоків, використання спеціальних технік для надання сторінкам видимості старовинності, відтворення оригінальних шрифтів та дизайну та інші методи. Матеріали стародавніх мистецьких об'єктів природно старіють, що ускладнює визначення початкового стану та автентичності. Твори виготовлені з різних матеріалів − від полотна та фарб до металу чи дерева, кожен матеріал, як і мистецька техніка, вимагає окремих методів дослідження. Важливим також є розуміння культурного та історичного контексту, в якому він створювався», - пояснив Олександр Рувін.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Шахраї намагаються, але їм не вдається - експерти КНДІСЕ про "якість" підробок нотаріальних документів
Ці фактори, підкреслив він, вимагають від експертів-мистецтвознавців широкого спектра знань і навичок для ефективної реалізації професійної діяльності.
Зазначимо, що за роки існування Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (КНДІСЕ) його фахівці виконали понад 2,3 млн експертиз. Близько 1,1 млн експертиз відбулися вже за роки незалежності України. З лютого 2014 року КНДІСЕ проводить експертизи щодо воєнних злочинів росіян. А з початку повномасштабної війни росії проти України найнеобхіднішими є військові, вибухотехнічні, товарознавчі, економічні, екологічні експертизи, дослідження артилерійської зброї тощо - більше 30 тис. виконаних військових експертиз були виконані за цей час.
Однак експерти Інституту не лише виїжджають на місця злочинів «російського світу» для фіксації злочинів та проведення експертиз, які в майбутньому будуть представлені в міжнародних судах для притягнення винних до відповідальності.