Ситість, стійкість та уніфікованість: якою має бути реформа забезпечення армії харчуванням та чи впорається з її проведенням Умєров

Ситість, стійкість та уніфікованість: якою має бути реформа забезпечення армії харчуванням та чи впорається з її проведенням Умєров

Київ  •  УНН

 • 575068 перегляди

КИЇВ. 17 листопада. УНН. Нещодавно Міноборони України створило держпідприємство “Державний оператор тилу”. Воно відповідатиме за забезпечення військових харчуванням. Очікується, що повноцінне функціонування цієї інституції розпочнеться з 1 грудня 2023 року, тоді ж очікується проведення перших закупівель на постачання у другому кварталі 2024 року.

Заявлено, що “Оператор тилу” аналізуватиме ринок, ціни, контактуватиме з виробниками та постачальниками, ухвалюватиме рішення щодо тендерних закупівель.

Очолив структуру Арсен Жумаділов. Цікаво, що ще до свого призначення на цю посаду Жумаділов висловився за необхідність відмови від системи Каталогів (остаточне впровадження якої відбулося лише 2020 року). Жумаділов навіть представив певне бачення реформування системи харчування, коли перебував на посаді керівника проектної команди Офісу з підтримки змін при Міністерстві оборони. У концепції, яку презентував Жумаділов у липні цього року, передбачалося розділення товарної та сервісної складової.

“Сервісна полягатиме в тому, щоб формувати партії та розвозити їх по місцях доставки, а товарна складова — закуповувати продукцію харчування для потреб армії”, — пояснив він.

Чи йдеться про повернення до старої системи закупівель, що діяла до початку запровадження Каталогів — коли окремо закуповувалися продукти, окремо послуги з доставки, а окрема послуги з приготування? Поки до кінця не зрозуміло. Та те, що у липні пропонував Офіс підтримки змін в особі Жумаділова, ґрунтувалося на директивах ЄС та стандартах багатьох країн НАТО. Серед іншого тоді Жумаділов розповів про необхідність створення незалежної структури, яка займатиметься закупівлями, а також мінімізацію людського втручання у процеси закупівель та водночас певну колегіальність в ухваленні важливих рішень.

Чи була напрацьована Офісом змін концепція, яку коротко озвучував Жумаділов, повністю схвалена новим керівництвом МОУ — нам не відомо. Але судячи зі створення “Державного оператора тилу” та того, що його очолив саме Жумаділов — можемо припустити, що зрушення у бік змін системи забезпечення солдат харчуванням — уже стартували.

А вони назріли. Система, запровадження якої почалося у 2017 році та завершилося у 2020 році, виявилася не надто ефективною. Підтвердженням тому стали численні корупційні скандали, відомі чи не на весь світ яйця по 17 гривень, гнилі овочі та розповіді солдат про одноманітний раціон, що складався здебільшого з хліба та тушонки, і того, чим побалують волонтери. Солдати, як люди підневільні, не дуже-то й скаржилися, та і заради справедливості зауважимо, що не у кожному підрозділі ситуація була настільки кричущою. Але можемо сказати точно, що з 406 заявлених у Каталогах позицій солдати не бачили й половини. Експерти ж зауважують, що більшість порушень стосувалися переплат за окремі групи товарів, а також утворенню у цій сфері певних монопольних груп, які, зокрема, могли грати на тендерах, виставляючи підставні компанії.

Військовий експерт Владислав Селезньов зауважує, що певним чином попередньому керівництву Міноборони вдалося нівелювати деякі слабкі місця та зміцнити систему постачання харчування для військових. Та викликів перед теперішнім міністром оборони Рустемом Умєровим залишилося ще багато.

Чи є риба у каламутній воді?

“У каталозі є 406 позицій, ці позиції загалом охоплюють усі потреби військового. Але питання в тому, що постачальники часом завищували ціни на одні позиції, занижували на інші, і пропонували пакетне постачання для підрозділів ЗСУ. І там щось закуповувалося дуже дешево, а щось — дорого, наприклад, червона риба — дуже дешево, бо насправді ніхто її не закуповував, а в сумарному показнику загальна вартість такого комплекту для постачання до війська виглядала цілком прийнятно. Але за такою схемою тоді і вилазили оці яйця по 17”, — каже військовий експерт Сергій Згурець.

Каталоги, як виявилося, таять можливість для підтасовок. І недоброчесні постачальники легко можуть ловити рибу в каламутній воді, але солдати — тієї риби і не бачили.

Ще однією помітною шпариною для зловживань є сам процес постачання харчування — від питань логістики до питання контролю за якістю.

Спроби МОУ за часів минулого керівництва вплинути на систему та зруйнувати схеми корупційного заробітку та зловживань не носили характеру повноцінної реформи, а радше — косметичних змін. Більшість схем, закладених ще на початку переходу до каталожної системи у 2017 році, зберігалася, і вони давали можливість отримувати свої бариші різним ланкам у системі забезпечення військових продовольством. Експерти кажуть, що у найкоротші терміни змінити щось доволі складно.

Якою має бути реформа системи харчування військових?

Змінювати систему треба — у цьому більшість експертів одностайні. Вона має бути стійкою до будь-яких несприятливих умов (війна, блекаути, теракти тощо) та оперативно реагувати на виклики, нові обставини, а солдат — не просто ситий, а нагодований збалансованою їжею (максимально, наскільки це можливо, залежно від місця дислокації підрозділу — у тилу чи на передовій).

“У солдата, принаймні у того, який знаходиться не безпосередньо на лінії фронту, а в тилу — перед ротацією, перед заміною, має бути право вибору у їжі. Не їжа бочкового розливу, як в радянській армії, а має бути вибір нормальної, збалансованої їжі. Це дуже важливо”, — наголошує військовий експерт Олег Гетьман.

Експерт Владислав Селезньов додає, що система має бути уніфікованою для всіх структур силового блоку — не може продовольчий кошик в ЗСУ суттєво відрізнятися за вартістю від аналогічного, наприклад, для прикордонників.

Іспит для Умєрова

Виклики, що постали перед новим міністром оборони Рустемом Умєровим — дуже серйозні, а обставини для змін — не найсприятливіші. Але реагувати та намагатися виправити ситуацію доведеться. Адже питання не лише у суспільному невдоволенні, а у підтриманні обороноздатності країни в стані повномасштабної війни.

Більшість експертів сходяться на думці, що для Умєрова реформування та зміцнення системи забезпечення армії харчуванням — не просто принципове, а особистий виклик. І так чи інакше — вносити зміни в систему доведеться. І робитиме він це ще й під пильним оком Офісу Президента, де розуміють важливість проблеми, що назріла.

“Це точно буде реалізовано, бо надзвичайно високі вимоги з боку ОП до команди Умєрова, неймовірний за рівнем контроль з боку суспільства за діяльністю пана Умєрова — не лише за напрямком продовольства, а й за іншими напрямками логістичного забезпечення. Дуже багато питань. І завжди дуже негайна реакція суспільства, якщо десь відбуваються якісь складнощі. Буквально днями я бачив відомості у певних пабліках, що є певні зволікання із поставками речового майна, і вже починається розголос, невдоволення. І пан Умєров буде змушений реагувати. Тому я переконаний, що в Умєрова немає іншого шляху, ніж зі своєю командою забезпечувати весь кейс потреб МОУ, у тому числі — харчовий”, — вважає Селезньов.

Не всі експерти беруться робити однозначно оптимістичні прогнози в успішності дій команди нового міністра, надто в тому, що успіхі будуть швидкими. Проте зауважують, що певні кроки продемонстровані МОУ, зокрема і створення “Державного оператора тилу”, вселяють надію. Чи складе Умєров та його команда цей іспит — покаже час.