Українська влада штучно створює умови для знищення малих АЗС
Київ • УНН
КИЇВ. 23 липня. УНН. На паливному ринку України штучно створюються неконкурентні умови для малого та середнього бізнесу. Таким чином намагаються знищити малі АЗС, лобіюючи інтереси лише великих гравців ринку. Про це йшлося під час круглого столу “Малі АЗС — Легальні. Разом. Сильні”.
Для модульних та контейнерних АЗС 2021 рік став періодом зіткнення з цілеспрямованою інформаційною атакою, ініціаторами якої, вважають учасники заходу, стали великі ритейлери, які активно поширювали неправдиву інформацію про те, що модульні/контейнерні заправки ухиляються від сплати податків, продають неякісне пальне та працюють у нелегальному полі.
На думку учасників круглого столу, це спричинило незаконні відкликання ліцензій, що не лише призвело до економічних втрат, а й мало негативні соціально-економічні наслідки.
Згідно з оприлюдненою під час круглого столу Державною службою зайнятості статистикою, після весняних інформаційних атак та масових перевірок, зниження кількості вакансій, що пропонувалися на АЗС, складає майже 90%. Тому, служба зайнятості зауважує на доцільності розвитку малого бізнесу у паливному ритейлі, як потенційного роботодавця.
До того ж певне невдоволення такими обставинами на паливному ринку виразили й посадовці територіальних громад, які брали участь у круглому столі. Громади запевняють, що паливна інфраструктура не завжди відповідає їхнім потребам, оскільки у селах немає АЗС та до найближчої заправки слід їхати не менше 10 км. При цьому, громади запевняють, що основний їх пріоритет у пальному, як для органів місцевого самоврядування, так й для сільських жителів — це ціна. Тому громади віддають перевагу малому формату АЗС та занепокоєні тенденціями витіснення цього формату з ринку.
Самі представники малого бізнесу зауважують на основній проблемі — неврегульованість процедури ліцензування малих АЗС.
Представники податкової, як органу ліцензування, запевнили, що вони діють в межах закону, але норми закону є нечіткими, що й породжує основні проблеми для представників малого формату АЗС.
Учасники заходу дійшли думки, що шляхом перешкоджання розвитку малих АЗС, створюються диспропорції у паливному ритейлі, що й посилюється наявною правовою невизначеністю статусу малих АЗС. Судовий експерт Командиров Олексій досить детально зупинився на особливостях правового статусу малих АЗС та надав слушні пропозиції щодо врегулювання правових колізій, що були підтримані учасниками НАПР та експертами у галузі права.
“Визначення правового статусу малих АЗС, запровадження єдиних правил та удосконалення правового регулювання в сфері ліцензування роздрібної торгівлі пальним через модульні/контейнерні АЗС, сприятиме розвитку економічної конкуренції, збільшенню частки середнього та малого бізнесу на ринку нафтопродуктів, задоволенню попиту споживачів на альтернативну ціну нафтопродуктів та потреб територіальних громад щодо доступності палива, що матиме позитивний соціально-економічний ефект для держави”, — заявив член Ради НАПР Анатолій Кужель.
Він зазначив, що єдиним стратегічним шляхом для створення конкуруючих умов малих АЗС та великих АЗК є приведення у відповідність норм закону, який регулює порядок ліцензування роздрібної торгівлі пальним.
Народний депутат Мар’ян Заблоцький порадив Асоціації звернутися до Міністерства фінансів України з приводу отримання узагальнюючої податкової консультації з цього питання, що є обов’язковою до виконання податковою службою.
Представниця Державної регуляторної служби зауважила на доцільності законодавчих змін та пояснила, що саме їх служба може стати майданчиком для діалогу малого бізнесу та влади в процесі удосконалення чинного законодавства.
“Тут потрібні тільки поправки до закону. Бо, якщо ми отримаємо роз’яснення Податкового комітету, то вони не несуть абсолютно ніякого смислового характеру для виконання органом Державної Податкової служби, і тим більше Мінфіну. Це буде просто чиясь точка зору. Тому тільки на рівні органів Державної влади всі повинні зрозуміти цю проблематику, внести відповідні зміни у закон. А з нашої сторони повинна бути відповідальність дотримуватися цього закону, тому що це тоді вирівнює усі позиції на ринку, і всі будуть конкурувати за споживача”, — додав Кужель.
Варто додати, що в Європі та США малий формат АЗС існує на рівні із великими заправками, і якщо другий закриває соціальні та гігієнічні потреби, то перший виконує функцію оперативної заправки, економії часу за рахунок відсутності черг та сторонніх сервісів.
Експерт паливного ринку Леонід Косянчук зауважив, що малий формат українцям потрібен, тому малий сегмент ринку має розвиватися.
З цією метою учасники круглого столу затвердили Резолюцію із власною законодавчою ініціативою та конкретними запитами й пропозиціями до органів державної влади, що буде їм адресована у найближчий час.