“Без деолігархізації не обійтись”: голова ТСК прокоментувала дискусії щодо тарифів на вантажні перевезення “УЗ”

“Без деолігархізації не обійтись”: голова ТСК прокоментувала дискусії щодо тарифів на вантажні перевезення “УЗ”

Київ  •  УНН

 • 20382 перегляди

КИЇВ. 4 серпня. УНН. “Укрзалізниця” повинна підняти тарифи на вантажоперевезення. Про це у своєму Facebook
написала голова Тимчасової слідчої комісії парламенту з питань оцінки критичного стану “Укрзалізниці” Юлія Гришина, коментуючи дискусії на тему, передає УНН.

Деталі

Вона нагадала, що в 2012 році дохід від вантажоперевезень залізницею склав 5,1 млрд доларів. А у 2020 році він скоротився до 2,4 млрд доларів, тобто — вполовину, пише Гришина.

“Якщо в цілому прибутковість перевезень 1 т вантажу на 500 км для „УЗ“ скоротилася в 2020 проти 2012 на 33%, то для окремих видів вантажів зниження ще більш глибоке, зокрема це: експортні перевезення зернових продуктів (- 51%), внутрішні перевезення зернових продуктів (- 48%); експортні перевезення чорних металів (- 40%); внутрішні перевезення вугілля (- 49%)”, — додає нардеп.

За зниження тарифів на вантажоперевезення найбільше вболівають перевізники зерна, металу і вугілля, а це не бідні люди, продовжила нардеп.

“Навіщо це потрібно? Відповідь очевидна — за рахунок ресурсів державної компанії отримувати додатковий прибуток і капіталізацію власних компаній. Це абсолютно правильна поведінка з точки зору бізнесу, але абсолютно аморальна як громадянина України”, — коментує Гришина.

Нардеп поінформувала, що діючі в Україні тарифи на внутрішні перевезення в 1,4-1,6 разів менші, ніж в Росії, Білорусі, Казахстані та в 4-9 разів ніж в Польщі.

“При цьому вантажоперевезення — єдиний прибутковий напрямок „УЗ“, який перекриває збиток від пасажирських перевезень. Якщо не буде підвищення тарифів на вантажоперевезення, буде неминуче здорожчання квитків для пасажирів. Я за підтримку великого бізнесу, але не тоді коли він конкурує з добробутом держави. Тому без деолігархізації „УЗ“ тут не обійтися”, — зазначила вона.

В контексті

Минулий рік “Укрзалізниця” завершила зі збитком понад 11 млрд грн, зокрема через рішення команди екс-керівника компанії Володимира Жмака знизити тарифи на вантажні перевезення.

У НАБУ порахували, що занижені тарифи на вантажні перевезення за останні два роки завдали збитків “Укрзалізниці” на 17 млрд грн, однак винних не знайшли. 

Голова ТСК з питань оцінки критичного стану “Укрзалізниці” Юлія Гришина своєю чергою пояснила, що занижені тарифи в першу чергу потрібні фінансово-промисловим групам, які користуються послугами залізниці. Іншими словами, на збитках “Укрзалізниці” багатіють олігархи. 

Команда Жмака могла мати власний інтерес при запровадженні низьких тарифів “Укрзалізниці”, оскільки напряму пов’язана з “Індустріальною групою Грузії”, яка має свій порт в Україні і перевозить залізницею вантажі. Тож, чим дешевші тарифи, тим більше заробляє грузинська компанія в Україні. Нардепи відкрито називали це конфліктом інтересів, проте ані НАЗК, ані НАБУ розслідуванням не займалася і не займаються досі. 

Минулого року антикорупціонери направили до суду лише одну справу по “УЗ”, і то п’ятирічної давнини.