Головний антикорупційний прокурор Румунії Лаура Кьовеші: незалежність прокурорів - найважливіше
Київ • УНН
Якщо говорити про Румунію, боротьба з корупцією - одна з найбільш стійких асоціацій з цією країною. Тут дуже пишаються результатами роботи Національної антикорупційної дирекції (DNA) - спеціальної прокуратури. DNA і, зокрема, його очільниця Лаура Кодруца Кьовеші (Laura Codruţa Koveşi) мають величезну довіру і підтримку серед населення. Так, у багатьох румунських містах з'являються вуличні написи: "Кьовеші - президент".
БУХАРЕСТ-КИЇВ. 15 травня. УНН. У рамках проведеної в країні реформи юстиції румунський парламент робить спроби зменшити повноваження DNA. Голова відомства Лаура Кодруца Кьовеші могла позбутися свого крісла через звинувачення міністра юстиції Тудорела Тоадера (Tudorel Toader) в тому, що вона, очолюючи DNA, перевищує свої повноваження, дискредитуючи авторитет парламенту. Однак, спробу звільнити Кьовеші не підтримав президент Румунії Клаус Йоганісс.
На цьому конфлікт не вичерпався: на сьогодні питання відповідності Кьовеші займаній посаді розглядає Конституційний суд. Все це не применшує того, що Національний антикорупційний директорат (DNA) і його керівниця відомі у всьому світі десятками проваджень, доведених до обвинувального акту в суді щодо топ-чиновників.
Кьовеші очолює директорат з 2013 року. Її кандидатура була запропонована екс-президентом Румунії Траяном Бесеску (Traian Băsescu). І скоро, після затвердження її кандидатури, він і сам переконався в безкомпромісності Кьовеші - за звинуваченням у корупції був засуджений і його брат.
В ексклюзивному інтерв'ю УНН Лаура Кьовеші розповіла, скільки високопоставлених осіб в Румунії DNA притягнуло до відповідальності за останні п'ять років, що найголовніше в боротьбі з корупцією, як досягти незалежності антикорупційних органів, і що запитують українські прокурори, відвідуючи DNA.
- Чому домагаються Вашої відставки? Сьогодні (10 травня - ред.) у Конституційному суді проходять слухання, присвячені DNA. Що конкретно розглядається на засіданні?
- Що стосується моєї відставки? Пропозиція про мою відставку, представлена міністерством юстиції, обговорювалася у Вищій раді магістратури, я відвідувала те засідання, представила свою позицію, і я довела, що звинувачення міністра юстиції безпідставні. Після цього президент відхилив пропозицію про відкликання, і сьогодні у Конституційному суді проходить засідання, у якому обговорюється, чи існує конфлікт між президентом і міністром юстиції на цьому ґрунті. Але я не можу дати вам більше будь-яких додаткових подробиць про цю проблему.
- Яка була Ваша позиція захисту в цілому?
- Звинувачення, висунуті проти мене - більшість з них виявилися помилковими, навіть нереальними. Наприклад, міністерство юстиції заявило, що ми видалили з нашого сайту прес-реліз. Те, що ми його видалили з нашого сайту - це була брехня, це було неправдою. Прес-реліз є на нашому веб-сайті весь час. Ніхто не зняв його. І ви можете побачити всі мої аргументи на веб-сайті установи.
- Також була інформація, що DNA слухає розмову без будь-якого юридичного дозволу. Що Ви можете сказати про це?
- Це абсурд! Цього не було.
- Міністр юстиції заявляв, що відомство підготувало звіт про діяльність DNA. Ви ознайомилися, про що там йдеться?
- Звіт міністерства юстиції був представлений і по телевізору, і я бачила його по телевізору, і я чула про це по телевізору. Я підготувала свій захист, який представила у Вищій раді магістратури, і ви можете знайти її на нашому веб-сайті.
- В Україні зараз робляться спроби створити антикорупційні інституції, що, на Ваш погляд, є найбільш значною проблемою в цьому процесі в Україні?
- Я не дуже добре знаю внутрішні проблеми в Україні. Наскільки я знаю, існує кілька авторитетних органів влади в розслідуванні корупції. Те, що я можу вам сказати, - це те, що ми тут зробили в Румунії, щоб мати ефективні результати в боротьбі з корупцією. Наприклад, тут у нас є спеціалізована структура з унікальною юрисдикцією боротьби з корупцією високого рівня. Коли у вас є лише один орган, відповідальний за щось, і, якщо ця влада не виконує свою роботу, ви знаєте, хто несе відповідальність. Але коли у вас є два органи влади, дві структури з тією ж або подібною юрисдикцією, тоді вони можуть звинувачувати один одного в тому, що вони не виконують дії, які вони повинні були виконати. Іншою умовою для ефективного результату є незалежність наших прокурорів і належне законодавство. Це надає прокурорам належні інструменти для розслідування випадків корупції.
- Як домогтися незалежності від політичної системи?
- Незалежність прокурорів і суддів забезпечується законом. Це (незалежність від політики - ред.) також гарантується законом. І є Вища рада магістратури, тобто установа, до якої входять магістрати, які гарантують незалежність судових органів. Тому, коли політики намагаються втручатися в діяльність магістратів (суддів чи прокурорів - ред.), Вища рада магістратури може бути повідомлена, може бути поінформована про це.
- Відомо, що румунський уряд намагається зменшити повноваження і обов'язки DNA. У цьому контексті, якщо це станеться, якими будуть наслідки для боротьби з корупцією?
- Так, прийнявши законодавчі поправки, ефективність боротьби з корупцією може бути обмежена. Наразі в парламенті обговорюється питання про внесення змін до Кримінального кодексу та Кримінально-процесуального кодексу. Ми скоро побачимо остаточну версію, остаточний варіант. Є кілька пропозицій, кілька поправок, які, якщо вони будуть прийняті, можуть мати негативний вплив не лише на діяльність прокурора з боротьби з корупцією, а й на розслідування злочинів в цілому.
- Що це за пропозиції? Чи не могли б Ви розповісти про це докладніше?
- Є пропозиції, спрямовані на декриміналізацію певних правопорушень, є також положення, якими збираються заборонити використання аудіо- і відеозаписів у громадських місцях, щоб довести правопорушення... Наразі йде дискусія, дебати в парламенті. Яка з цих пропозицій буде прийнята, буде проголосована - я не знаю.
- Відомо, коли все це буде схвалено взагалі? Як довго це відбувається за процедурою?
- Ми не знаємо. Це залежить від парламенту, коли парламент прийме рішення. І для такого роду обговорень, для такого роду дебатів не існує фіксованого періоду часу.
- Ви співпрацюєте з антикорупційними органами інших країн, зокрема і з українськими? Можливо, з іншими правоохоронними органами України?
- Так, ми є частиною Європейської мережі правосуддя. У нас також є співпраця з колегами з інших країн, включно з Україною. У нас були візити з боку колег з України, з Генеральної прокуратури України, з НАБУ і з інших органів, що мають юрисдикцію в галузі боротьби з корупцією.
- Консультуються з вами представники України? І як вони цікавляться румунським досвідом? Ви досягли якихось загальних результатів?
- Звичайно, у нас були технічні і професійні дискусії, також була проведена дискусія з комісією парламенту України, метою якої було розповісти про поправки, які вони мали намір внести до деяких законів. Ми пояснили їм румунське законодавство, які правила використовуємо ми. Але це буде їхнє рішення, як змінити закони, які вносити поправки, і як діяти.
- Скільки політиків Ви посадили за корупційні злочини за час, що очолюєте DNA?
- За останні п'ять років в Румунії було більше шістдесяти осіб з дуже високими посадами, які були відправлені до суду. Наприклад, один колишній прем'єр-міністр, одинадцять колишніх і нинішніх міністрів і понад сорок членів парламентів - депутати і сенатори.
- Деякі з них йшли на співпрацю зі слідством у процесі провадження?
- Так, у процесі розслідувань були укладені угоди про визнання провини відповідно до Кримінально-процесуального кодексу, наприклад, один колишній міністр визнав свої злочини. Його справу було передано до суду відповідно до процедури здійснення спору.
- Як щодо ситуації з корупцією в бізнес-секторі та в галузі місцевого самоврядування?
- У нас є юрисдикція, відповідно до закону, для розслідування корупції на високому рівні. Дрібна корупція розслідується іншими (звичайними - ред.) прокуратурами. Наприклад, у нас є юрисдикція, щоб вести розслідування щодо людей, які займають дуже високі
посади в державі, або якщо сума хабара перевищує десять тисяч євро.
- Як Ви думаєте, що головне в боротьбі з корупцією? Основні підходи?
- Незалежність прокурорів - найважливіше.
- Сьогодні в багатьох румунських містах є написи на вулицях, біля стін, у будівлях: "Кьовеші - наш президент". Ви плануєте балотуватися на посаду президента?
- Ні, не планую.
- Тож, що Ви будете робити, якщо Конституційний суд прийме рішення про те, що Ви повинні покинути посаду?
- Я буду продовжувати працювати як прокурор. Я не хочу ставати політиком.