Експерт пояснив високі ціни на олію в Україні і звернув увагу АМКУ на узгодженість дій виробників

Експерт пояснив високі ціни на олію в Україні і звернув увагу АМКУ на узгодженість дій виробників

Київ  •  УНН

 • 26058 перегляди

КИЇВ. 26 липня. УНН. Ринок соняшникової олії в Україні має ознаки антиконкурентних узгоджених дій. Таку думку у коментарі УНН висловив економічний експерт Олег Пендзин.

Деталі

Так, за останній місяць на світовому ринку ціни на рослинну олію впали на 10%. Натомість, на українському ринку олія подорожчала на 3%, інформує експерт.

“Ми часто говоримо, що українські ціни максимально прив’язані до світових, європейських. Але чому виходить так, що в українських реаліях ціна зворотної еластичності не має”, — заявив фахівець.

Український та світовий ринок мають одну істотну відмінність: за кордоном рослинна олія представлена у різних цінових сегментах — пальмова, соняшникова і олія преміум-класу, нагадав Пендзин. Водночас в Україні соняшникова олія — єдиний вид рослинної олії, як в найдешевшому так і в середньому цінових сегментах, додав фахівець.

“І коли наші сусіди — поляки, словаки чи чехи — вимушені спускати ціни на українську олію — вони це роблять. А виробники в Україні — ні: вони просто зменшують тару, в якій продають свою дорогу олію. Ви не побачите за кордоном тару з рослинною олією ємністю менше 1 літра. Натомість, в Україні є нормальним явище продавати олію у тарі 0,8 літра, чи взагалі 0,5 літра, щоб не дратувати дорогими цінами бабусь.

І у нас ці півлітра олії коштують тих самих 37 грн, що й у Чехії літр продукту”, — розповів експерт.

Вільна конкуренція на українському ринку соняшникової олії відсутня, а правила гри на ньому диктують вертикально-інтегровані компанії, додав він.

“Крім компанії „Бунге“, чи, наприклад, „Кернел“ в Україні діє з десяток невеликих підприємств, які виробляють олію. Так, вони менші і не такі потужні, як найбільші гравці. Однак це не означає, що ми можемо забувати про їх присутність на ринку. І цим питанням має зайнятися АМКУ”, — переконаний Пендзин.

Вітчизняний ринок соняшникової олії має всі ознаки антиконкурентних узгоджених дій, переконаний Пендзин.

“Повторюся: у світі ціна на олію пішла на 10% вниз за останній місць, а в Україні вона пішла на 3% вгору. Для мене особисто це є ознакою узгоджених дій на ринку.

Я не берусь говорити про монополізацію ринку — це поле діяльності АМКУ. Однак ознаки узгоджений дій ринок соняшникової олії таки має”, — сказав він.

Контекст

Засновник “Кернел” Андрій Веревський має всі шанси потрапити в список олігархів за законопроектом Володимира Зеленського. В разі ухвалення документу у Верховній Раді. Він має вагомий політичний вплив, будучи бенефіціаром депутатської групи “Довіра”, значні статки, а також ймовірно монополію на ринку соняшникової олії. Принаймні, у 2018 році АМКУ заявив, що ринок соняшникової олії контролюють дві компанії — “Кернел” та “Сантрейд”. Тоді частку “Кернел” на ринку АМКУ оцінив у 35%, що фактично означає його монопольне становище. Нині “Кернел” демонструє дещо нижчі обсяги, утім рахувати обсяги варто у сукупності всіх олійних підприємств цієї групи.