Учасники круглого столу підкреслили, що українська мова все частіше використовується в освіті, і понад 90% використовують її як рідну, а також відзначили необхідність ініціатив для підтримки цієї позитивної тенденції. Використання української мови зросло в школах та в Інтернеті серед учнів та батьків.
22 листопада відбувся круглий стіл "Ціннісна українізація в
освіті: сучасність і стратегії на майбутнє", під час якого презентували результати моніторингового дослідження щодо забезпечення функціонування
державної мови в освітньому процесі у закладах загальної середньої освіти, передає УНН.
Учителі відмовляються від російськомовних матеріалів, а
учні й учениці надають перевагу україномовному змісту. Понад 90% респондентів
назвали рідною мовою українську та використовують її в родинному колі,
навчальній діяльності, культурних практиках тощо. Отож освітній простір шкіл
дедалі українізується, і варто й надалі продовжувати ініціативи, які б сприяли
позитивній динаміці застосування державної мови в освітньому процесі
Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь зауважив, що проведення досліджень забезпечення функціонування державної мови в
освітньому процесі в умовах війни має вагоме прикладне значення.
Це не лише
внесок у розуміння процесів, які відбуваються в умовах імплементації мовного
законодавства, а й практична діяльність на захист національних інтересів. Прикметно,
що позитивна динаміка найяскравіше спостерігається в тих школах, де є чітка
позиція керівництва щодо мовної політики.
Мова слугує об’єднавчим чинником нашого суспільства та
інструментом опору ворогу. Саме тому в системі освіти володіння та вміння послуговуватися
державною мовою є однією з ключових компетентностей у Новій українській школі
Деталі
Використання україномовних матеріалів вчителями зросло з 82%
до 93%.
Про те, що освітній процес у закладах освіти відбувається українською
мовою зазначили 93% батьків (у 2021/2022 навчальному році цей показник становив
87%).
Водночас результати тестувань вказують на середній рівень знань з
української мови більшості учнів та учениць 6-х і 8-х класів.
Виявлено також позитивну тенденцію у використанні
української мови учнями й ученицями в Інтернеті::
кількість опитаних школярів (62%) вважають мову контенту
важливою, що є значним зростанням порівняно з минулим роком, коли цей відсоток
становив 43%;
на 16% зросла кількість дітей, які краще сприймають
україномовний контент;
на 17% більше дітей почали використовувати україномовний
контент;
на 9% більше дітей почали спілкуватися онлайн виключно
українською мовою;
на 10% менше дітей споживають російськомовний контент;
на 19%, порівняно з минулим роком, збільшилось використання
української мови в Інтернеті батьками учнів і вчителями.
Натомість головними чинниками, що перешкоджають учасникам
освітнього середовища спілкуватися суто українською мовою, є:
мова контенту в інтернеті;
вплив російськомовного середовища;
звичка спілкуватися російською мовою в родині;
недостатній рівень володіння українською мовою.
Навіть маючи бажання додатково розвивати чи покращувати свої
знання з української мови, безплатними мовними курсами скористалися лише 32%
учнів та учениць з-поміж 72% охочих.
Тож Уряд, громади та адміністрація шкіл
продовжуватимуть роботу з популяризації вивчення й удосконалення знань з
української мови.