"Фактично нульові продажі та поведінкові зміни": експертка з нерухомості розповіла, що відбувається на ринку
Київ • УНН
Експертка розповіла про третю хвилю проблем на ринку нерухомості з початку вторгнення та падіння продажів. Змінилися вподобання покупців - тепер перевагу надають 2-3 кімнатним квартирам з великою кухнею та двома санвузлами.
Ринок нерухомості України знову переживає турбулентність — третю хвилю викликів з початку повномасштабного вторгнення. Колись високий попит обвалився в 7-10 разів, проте поступово почав повертатися, здавалося, із стабілізацією будівельних робіт. Але чому, попри всі зусилля, ринок досі стоїть на місці та як тепер українці підходять до купівлі квартир?
На ці питання дала відповідь комунікаційний стратег в сегменті житлової та комерційної нерухомості Вікторія Берещак в ексклюзивному коментарі журналісту УНН.
На сьогодні ринок нерухомості переживає третю хвилю проблем з початку повномасштабного вторгнення. Якщо спочатку ми зіткнулися з обвалом попиту у 7-10 разів залежно від класу, сегменту, формату та темпів будівництва, то з часом, коли роботи на будівельних майданчиках відновилися, почали говорити про повернення платоспроможного попиту. Зі змінним успіхом, залежно від сезону, за 2022-2023 роки вдалося частково повернути до 25% довоєнних продажів, але в дуже обмежених форматах і сегментах
Вона пояснює, що здебільшого повернення продажів стосується про сегмент "Комфорт+" та формат поліфункціональний квартал, кластер, еко комплекс з рекреаційною складовою та багатофункціональний комплекс за принципом "місто в місті".
Експертка додає, що до тих комплексів, на які відновлюється попит спостерігається високий темп будівництва (це щонайменше один поверх монолітна в теплий сезон, або 6-8% готовності на місяць).
Третій важливий момент для покупця — це готовність девелопера брати на себе зобовʼязання. Тобто це про готовність виходити і попри нульові продажі будувати будинок
За її словами, відновлення попиту очікується після зникнення сезонного фактора, що був актуальним минулого року. Сезонність цін визначається періодом з середини осені до середини весни, який збігається з опалювальним сезоном і посилюється енергетичним терором з боку рф.
Ми звикли, що сезонний фактор зберігається і ми сподівались, що весною цього року відштовхнемось від точки 20% платоспроможного попиту і будемо потроху повертатись. Це не швидкі темпи приросту купувати квартири, але це приблизно 3-5% в місяць чи два. Але сталося не так, як гадалося і росія на початку літа знову почала удари по енергетиці
Вона каже, що обстріли рф і рунування ТЕЦ відкинули ринок нерухомості в декількох параметрах: це сильно вдарило по виробничих потужностях, по виробників будматеріалів і по будмайданчиках.
Якщо ми говорили раніше, що середня затримка по ринку сягає 18-24 місяці, то тепер ця цифра збільшилась на +3 місяці з введенням в експлуатацію
Другим фактором, за її словами, став удар по покупцю включно з провальними очікуваннями щодо контрнаступу.
Зараз ми маємо практично нульові продажі на ринку нерухомості. В першу чергу продаються ті, хто може забезпечити відповідь на клієнтські запити, ті які можуть запропонувати альтернативну енергетику в комплексах з заживленням ліфтового обладнання та інженерних комунікацій. Тобто продаються ті,хто може запропонувати розгалужену систему "фінансового плеча", адже готовність купувати за 100% знижується, натомість зростає попит тривалі на програми розтермінування, а не просто на дисконт
На питання, що цікавить покупців на ринку нерухомості експертка відповіла:
Щодо первинного ринку — це відповідність комплекса їхнім життєвим сценаріям: локація, концепція, просторове зонування території, наповнення інфраструктурними рішеннями і квартирографії. Також змінився попит на певну категорію планувань, тепер хочуть європланування
Берещак каже, що сильного попиту на "однушки", вже немає, навпаки є попит саме на двокімнатні та трикімнатні квартири в діапазоні від 65 до 93 квадратних метрів.
Вона пояснює таку тенденцію тим, що змінюється поведінкові сценарії суспільства.
Об'єднуються покоління і люди забирають своїх батьків та родичів до себе. Зовсім по іншому живуть родини. Для покупців дуже важливо мати велику кухню-вітальню від 17 квадратних метрів та обовʼязково 2 окремих санвузли. Також є запит на відсутність "зайвих" квадратних метрів, тобто тих, які не можна просторово обіграти
Також експертка наголосила, що в українців є запит на "єдність комʼюніті та з ким вони живуть":
Якщо раніше девелопер не ставив собі за мету акумулювати єдине соціальне середовище, якщо у нього був високий відсоток інвестиційних квартир, де потім контингент змінювався і не важливо власникам було, хто там буде жити. Зараз в таких комплексах дуже важко вирішувати багато побутових питань, умовно купівлі генератора та елементарно поведінкою
Вікторія додала, що важливим фактором при купівлі квартири є закрита територія.
Нагадаємо
Співзасновниця першої в Україні фінтех-екосистеми Concord Fintech Solutions Олена Сосєдка розповіла, чи варто вкладати кошти в житло в Україні.