Повномасштабна війна змінила умови співпраці українського ритейлу з іноземними партнерами
Київ • УНН
Повномасштабна війна порушила логістичні ланцюги та валютні обмеження, що змусило іноземних постачальників змінити умови співпраці з українськими ритейлерами, імпортуючи менший асортимент, вимагаючи попереднього замовлення та оплати, а також відмовляючись від практики післяплати.
Перші місяці повномасштабної війни були дуже шоковими для бізнесу, не виключенням стала і сфера ритейлу, адже всі компанії, зокрема й іноземні, займали спостережницьку позицію і зупинили операції. Про це в ексклюзивному коментарі УНН заявила керівниця департаменту комітетів Європейської Бізнес Асоціації Вікторія Куликова.
За її словами, на паузі були й деякі експортно-імпортні операції, компанії могли відвантажувати товари лише зі своїх складів.
Однак, вже за кілька місяців бізнес розпочав відновлення. Зрозуміло, що питання порушення логістичних ланцюгів, валютні обмеження тощо не сприяли ситуації. Тим не менше, якщо говорити про сферу техніки, то вже з літа 2022 року компанії почали відновлювати імпорт техніки,
Однак, коли почалось відновлення імпорту техніки, українські ритейлери зіштовхнулися з тим, що іноземні постачальники змінили умови співпраці. Наприклад, вони почали ввозити не такий великий асортимент для зберігання в Україні, або завозити товар лише після замовлення та оплати.
Водночас представниця ЄБА зазначила, що в учасників саме їхньої бізнес-асоціації не було випадків, щоб іноземні постачальники відмовилися працювати з Україною. Проте вона не виключила, що такі ситуації все ж були на ринку.
Це створило додаткові перепони для роботи українського ритейлу, особливо у сфері електроніки та побутової техніки, в умовах бойових дій. Адже до початку повномасштабної війни, весь імпорт товарів відбувся з післяплатою.
Контекст
Початок повномасштабного вторгнення глибоко вплинув на економіку України, а бізнес зіштовхнувся з цілою низкою проблем, які потребували оперативного вирішення. Не виключенням стала й сфера ритейлу, яка у великій мірі залежала від імпорту товарів.
Бізнес є бізнес і, звісно, всі борються, перш за все, за власне благо. Не виключенням стали й іноземні компанії, у плани деяких з них не входило йти на поступки українським партнерам і вони поставили досить жорсткі умови для подальшої співпраці. Це своєю чергою збільшило фінансові витрати в українських ритейлерів і деякі з них не змогли подолати ці виклики без залучення додаткового фінансування, кредитів та розстрочок платежів.
Деяким українським компаніям довелося вдаватись до вимушених рішень для того, щоб зберегти свій бізнес. Наприклад, мережа техніки і електроніки Eldorado ініціювала процедуру досудової санації для того, щоб розрахуватися з боргами перед постачальниками, що виникли внаслідок бойових дій в Україні. Так, у кінці квітня Господарський суд Києва затвердив план досудової санації, згідно з яким Eldorado гарантовано погашає 30% від суми заборгованості протягом п’яти років, 30% - підлягають списанню і ще 40% кредитори отримають після відшкодування збитків, завданих росією.