$42.180.02
49.230.00
Графіки відключень електроенергії

Як зміниться робота дитсадків у 2025-2026 навчальному році

Київ • УНН

 • 212942 перегляди

З 2025 року в Україні діє закон "Про дошкільну освіту", який визначає основи функціонування системи дошкільної освіти. Закон встановлює нові правила для вихователів та батьків, а також визначає нові типи освітньої діяльності.

 Як зміниться робота дитсадків у 2025-2026 навчальному році

З квітня по вересень по всій Україні в закладах дошкільної освіти формуються нові групи і вже з осені тисячі дітей вперше підуть в садочки. УНН вирішив розповісти, як працюватимуть дитячі садочки з вересня і чого очікувати батькам, вихователям та самим дітлахам.

Зміни в законі про дошкільну освіту

Як повідомляв УНН, в червні минулого року Верховна Рада ухвалила у другому читанні законопроєкт  "Про дошкільну освіту", який поліпшить умови праці для вихователів та розширить права батьків. Закон був підписаний Президентом України Володимиром Зеленським у липні 2024 року, а набрав чинності він з січня поточного року. 

"Верховна Рада визнає дошкільну освіту обов’язковою первинною складовою освіти впродовж життя. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування повинні сприяти розвитку закладів дошкільної освіти як осередків, що забезпечують становлення людини з перших років її життя, формування людського капіталу та сталий розвиток суспільства і держави", - йдеться в документі. 

Директорку дитсадка у Києві, де зі сходів впав хлопчик, судитимуть через підроблені медичні книжки26.05.25, 11:41 • 3896 переглядiв

Організація освітнього процесу

Засадами державної політики та принципами освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти також є:

  • дитиноцентризм та особистісно орієнтований підхід до розвитку дитини відповідно до її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів, здібностей, обдарувань та свободи вибору;
    • рівний доступ до здобуття дошкільної освіти;
      • академічна доброчесність;
        • академічна свобода педагогічних працівників;
          • автономія суб’єктів освітньої діяльності (академічна, кадрова, організаційна, фінансова);
            • пріоритет сімейного виховання дитини, педагогічне партнерство сім’ї та закладу дошкільної освіти;
              • доступність (у тому числі територіальна), безоплатність і світський характер дошкільної освіти в державних та комунальних закладах дошкільної освіти;
                • створення умов, зокрема інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, для здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням особливостей їхнього розвитку та у спосіб і формах, які є для них найбільш зручними та ефективними;
                  • створення безпечного та здорового освітнього середовища;
                    • обов’язковість здобуття дошкільної освіти дітьми старшого дошкільного віку відповідно до державного стандарту;
                      • цифровізація управлінських процесів у сфері дошкільної освіти;
                        • поєднання колегіальних та єдиноначальних засад управління закладом дошкільної освіти.

                          Базові етапи дошкільної освіти визначаються на основі вікової періодизації розвитку дитини, яка охоплює:

                          • вік немовляти (до одного року);
                            • ранній вік (від одного до трьох років);
                              • дошкільний вік (від трьох до шести - восьми років):
                                • молодший дошкільний вік (від трьох до чотирьох років);
                                  • середній дошкільний вік (від чотирьох до п’яти років);
                                    • старший дошкільний вік (від п’яти до шести (семи) років (до восьми років - для дітей з особливими освітніми потребами).

                                      Відповідно до закону, мовою освітнього процесу є державна мова, проте дітям, які належать до корінних народів або національних меншин, мови яких є офіційними мовами Європейського Союзу, гарантується і забезпечується право на здобуття дошкільної освіти відповідною мовою. 

                                      Окрім того, держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування, насамперед англійської мови, в державних і комунальних закладах освіти. 

                                      Англійській мові надали офіційний статус мови міжнародного спілкування в Україні: Рада ухвалила законопроєкт 04.06.24, 14:03 • 18789 переглядiв

                                      В законі вказується, що "в Україні гарантується право на здобуття дошкільної освіти та створюються можливості для його реалізації з урахуванням індивідуальних особливостей, особливих освітніх та інших потреб і можливостей кожної дитини". 

                                      Кожній дитині незалежно від підстав її перебування в Україні гарантується безоплатне здобуття дошкільної освіти у державних та комунальних закладах освіти.

                                      Діти мають право на здобуття дошкільної освіти в різних формах або шляхом їх поєднання. Основною формою здобуття дошкільної освіти є очна (денна), проте батьки мають право організовувати здобуття їхніми дітьми дошкільної освіти за сімейною (домашньою) формою.

                                      2-річний хлопчик впав зі сходів в дитсадку у Києві: вихователька отримала підозру04.04.25, 12:07 • 14744 перегляди

                                      Діти, у тому числі діти з особливими освітніми потребами, можуть здобувати дошкільну освіту за вибором їхніх батьків:

                                      • у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування та форми власності;
                                        • у дошкільних підрозділах юридичних осіб, у тому числі закладів освіти;
                                          • у сім’ї - за сімейною (домашньою) формою здобуття дошкільної освіти;
                                            • за допомогою фізичних осіб - підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.

                                              Документ має забезпечувати територіальну доступність дошкільної освіти шляхом: 

                                              • врахування демографічної ситуації, стану мережі та спроможності закладів освіти, результатів обліку дітей для цілей планування та забудови відповідних територій;
                                                • формування та утримання мережі комунальних закладів дошкільної освіти відповідно до потреб жителів відповідних територій;
                                                  • максимальної наближеності місця здобуття дошкільної освіти до місця проживання дитини;
                                                    • перевезення (за потреби) педагогічних працівників до місця здобуття дошкільної освіти дітьми та у зворотному напрямку (до місця проживання педагогічних працівників);
                                                      • забезпечення рівних умов для розвитку закладів дошкільної освіти усіх форм власності та створення умов для розвитку інших суб’єктів освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти;
                                                        • планування та закріплення територій обслуговування за комунальними закладами дошкільної освіти;
                                                          • сприяння запровадженню різних форм здобуття дошкільної освіти з урахуванням потреб дітей та вибору батьків;
                                                            • створення та забезпечення функціонування мобільних дитячих садків для надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти за місцем проживання дітей на територіях, на яких не забезпечено безоплатне здобуття дошкільної освіти в інший спосіб. 

                                                              Діти зараховуються до комунальних закладів дошкільної освіти для здобуття дошкільної освіти у такій черговості: 

                                                              • діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти загиблих (померлих) ветеранів війни, захисників України;
                                                                • діти старшого дошкільного віку;
                                                                  • діти військовослужбовців, діти з числа внутрішньо переміщених осіб, діти осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
                                                                    • діти, які є рідними братами або сестрами дітей, які здобувають дошкільну освіту у відповідному закладі дошкільної освіти (якщо вони проживають на території обслуговування такого закладу дошкільної освіти);
                                                                      • діти працівників відповідного закладу дошкільної освіти (якщо вони не проживають на території обслуговування такого закладу дошкільної освіти);
                                                                        • діти, які є рідними братами або сестрами дітей, які здобувають дошкільну освіту у відповідному закладі дошкільної освіти (якщо вони не проживають на території обслуговування такого закладу дошкільної освіти). 

                                                                          На Київщині відновили дитсадок, який під час окупації пошкодили війська рф - Кравченко21.08.24, 13:34 • 10584 перегляди

                                                                          Режим роботи закладів дошкільної освіти

                                                                          З метою належної організації освітнього процесу у закладах дошкільної освіти формуються різні групи вихованців, зокрема вікові, різновікові, чергові (в ранкові, вечірні години, у вихідні, святкові та неробочі дні), з короткотривалим перебуванням, з навчанням мовою відповідного корінного народу чи національної меншини (спільноти) України поряд із державною мовою тощо.

                                                                          Кількість вихованців у групі на одного вихователя становить:

                                                                          у групі вихованців одного віку:

                                                                          • не більше 5 вихованців віком до одного року;
                                                                            • не більше 10 вихованців віком від одного до двох років;
                                                                              • не більше 15 вихованців віком від двох до трьох років;
                                                                                • не більше 20 вихованців віком від трьох років;

                                                                                  у групі вихованців різного віку:

                                                                                  • не більше 15 вихованців віком від трьох років;
                                                                                    • не більше 10 вихованців за наявності у групі хоча б однієї дитини віком від одного до трьох років;
                                                                                      • у групі вихованців з короткотривалим перебуванням або у групі вихованців з цілодобовим перебуванням - не більше 10 вихованців;
                                                                                        • в інклюзивній групі - не більше трьох дітей з особливими освітніми потребами. 

                                                                                          "Вчительська тисяча" не вплине на доплату до мінімальної зарплати - МОН06.02.25, 11:05 • 26921 перегляд

                                                                                          Закон визначає порядок взяття на роботу та звільнення вихователів. Зокрема, на посаду педагогічного працівника закладу дошкільної освіти може бути призначена особа, яка має педагогічну освіту за відповідною спеціальністю та/або відповідну професійну кваліфікацію педагогічного працівника, вільно володіє державною мовою або володіє державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства).

                                                                                          Не має права працювати в закладі дошкільної освіти особа, яка:

                                                                                          • визнана недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена судом;
                                                                                            • має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
                                                                                              • відповідно до рішення суду позбавлена права обіймати відповідну посаду;
                                                                                                • відповідно до рішення суду, яке набрало законної сили, вчинила умисне кримінальне правопорушення щодо дитини, у присутності дитини, з використанням дитини чи жорстоке поводження з дитиною.

                                                                                                  Також визначається тривалість робочого часу, за яким  тривалість робочого часу педагогічних працівників на тиждень на одну тарифну ставку становить 35 годин - для керівника, вихователя-методиста, соціального педагога, асистента вихователя та 30 годин - для вихователя, практичного психолога та інших педагогічних працівників.

                                                                                                  Для вихователя, інструктора з фізкультури - 25 годин на тиждень; для музичного керівника - 24 години на тиждень; для практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда - 20 годин на тиждень; для керівника гуртка (студії, секції тощо), вчителя - 18 годин на тиждень. Зазначені години є педагогічним навантаженням, тобто безпосередньо роботою з дітьми. 

                                                                                                  Окрім того, визначається і час відпочинку для працівників дошкільної освіти. Педагогічним працівникам надається щорічна основна відпустка тривалістю 56 календарних днів, а помічникам вихователів закладів дошкільної освіти надається щорічна основна відпустка тривалістю 28 календарних днів.

                                                                                                  Уряд встановив єдину тривалість відпустки для працівників дошкілля11.02.25, 18:42 • 35770 переглядiв

                                                                                                  Типи організації освітньої діяльності

                                                                                                  Заклад дошкільної освіти може організувати і провадити свою освітню діяльність за одним або декількома типами організації освітньої діяльності:

                                                                                                  • ясла - тип організації освітньої діяльності, що забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми віком від трьох місяців до трьох років;
                                                                                                    • дитячий садок - тип організації освітньої діяльності, що забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми віком від двох до шести або семи років, а дітьми з особливими освітніми потребами - до семи або восьми років;
                                                                                                      • спеціальний дитячий садок - тип організації освітньої діяльності, що забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами, зумовленими фізичними, психічними, інтелектуальними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки, віком від двох до семи або восьми років;
                                                                                                        • мобільний дитячий садок - тип організації освітньої діяльності, що забезпечує надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти за місцем проживання дітей, зокрема із застосуванням або на базі спеціально облаштованого для надання таких послуг транспортного засобу;
                                                                                                          • сімейний (родинний) садок - тип організації освітньої діяльності за місцем проживання сім’ї (родини) в індивідуальному житловому будинку з наданням освітніх послуг дітям від народження, які перебувають у родинних стосунках, та/або дітям, які не є членами сім’ї (родини);
                                                                                                            • міні-садок - тип організації освітньої діяльності з одночасним перебуванням не більше п’яти дітей;
                                                                                                              • центр педагогічного партнерства - тип організації освітньої діяльності, що забезпечує розвиток дітей від народження за обов’язкової участі їхніх батьків або одного з них;
                                                                                                                • центр розвитку дитини - тип організації освітньої діяльності, що забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми (у тому числі дітьми, які здобувають дошкільну освіту в інших суб’єктів освітньої діяльності або у сім’ї), зокрема за окремими парціальними програмами, та/або отримання ними окремих психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг.

                                                                                                                  Зарахування дитини в садочок: коли розсилатимуть запрошення та які документи потрібні 19.03.25, 14:52 • 120251 перегляд