НАБУ і САП знов не вистачає реформ і коштів для ефективної роботи - аудит
Київ • УНН
Національному антикорупційному бюро України бракує реформ і коштів для того, щоб продемонструвати високі результати розслідувань, йдеться у звіті міжнародних аудиторів, які рекомендують посилити інституційну спроможність Спеціалізованої антикорупційної прокуратури та Вищого антикорупційного суду.
Національному антикорупційному бюро України не вистачає реформ та коштів для того, щоб демонструвати хороші результати у розслідуваннях. Такого висновку дійшли міжнародні аудитори, пише УНН.
Як зазначається, результативність НАБУ залежить від інституційної спроможності САП та ВАКС, які потрібно посилювати.
Міжнародні експерти у своєму звіті вказують, що відносини НАБУ з САП суттєво покращилися після призначення нового керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Однак цього мало для покращення результативності роботи НАБУ, а тому аудитори рекомендують ще оновити Меморандум між САП і НАБУ задля посилення його положень і проводити регулярні спільні зустрічі НАБУ, САП та ВАКС для обговорення єдиних підходів до кваліфікації злочинів, застосування запобіжних заходів у кримінальному провадженні, впровадження електронної системи ведення справ (e-case management) та інших питань співпраці.
"НАБУ послаблено через відсутність незалежного статусу та операційної автономності САП, що потрібно змінити шляхом внесення змін до законодавства", - йдеться у звіті.
Зокрема, аудитори вважають, що необхідно перетворити САП на окрему юридичну особу, збільшити кількість прокурорів, оптимізувати процедури призначення керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Окрім того, пропонується запровадити гарантії адміністративної незалежності САП від Офісу генерального прокурора та передати Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі і її керівнику всі кримінально-процесуальні повноваження, пов’язані з провадженнями НАБУ, які наразі належать Генеральному прокурору чи ОГП.
Додамо
Міжнародні аудитори раніше констатували, що ВАКС розглядає справи роками, а детективи НАБУ можуть розслідувати їх десятиріччями.
Та й, як показує практика, тривалість розслідування антикорупціонерів ніяк не впливає на його якість, адже "гучні" справи НАБУ проти високопосадовців вже неодноразово розвалювалися в судах.
Наочним прикладом є кримінальні провадження проти ексміністра інфраструктури Володимир Омеляна. Обидві справи розвалилися у судах. Як зазначив ексміністр в інтерв’ю УНН, кримінальні провадження НАБУ завдали йому суттєвих репутаційних та фінансових збитків. Адже його протягом багатьох років згадували у зведеннях НАБУ як міністра, проти якого відкрите кримінальне провадження, що понесло за собою, зокрема, проблеми з банківськими установами.
Однак НАБУ і САП не стали офіційно вибачатися перед ексміністром за незаконне кримінальне переслідування та псування ділової репутації. Це зробили лише окремі детективи у приватних розмовах.
Однією з нещодавніх "гучних" справ, яку НАБУ розслідує вже п’ять років, є справа проти вже колишнього міністра агрополітики Миколи Сольського. За версією слідства, Сольський нібито заволодів земельними ділянками у Сумській області, які начебто належали Національній академії аграрних наук.
Проте, як згодом з’ясувалося, таких земель ані у нього, ані у його родини чи афілійованих осіб немає. Проте є в учасників АТО, яким держава надала право на їхню приватизацію. Чим саме заволодів Сольський – у НАБУ відмовилися уточнювати. Понад те, детективи намагалися "злити" експертизу, яку самі ж і замовили і яка, вочевидь, мала свідчити про невинуватість Сольського. Однак, публічні звинувачення зробили своє - Сольський залишив свою посаду міністра.