Мрії Європи про літаюче таксі руйнуються через брак грошей: що відбувається з eVTOL

Мрії Європи про літаюче таксі руйнуються через брак грошей: що відбувається з eVTOL

Київ  •  УНН

 • 7936 перегляди

Read in English

Провідні європейські розробники електричних літаків з вертикальним зльотом зіткнулися з фінансовими проблемами. Lilium оголосила про банкрутство, а Volocopter може перейти під контроль китайської Geely.

Провідні європейські виробники, що розробляють електричний літак з вертикальним зльотом і посадкою (eVTOL), зіткнулися з серйозними фінансовими труднощами. Lilium оголосила про банкрутство, а Volocopter веде переговори з китайською Geely про продаж 85% акцій, повідомляє BBC, пише УНН.

Деталі

Одним з нововведень на Олімпійських Іграх в Парижі в цьому році повинно було стати електричне літаюче таксі. Німецька компанія Volocopter пообіцяла, що її електричний двомісний літак VoloCity буде перевозити пасажирів по місту. Цього так і не сталося. Замість цього компанія провела демонстраційні польоти.

Хоча недотримання цього терміну було незручним, за лаштунками розігрувалася більш серйозна проблема - Volocopter терміново намагалася залучити нові інвестиції, щоб зберегти фірму, пише видання.

Переговори про позику 100 млн євро в уряду провалилися в квітні.

Тепер надії покладаються на китайську Geely, яка веде переговори про придбання 85% акцій Volocopter в обмін на фінансування обсягом 95 млн доларів США, згідно з повідомленням Bloomberg. Угода може означати, що все майбутнє виробництво буде перенесено в Китай.

Volocopter - одна з десятків компаній по всьому світу, що розробляють електричний літак з вертикальним зльотом і посадкою (eVTOL).

Їхні машини обіцяють гнучкість вертольота, але без такої вартості, шуму та викидів.

Однак, зіткнувшись з величезними витратами на схвалення таких нових літаків регулюючими органами і подальше нарощування виробничих потужностей, деякі інвестори відмовляються від них.

Image

Однією з найгучніших "жертв" є Lilium.

Німецька компанія розробила радикальний підхід до теми eVTOL.

Літак Lilium використовує 30 електричних струменів, які можна нахиляти синхронно для переходу від вертикального підйому до прямого польоту.

Концепція виявилася привабливою, і компанія заявила, що має замовлення та меморандуми про взаєморозуміння на 780 літаків з усього світу.

Їй вдалося продемонструвати технологію за допомогою дистанційно керованої масштабної моделі. Будівництво перших повнорозмірних літаків вже розпочалося, а випробування мали розпочатися на початку 2025 року.

Ще на авіасалоні в Фарнборо в липні головний операційний директор Lilium Себастьян Борель говорив впевнено.

"Ми точно спалюємо гроші, - сказав він BBC. - Але це хороший знак, тому що це означає, що ми виробляємо літак. До кінця року у нас буде три літаки у виробництві, і ми також залучили 1,5 млрд євро".

Але потім гроші закінчилися.

Lilium намагалася отримати кредит на суму 100 млн євро від німецького банку розвитку KfW. Однак для цього потрібні були гарантії від національних та регіональних урядів, що так і не було реалізовано.

На початку листопада компанія розпочала процедуру банкрутства своїх основних операційних підприємств, а її акції були вилучені з фондової біржі Nasdaq.

Наразі робота над новим літаком триває, оскільки компанія співпрацює з експертами з реструктуризації, щоб продати бізнес або залучити нові інвестиції. Однак запуск нового e-jet у виробництво виглядає складніше, ніж будь-коли.

Image

Великим британським гравцем на ринку eVTOL є Vertical Aerospace. Компанія, що базується в Брістолі, була заснована в 2016 році бізнесменом Стівеном Фіцпатріком, який також створив OVO Energy.

Його вражаючий дизайн VX4 використовує вісім великих гвинтів, встановлених на тонких крилах типу літака, для створення підйомної сили. Фіцпатрік зробив амбітні заяви про літак, припустивши, що він буде "в 100 разів" безпечніше і тихіше вертольота, за 20% від вартості.

Компанія досягла прогресу. Після завершення програми випробувань з дистанційним управлінням вона почала проводити пілотовані випробування на початку цього року. Спочатку вони проводилися з літаком, прив'язаним до землі. На початку листопада він здійснив свій перший зліт і посадку без прив'язі.

Але були і серйозні невдачі. У серпні минулого року дистанційно пілотований прототип був сильно пошкоджений, коли зазнав аварії під час випробувань в аеропорту Котсволд після того, як відвалилася лопать пропелера.

У травні один з його ключових партнерів, інженерний гігант Rolls Royce, відмовився від угоди про постачання електродвигунів для літака.

Амбіції залишаються захмарними. Vertical Aerospace заявляє, що поставить своїм клієнтам 150 літаків до кінця десятиліття. На той час вона також розраховує виробляти 200 одиниць на рік і вийти на рівень беззбитковості в грошовому вираженні.

Але компанія зіткнулася з фінансовими труднощами і нещодавно домовилася про угоду про порятунок зі своїм найбільшим кредитором, американською компанією Mudrick Capital.

У межах угоди Mudrick інвестує до 50 млн доларів у Verticial, у той час як 130 млн доларів кредитів від Mudrick будуть конвертовані в акції.

Це залишить американській інвестиційній фірмі 70% акцій Vertical, у той час як частка Фіцпатріка скоротиться з 70% до 20%.

Image

Серед турбулентності один європейський проект тихо йде за планом, говорить Бйорн Ферм, який має досвід роботи в галузі авіаційної техніки і пілотував бойові літаки для ВПС Швеції. Зараз він працює в аерокосмічній консалтинговій компанії Leeham.

Він каже, що проект eVTOL, реалізований в Airbus, швидше за все, виживе.

Названий CityAirbus NextGen, чотиримісний літак має вісім пропелерів і дальність польоту 80 км.

"Це технологічний проект для їхніх інженерів, вони мають гроші та знання", - каже Ферм.

В інших частинах світу інші добре фінансовані стартапи можуть розраховувати на хороший шанс запустити свої літаки у виробництво. Це включатиме Joby та Archer у США.

Після того, як літаки будуть вироблені, наступним завданням стане перевірка того, чи є для них прибутковий ринок.

Перші маршрути, швидше за все, будуть між аеропортами та міськими центрами. Але чи будуть вони приносити прибуток?

"Найбільша проблема з точки зору вартості експлуатації - це пілот і батареї. Батареї потрібно міняти кілька разів на рік", - зазначає Ферм.

З огляду на всю невизначеність і витрати, як зазначається, можна задатися питанням, чому інвестори взагалі вкладають гроші в нові електричні літаки.

"Ніхто не хотів пропустити наступну Tesla", - сміється Ферм.