В ніч на 2 квітня дрони атакували територію підприємства, розташованого в місті Єлабуга в Татарстані. Пізніше джерела в Головному управління розвідки міністерства оборони України повідомило, що саме вони відповідають за проведення спецоперації, а на атакованому підприємстві відбувалося виробництво дронів, пише УНН.
Підприємство, про яке йде мова, розташоване в особливій економічній зоні "Алабуга". Ще у липні 2023 року видання Протокол і YouTube-каналу РЗВРТ оприлюднили спільне розслідування щодо цієї економічної зони та можливого виробництва там іранських дронів.
Як зазначається в матеріалі, Алабуга була успішною ОЕЗ, а 2015 року її навіть визнали найкращою особливою економічною зоною Європи за версією Financial Times. Після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну велика кількість іноземних компаній, які уклали договори з Алабугою, відмовилися від співпраці і в економічної зони почалися технічні та фінансові проблеми.
Розслідувачі вказали, що російський віцепрем'єр денис мантуров відвідав Алабугу у листопаді 2022 року. Офіційно – для перезапуску автомобільного виробництва, а насправді для того, щоб організувати там виробництво "Shahed". У матеріалі сказано, що таким чином Алабуга вирішила "відкупитися" від мобілізації своїх співробітників і компенсувати втрати від жорстких західних санкцій.
Ціле поселення для збірки "Shahed"
За інформацією журналістів, контракт з Іраном оцінювався в 115−130 млрд рублів (до 1,45 млрд доларів). Комплектуючі для дронів-камікадзе поставлялися з Ірану, а на підприємстві у Татарстані – їх тільки збирали. У деяких внутрішніх документах Шахеди називають "човнами", а Іран — "Білоруссю". Також, згідно з договором, "фахівці" з Алабуги проходять навчання в Ірані, а Тегеран передає росії планування, список устаткування, конструкторську документацію, технологічні карти тощо.
Відповідно до розслідування 2023 року, в подальшому планувалося зменшити кількість комплектуючих з Ірану. Частину комплектуючих мали замінити на ті, що рф мала виробляти сама, а частину планували закуповувати на… AliExpress.
Російські комплектуючі, які припускалося в розслідуванні, мали почати виробляти орієнтовно в 2024 році і на території тієї ж Алабуги.
Якийсь час росія мала отримувати від Ірану тільки бойову частину дронів, але потім сподівається налагодити своє виробництво.
Автори матеріалу з посиланням на внутрішні документи і свої джерела повідомляли, що у виробництві дронів та їхніх комплектуючих можуть брати участь компанії Альбатрос, АвіатестАеро, SuperCam і Алабуга, а гроші на проєкт, ймовірно, дав глава банку ВТБ Андрій Костін. У грудні 2022 року ВТБ запустив сервіс грошових переказів в Іран, а в травні 2023-го стало відомо, що банк відкрив офіс у країні.
Розслідувачі тоді дійшли висновку, що в Алабузі налагоджене "безпрецедентне виробництво іранських дронів" на території ангара площею шість футбольних полів.
"За інформацією одного з наших джерел, ефективність збірки зрештою повинна перевершити іранську в десятки разів, а площа ангарів буде перевищувати 100 тисяч квадратних метрів. Це буде, по суті, окреме село, що займається виключно виробництвом дронів для російської армії", — стверджують автори.
До виробництва "Шахедів" залучені неповнолітні з Африки
Цікаво, що пізніше розслідувачі дізналися, що для збірки дронів залучалися навіть неповнолітні. Мова йшла про студентів коледжу "Алабуга Політех".
Спочатку, за словами джерела журналістів, до роботи залучали переважно підлітків 15-17 років, які вступили до коледжу після дев'ятого класу школи. Пізніше ж збиранням дронів зайнялися студенти всіх курсів.
Зарплата задіяних у збиранні дронів студентів залежала від виконання плану — в середньому це сума в районі 30-40 тисяч рублів. Зарплату вони одержували офіційно. При цьому студенти розповідали, що їм не доплачують за переробку та роботу у вихідні дні. Деякі скаржилися, що іноді їм доводиться працювати кілька днів поспіль без сну і майже без їжі.
Тим, кого залучають до збирання безпілотників, заборонено говорити про те, чим вони займаються, під загрозою відрахування. Про це нібито йшлося у договорі. За порушення студент мав виплатити штраф у розмірі від 1,5 до 2 млн. рублів.
Також за інформацією журналістів, до виробництва дронів залучали неповнолітніх студенток з Африки. В розслідуванні вказується, що дівчат з Уганди, Ефіопії, Танзанії, Нігерії, а також Пакистану схиляли до вступу в коледж, знаходячи їх через застосунки для знайомств - Tinder і Badoo.
"Дівчаток залучають до низькокваліфікованої роботи — миття підлоги та прибирання сміття в цехах, стверджують розслідувачі. У штатному розкладі, який опинився у розпорядженні журналістів, є три типи: "мулатки", "таджики" та "фахівці"", - йшлося у розслідуванні.
Що відомо про "Шахеди" російського виробництва
У ніч на 22 грудня 2023 року агресор для атаки по Україні використав ударні БПЛА "Shaheed 136", частини й уламки яких мали маркування серії "Ы" − перехідна версія зброї, яка, ймовірно, зібрана вже на території росії. До такого висновку тоді дійшли фахівці Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
За словами директора КНДІСЕ Олександра Рувіна, у цих безпілотниках були виявлені компоненти іноземного виробництва.
"Значна кількість мікроелектроніки з об'єктів досліджень за фактом відповідних подій має непридатний для експертного аналізу стан через фізичне знищення. Водночас, на жаль, традиційно ідентифіковані компоненти не російського виробництва, а саме: США, Канади та Японії. Після завершення експертизи матимемо повний звіт", - зазначив Рувін.
Також повідомив, що на внутрішній частині корпусу БПЛА росіяни почали залишати підписи.
"Інновацією" росіян стали підписи на елементах "Shaheed 136". У буквальному сенсі можемо вважати, що це своєрідний звіт відповідальної особи за підготовку збірки певної частини дрона. "Пакувальники" залишають свої "автографи" на внутрішній частині корпусу безпілотника. Щиро сподіваємося, що така "сучасна" технологія зрештою допоможе швидше ідентифікувати та притягнути російських злочинців до відповідальності", - сказав тоді Рувін.
Експерти також виявили, що для того аби приховати маркування на окремих компонентах безпілотників і ускладнити фахівцям роботу з встановлення країни-виробника, росіяни використовують механічне або лазерне затирання. У "Shahed 136" були виявлені механічні затирання на чипах систем навігації та керування.