Завершення реформи прокуратури: Рада підтримала законопроекти, на яких наполягала Венедіктова
Київ • УНН
КИЇВ. 15 червня. УНН. Верховна Рада на засіданні у вівторок ухвалила в другому читанні проект закону № 5157 про внесення змін до розділу II “Прикінцеві і перехідні положення” Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури” щодо окремих аспектів дії перехідних положень. Рішення підтримало 293 народні обранці, передає кореспондент УНН.
Деталі
Документ пропонує внести зміни до відповідного розділу, якими, зокрема передбачити безальтернативну обов’язковість проходження атестації для можливості обіймання посади прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласній чи окружній прокуратурі, у тому числі у разі поновлення на посадах за рішеннями судів.
Крім того, пропонується передбачити законодавчі механізми можливості завершення розпочатих до 01.09.2021 процедур добору та дисциплінарного провадження. Пропонується передбачити можливість застосування тимчасових процедур та порядків, передбачених п. 22 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 113-ІХ, після спливу строку дії цього пункту (21.09.2021), до правовідносин, які розпочаті до цієї дати.
Рада також підтримала на повторному першому читанні Проект закону № 5158 щодо удосконалення добору та підготовки прокурорів. Рішення підтримало 276 нардепів. Документ вносить зміни до Законів України “Про прокуратуру” та “Про запобігання корупції”.
Основними положеннями законопроекту є:
1) виключення вимоги до кандидатів на посаду прокурора щодо наявності дворічного стажу роботи в галузі права;
2) надання можливості здобуття безпосередньо в прокуратурі необхідного стажу роботи в галузі права як умови для призначення на посаду прокурора окружної прокуратури;
3) внаслідок запровадження інституту стажування стає можливим:
— отримання кандидатом не тільки стажу роботи в галузі права, а спеціалізованого досвіду практичної діяльності, безпосередньо необхідного для роботи прокурором;
— виплата кандидатам на посаду прокурора під час добору достатніх для життя коштів у вигляді частини заробітної плати прокурора без необхідності додаткових витрат з бюджету;
— поширення на кандидатів елементів статусу прокурорів: від правил внутрішнього службового розпорядку, підстав для звільнення, встановлених виключно у Законі, до соціальних гарантій для прокурорів;
— запровадження способу практичної підготовки, за якого кандидат не тільки спостерігає за роботою інших, а сам безпосередньої уповноважений на виконання функцій прокурора;
— зниження навантаження на інших прокурорів окружної прокуратури у зв’язку з виконанням повноважень у нескладних кримінальних провадженнях та інших незначних справах прокурорами-стажистами;
4) встановлення двох стадій спеціальної підготовки:
— первинної, яка проводиться в Тренінговому центрі прокурорів України, під час якої кандидати вивчають основи організації роботи в органах прокуратури, правила прокурорської етики, тощо;
— стажування, яке проводиться на посаді прокурора-стажиста, на яку кандидат призначається за результатами конкурсу згідно із рейтингом кандидата, отриманому за результатами кваліфікаційного іспиту;
5) скорочення терміну спеціальної підготовки;
6) уніфікація законодавчого механізму спеціальної перевірки щодо прокурорів з відповідним механізмом у суддів, з одночасним усуненням необхідності проводити таку перевірку під час добору двічі;
7) прийняття кінцевого рішення про успішність або неуспішність спеціальної підготовки, припинення участі особи у доборі Кваліфікаційно-дисциплінарною комісією прокурорів (з можливістю судового оскарження негативного рішення); визначення Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів органом, що здійснює дисциплінарне провадження, в контексті положень Закону України “Про прокуратуру”.
Вказана Комісія вже існує як юридична особа, має належну матеріально-технічну базу, врегулювання діяльності на рівні інших законів та підзаконних нормативно-правових актів, наявний значний досвід її функціонування та взаємодії з органами прокуратури та іншими державними органами тощо.
Також з метою оптимізації структури керівного складу Офісу Генерального прокурора у проекті додатково пропонується зменшити кількість відповідних посад (замість передбачених посад двох перших заступників та необмеженої кількості заступників встановити, що Генеральний прокурор має першого заступника та не більше п’яти заступників, у тому числі заступника Генерального прокурора — керівника САП).
Що було раніше
15 березня 2021 року розпочали свою роботу нові окружні прокуратури. В оновлених відомствах працюватимуть прокурори, які успішно пройшли атестацію і довели свою професійну компетентність та доброчесність.
Нагадаємо, у вересні 2019 року Верховна Рада ухвалила проект закону 1032, яким внесла зміни до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури.