Фінансова грамотність для дітей: як українським батькам виховати розумного споживача у світі, наповненому маркетингом
Київ • УНН
Ексклюзивна колонка від експертки у сфері фінансів

Наші діти зростають у реальності, де реклама починає формувати бажання ще до того, як дитина встигає вимовити перші слова. Барвисті персонажі мультиків, солодощі в яскравих обгортках, іграшки, які "є у всіх" — усе це давно перестало бути просто товарами. Це — ретельно продумані маркетингові гачки, які формують споживчі звички з раннього дитинства.
У таких умовах фінансова грамотність уже не є додатковою перевагою — це базова життєва навичка. Мова не лише про гроші, а й про здатність ухвалювати рішення, аналізувати, відмовлятись, чекати і планувати.
Попри те, що я експертка у фінансах, вдома я — мама шістьох дітей. І щодня на практиці поєдную фінансову теорію з реальним життям, у якому навіть мультики продають. Що старшими стають мої діти, то чіткіше я бачу: з маркетингом вони стикаються раніше, ніж починають читати.
У нашій родині слово "бюджет" звучить частіше, ніж "цукерка". Але це не обмеження, а реальність, у якій я виховую своїх дітей. Бо поряд із любов’ю та турботою одна з найважливіших навичок, яку вони мають отримати від мене, — це розуміння цінності грошей. І починати фінансову освіту варто не з банківських термінів, а з простих щирих розмов про вибір, ціну і цінність.
Дослідження показують: уже в 18 місяців діти починають впізнавати бренди, а до 8 років мають чітко сформовані споживчі вподобання. І формуються ці вподобання не випадково — їх формують рекламні кампанії.
Приклад — нещодавній бум навколо іграшки "Лябубу" (Labubu). Її не рекламували класичними методами: не було ані великих рекламних кампаній, ані зовнішньої реклами. Достатньо було кількох вірусних роликів у TikTok, коротких оглядів у YouTube та активного обговорення у чатах батьків. Діти почали просити "Лябубу" не через унікальність самої іграшки, а тому що вона швидко стала символом: "у всіх є — і мені треба". Саме так працює сучасний маркетинг — через почуття приналежності, страх бути "поза групою" і емоційний тиск серед ровесників.
Що ж можуть зробити батьки, аби виховати дитину не просто споживачем, а свідомою людиною, яка вміє робити вибір?
Ось кілька простих, але ефективних підходів, які працюють у моїй родині:
• Особистий приклад. Діти бачать, як ми витрачаємо, плануємо покупки, говоримо про гроші. Саме приклад батьків — найсильніший інструмент виховання;
• Відверті розмови. Обговорюйте з дитиною кожну покупку: чому ми це купуємо, чому відмовляємось. Ставте запитання: "Чому ти цього хочеш?", "Що це тобі дасть?", "Чи варто зачекати?"
• Практика на власному досвіді. Давайте кишенькові гроші й дозвольте дитині самостійно ними розпоряджатися — навіть з правом на помилки;
• Спільне бюджетування. Залучайте дітей до планування сімейних витрат, розмов про ціни, покупки та фінансові цілі.
• Критичне мислення. Дивіться рекламу разом і аналізуйте її: "Що нам нав’язують?", "Чому саме цей герой тримає саме цю іграшку?"
Психологи наголошують: діти, які з дитинства вчаться свідомо ставитися до грошей, мають вищий рівень емоційного інтелекту, краще розуміють наслідки своїх рішень і стійкіше переносять зовнішній тиск — зокрема маркетинговий.
У світі, де маркетинг не спить ні на хвилину, наше з вами завдання — виховати дітей, які будуть не просто вмілими споживачами, а свідомими людьми, здатними самостійно ухвалювати рішення. Адже фінансова грамотність — це не про гроші. Це — про цінності, зрілість та відповідальність.
Починайте вже сьогодні — з простих розмов, спільних рішень, щирого діалогу. Бо розумний споживач — це майбутній самостійний і відповідальний дорослий.
Олена Сосєдка