Димова завіса: хто і навіщо гальмує прийняття важливих змін до законодавства по детінізації ринку тютюну
Київ • УНН
У комітеті Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики не підтримуюють створення єдиної бази зразків тютюнової продукції, яка б могла стати один і ключових інструментів боротьби із підробками, нелегальним виробництвом та продажем цигарок.
Максимальне зменшення тіньового обігу тютюнових виробів в Україні потребує змін до законодавства. І не тільки в контексті посилення боротьби із тіньовим ринком правоохоронними та контролюючими органами. Одним і ключових інструментів боротьби із підробками, нелегальним виробництвом та продажем цигарок називають створення єдиної бази зразків тютюнової продукції, які виробники в обов’язковому порядку будуть надавати до визначеної установи.
Однак, цю пропозицію, як виявилося, не підтримують у комітеті Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики, пише УНН.
Тема нелегального виробництва цигарок, тіньової торгівлі ними та іншими тютюновими виробами знову стала актуальної після того, коли з’ясувалося, що практично весь минулий рік обсяги білих виторгів тютюнової продукції зростали, а у четвертому кварталі несподівано зменшилися.
Загалом, надходження до держбюджету від тютюнових виробів у 2023 році сягнули рекордних 80,3 мільярда гривень що майже на 40% перевищує показники 2022 року.
Позитивна динаміка вже згаданих обсягів білих виторгів тютюнової продукції протягом трьох кварталів 2023 року виглядала наступним чином: І квартал– 25,5 мільярдів гривень, ІІ квартал – 30,5 мільярдів, ІІІ квартал – 33,9 мільярда.
А от у четвертому кварталі цей показник склав 29,7 мільярда гривень.
За оцінками різних експертів наприкінці 2023 року частка нелегального ринку тютюну перевищила 23%, а в цілому за минулий рік склала майже 20%.
Також стверджується, що минулого року через тіньовий ринок тютюнової продукції бюджет України недоотримав понад 20 мільярдів гривень податків.
Щоправда, деякі економісти ставлять під сумнів цю цифру. На їх думку, в такому випадку в тіні мало б бути продано тютюнових виробів більше ніж на 100 мільярдів гривень, що в умовах існування легального ринку виглядає дещо сумнівно.
Хай там як, але проблема існує, і вона стала предметом розгляду на засіданні податкового комітету ВР, яке відбулося наприкінці березня.
Дісталося на ньому правоохоронцям, які, мовляв, погано борються з нелегальними виробництвами, принагідно згадали про тютюнову мафію, і хто кого "кришує".
Голова комітету Данило Гетманцев, як завжди, вирішив рубати с плеча і у перших числах квітня пригрозив закрити усі тютюнові кіоски, через які, як вважається, реалізується левова частка нелегальних тютюнових виробів. Щоправда, при цьому, Гетманцев не особливо обтяжував себе поясненнями, який позитивний економічний ефект це матиме для бюджету, і чи не призведе до ще більшого занурення тютюнового ринку в тінь.
Власне ніхто не сперечається із тим, що правоохоронні та контролюючі органи повинні посилити свою роботу по ліквідації підпільних виробництв, виявленню точок продажу нелегальних тютюнових виробів та притягненню винних осіб до відповідальності.
Однак, окрім суто каральних інструментів мають бути ще й інші методи детінізації тютюнового ринку.
Зокрема, економісти пропонують зобов’язати виробників тютюнової продукції подавати її зразки для створення відповідної бази. Формувати цю базу та робити дослідження поданих зразків має Київський науково-дослідний інститут судових експертиз.
За задумом, це має посилити контроль за виробництвом, полегшити та прискорити виявлення нелегальної продукції, і, відповідно, суттєво зменшити частку тіньового ринку.
"Ми розглядали різні варіанти, як можна протидіяти сірим схемам і сформували близько 10 пропозицій, що можна було б зробити, виходячи з аналізу проблематики і специфіки українських схем. І це була одна з пропозицій незалежних аналітичних центрів.
КНДІСЕ - єдина установа, якій ми довіряємо, яка має на цей час високу репутацію і єдина, яка робить якісно такі експертизи.
Поки що ми в деталях не розглядали концепцію. Це як ідея, яка обговорюється. Далі всі деталі ми будемо з’ясовувати разом з нардепами, експертами КНДІСЕ і буде розроблений детально механізм. Поки що концептуально намагаємося це узгодити як ідею", - розповів в коментарі УНН економіст Олег Гетман.
Вибір на користь КНДІСЕ зроблений не випадково, адже ще у 2019 році цей Інститут розпорядженням Кабміну був визначений головною державною експертною установою, відповідальною за проведення криміналістичних експертиз щодо встановлення автентичності тютюнової продукції та ідентифікації обладнання, на якому вона виготовлена.
КНДІСЕ має усе необхідне обладнання для проведення таких експертиз та формування згаданої бази, яка сприятиме детінізації ринку тютюнових виробів
"Передбачається, що бібліотека еталонних зразків готової тютюнової продукції включатиме всі зразки тютюнових виробів, які реалізуються на території України. Це значно підвищить ефективність проведення експертиз за фактами виявлення підробок та посилить експертні можливості у боротьбі із нелегальним обігом відповідних товарів. Це однозначно дуже непроста робота, яка потребує багато зусиль усіх залучених учасників, а також законодавчих змін", – зазначив в коментарі УНН директор КНДІСЕ Олександр Рувін.
Однак, це абсолютно логічний та правильний крок, як не дивно, не знайшов підтримки у депутатів. Як розповів Олег Гетман, податковий комітет Ради та його голова Данило Гетманцев ще не взяли до уваги цю пропозицію.
"На це питання поки що не реагував, але за підсумками комітету 25 березня, який був присвячений нелегальному ринку тютюну, сформовані пропозиції комітету і туди увійшло близько 15 інших пропозицій, серед них – 10 пропозицій наших експертів. Тож там безліч всього іншого, корисного і важливого, але ця пропозиція ще не увійшла, але працюємо далі", - повідомив економіст.
І ось тут виникає логічне питання: у нас все ж таки намагаються викорінити нелегальний ринок тютюну, чи просто з боку окремих зацікавлених осіб почалася чергова боротьба за перерозподіл сфер впливу на цьому ринку…