Заблокована ВРП: куди скаржитися на суддів - думки нардепів

Заблокована ВРП: куди скаржитися на суддів - думки нардепів

Київ  •  УНН

 • 24900 перегляди

КИЇВ. 13 грудня. УНН. Після публічного конфлікту між Національним антикорупційним бюро та Вищою радою правосуддя (ВРП) робота останньої залишається заблокованою донині, що позбавляє можливості учасників судових процесів подавати скарги на суддів. Що робити в ситуації, коли українці фактично позбавлені права на справедливий суд, УНН з'ясовував у народних депутатів.

Деталі

На сайті ВРП досі висить оголошення про те, що з 5 серпня в Україні не здійснюється розгляд дисциплінарних скарг на суддів і прокурорів у зв'язку з тим, що за новими правилами такі скарги повинні розглядатися дисциплінарними інспекторами, яких немає.

Це означає, що з якими б порушеннями не проходили судові процеси в Україні, швидкої реакції на це не буде.

"Пів року тому запровадили нові зміни до закону, згідно з якими запровадили нових учасників — помічників, з іноземними партнерами за кордоном. Сказали, що механізм запуститься, а він не запускається і не допомагає. Вони приймають скарги, просто їх не розглядають", — коментує народний депутат Григорій Мамка.

Він вважає, що в такому випадку потрібно звертатися до Держбюро розслідувань зі скаргою на бездіяльність ВРП і починати кримінальне провадження.

Українці не можуть поскаржитися на суддів як традиційної судової системи, так і суддів Вищого антикорупційного суду, скарги на яких, за даними ВРП, надходять так само часто, як і на інших.

“До Вищої ради правосуддя протягом 2020 року надійшло 152 дисциплінарні скарги на дії суддів Вищого антикорупційного суду та Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, з них: 48 скарг залишено без розгляду та повернуто скаржникам членами Вищої ради правосуддя; 2 скарги залишені без розгляду і повернуті позивачам Дисциплінарною палатою Вищої ради правосуддя; за результатами розгляду 52 скарг прийнято рішення про відмову у відкритті дисциплінарної справи;

За результатами розгляду 9 скарг прийнято 4 ухвали про відкриття дисциплінарних справ. За результатами розгляду дисциплінарних справ (відкритих за 3 скаргами) прийнято 2 рішення про притягнення 2 суддів до дисциплінарної відповідальності та застосовано до них дисциплінарне стягнення у вигляді попередження та 1 рішення про відмову у притягненні судді до дисциплінарної відповідальності та припинення дисциплінар. не розглянуті); 41 скарга перебуває на попередньому вивченні та перевірці у членів Вищої ради правосуддя", — повідомляли у ВРП.

У Раді, тим часом, нарікають і на інші антикорупційні органи. Мамка вважає, що вже вдруге Артему Ситнику дозволяють незаконно очолювати НАБУ. Спочатку в неконституційний спосіб його призначив Президент Петро Порошенко, чим вийшов за межі своїх повноважень і спровокував у підсумку протистояння Конституційного Суду та Антикорупційного руху. Другий раз Ситника автоматично перепризначили коли поміняли статус НАБУ восени цього року на орган виконавчої влади, хоча в цьому випадку повинен був бути конкурс, вважає політик.

“Ситника перепризначили керівником НАБУ, це неможливо так. Необхідно було провести конкурс на нового керівника і призначити", — зазначив він.

Його колега Максим Бужанський, у свою чергу, додає, що антикорупційні органи в Україні мають безмежну владу і залежать від "західних партнерів", які, в свою чергу, не повинні були втручатися у внутрішні справи України. При цьому ефективність антикорупціонерів залишається сумнівною.

"НАБУ сформовано під патронатом наших західних партнерів, у повній відповідності до їхніх вимог, абсолютно незалежна влада. Парламент на нього не впливає, ніхто не впливає. Тому мені було б дивно почути, що після всіх цих нюансів воно раптом виявилося ефективним", — резюмував він.

До слова

За останні 5 років рівень довіри українців до НАБУ знизився вдвічі (з 35% до 16%). Більше за НАБУ українці довіряють усім іншим правоохоронним органам: СБУ, прокуратурі та поліції.

У 2019 році директор НАБУ Артем Ситник був внесений до реєстру корупціонерів, проте продовжив очолювати антикорупційне бюро. Його першого заступника Гізо Углаву неодноразово звинувачували в підіграванні інтересам Саакашвілі і використанні ресурсів бюро, але він так само продовжує займати свою посаду.

Восени Верховна Рада ухвалила закон, яким народні депутати спробували врегулювати статус НАБУ і привести його у відповідність з Конституцією. Замість правоохоронного органу НАБУ отримало статус органу виконавчої влади зі спецстатусом, але і це не передбачено Конституцією, гарантом якої є Президент.

У той же час у Верховній Раді скаржаться, що НАБУ занадто дорого обходиться українцям при їх малоефективній боротьбі з корупцією. Діяльністю НАБУ в Україні розчаровані і в Європі. Європейський аудитор Юхан Партс заявив, що в Євросоюзі немає країн, масштаби корупції в яких були б такими ж, як в Україні. За підсумками аудиту допомоги ЄС Україні, фахівці прийшли до висновку, що підтримка Євросоюзом реформ в Україні по боротьбі з корупцією малоефективна.

За таких масштабів корупції в Україні НАБУ займається дріб'язковими справами рівня регіональних правоохоронних структур. Наприклад, нещодавно стало відомо, що до 5 років реального ув'язнення ВАКС засудив колишню суддю, яка взяла п'ять тисяч гривень хабара за вирішення питання в адміністративній справі. НАБУ і САП розслідували це кримінальне провадження аж з 2018 року. У цей же час немає ніяких помітних результатів НАБУ в боротьбі з корупцією на "Укрзалізниці", де хабарі досягають шестизначних розмірів.