Як на дорогах України відносяться до електросамокатів і де повинен їздити подібний транспорт
Київ • УНН
КИЇВ. 17 листопада. УНН. На даний момент правилами дорожнього руху ніяк не регулюють присутність на дорогах електротранспорту, серед якого електросамокат, гіроборд, моноколесо, гіроскутер, сегвей та інші. Однак це не скасовує того факту, що вони їздять по вулицях міста і з ними потрібно взаємодіяти. Кореспондент УНН поспілкувався з водієм автомобіля і з водієм електросамоката, щоб зрозуміти, яка ситуація зараз на дорогах: де повинен їздити електротранспорт, чи заважає він комусь і якими правилами керуються водії.
Громадський діяч і автомобіліст Олексій Мкртчян не конфліктує з водіями електротранспорту, але переконаний, що врегулювати їх статус на дорогах необхідно.
“Щодо самокатів — це повний треш, вони ніяк не врегульовані, ніде не прописані, люди без водійського посвідчення, без понять етики і правил, вискакують де завгодно. Це проблема не тільки у нас в Україні, а також і в РФ, і в Білорусі, і в інших державах. Деякі починають врегулювати ці взаємовідносини... А поки, такий водій — це новинка, яка викликає скоріше обурення, ніж схвалення”, — вважає Олексій Мкртчян.
Однак він зазначає, що зустріти водія електротранспорту саме на дорозі — поки рідкість, але динаміка є.
“Крім електросамокатів на дорогах вже й моноколеса, і скейти повиїжджали. Якщо раніше раз на рік хтось вискакував, то тепер — раз в тиждень бачу якогось нового „дивака“, назвемо це так, на якому умудряються вискочити на дорогу”, — розповів автомобіліст.
Однак не дивлячись на все це, він вважає, що такого транспорту місце все одно на дорозі.
“З моєї точки зору, транспортний засіб, який рухається зі швидкістю вище 5 км/год, а електросамокати на сьогоднішній день можуть розганятися до 20-25 км/год, але є вже й такі, що 60 км/год їдуть. Я вважаю, що їм, однозначно, не місце на тротуарі, бо, якщо когось зіб’ють навіть на швидкості 20-25 км/год — травми можуть бути значні”, — зазначив Мкртчян.
На його думку, градація повинна бути по швидкості руху транспорту. Електротранспорт з гранично низькою швидкістю може переміщатися по тротуару, а з більш високою швидкістю — по дорозі, але такий учасник дорожнього руху повинен бути помітний або мати як мінімум шолом.
“Я бачив водія самоката, який їхав на швидкості 40-45 км/год. Це на рівні самоліквідатора для мене. Тому що, як можна з такими коліщатками по нашому розбитому асфальту їхати? Це ж не велосипед, у якого великі колеса. Загалом, на таких колесах багато не треба, щоб впасти”, — вважає автомобіліст.
У свою чергу, господар електросамоката Тарас вважає, що може їздити як завгодно, адже рух на такому транспорті ніяк не регулюється.
“Їжджу як мені зручно і як безпечно. Коли нормальна рівна дорога — виїжджаю на дорогу, а коли якісь затори — то я на тротуар. Адже у нас це ніяк не регулюється, як мінімум, мені ніхто нічого не говорить”, — розповів Тарас.
Господар електросамоката відносить свій транспорт швидше до велосипеда, якщо потрібно розуміти, як їхати. І в той же час вважає себе пішоходом. Його електросамокат важить 27 кг і розвиває швидкість до 60 км/год, тому йому зручно і на тротуарах, і на дорогах.
На питання кореспондента, що пішоходи думають про таку швидкість, відповідає, що ще нікого не збивав.
“Було, що мене машина, раз підрізала, коли я переїжджав виїзд з дороги. Це не моя проблема, адже якби я був пішоходом, таке теж могло статися ”, - вважає самокатник.
Тарас катається без шолома, але був би не проти регулювання його транспорту в ПДР — тільки якщо це не позначиться на швидкості. Той факт, що їздить і по дорозі, і по тротуару, він пояснює тим, що сьогодні мало велодоріжок в Києві, на відміну від Львова, куди він недавно переїхав.
Думки автомобіліста і господаря електротранспорту підтверджує правозахисник Володимир Караваєв.
“Насправді, ситуація радує тим, що Україна зараз нічим не відрізняється від європейських країн. В Європі це теж велика проблема, і вони теж не знають як її вирішувати. Для нас теоретично могло б бути рішенням — дозволити рух всім двоколісним транспортним засобам по смузі громадського транспорту”, — вважає експерт.
Однак він зазначає, що це в майбутньому, так як зараз це небезпечно.
“А ось коли з’явиться автоматична фіксація, і будуть знати, що вийдеш на смугу громадського транспорту — і тут же отримаєш лист щастя. Ось тоді можна розглядати питання, щоб двоколісних запускати на смугу громадського транспорту. І то, треба підходити дуже ретельно, тому що реальна загроза людині, яка рухається по проїжджій частині — все одно завжди існує. Це можна порівняти з велосипедистами. Ми говоримо про те, що велосипедисти повинні знати ПДР. Про те, що велосипедиста можуть просто не побачити на дорозі. Ми пропонували велосипедистам якось себе позначити в транспортному потоці”, — розповів Караваєв.
Так, на його думку, для вирішення питання потрібна дискусія і волевиявлення Кабінету Міністрів, де подібні проекти зароджуються і приймаються.
Нагадуємо, раніше, кореспондент УНН звернувся із запитом до департаменту Патрульної поліції, щоб розібратися з юридичним статусом електросамоката та подібного електротранспорту.