reforma-starshoi-shkoly-shcho-chekaie-na-uchniv-u-2027-rotsi

Реформа старшої школи: що чекає на учнів у 2027 році

 • 3133 переглядiв

З 1 вересня 2027 року учні старших класів зможуть обирати профілі навчання та предмети/курси, відштовхуючись від вподобань та вибору майбутньої професії.

Про це пише УНН із посиланням на Міністерство освіти і науки України.  

Деталі

У чому полягатиме вибір для учнів?

Кожен випускник 9 класу матиме вибір:

  1. Вступити до академічного ліцею, обрати профіль і готуватися до навчання в університеті.
    1. Вступити до професійного або фахового коледжу, здобути спеціальність одночасно із загальною середньою освітою та швидше вийти на ринок праці.

      В академічних ліцеях учні обиратимуть профіль навчання, а також: 

      • предмети в межах профілю;
        • предмети поза профілем — ті, що для них є цікавими.

          Чи буде широкий вибір профілів і предметів у кожному академічному ліцеї в учнів?

          Щоб старшокласники мали ширший вибір предметів, у закладі має бути достатньо учнів на паралелі. Це дає змогу формувати більше навчальних груп, а отже — пропонувати різні профілі та курси. Більша кількість учнів також означає ширше коло однолітків, з якими можна навчатися й розвиватися разом

          - пояснюють у Міносвіти.

          Саме тому ліцейні класи (10–12) мають бути організовані в окремих закладах освіти. Такий формат допомагає ліпше адаптуватися до психологічних та освітніх потреб учнів.

          Окрім того, відокремленість ліцеїв зробить організацію освітнього процесу зручнішою, адже: 

          • можна буде викладати курси за модульним принципом (наприклад, упродовж кількох місяців, а не протягом року);
            • організовувати змінні групи, а не сталі класи, коли учень увесь рік навчається з тими самими підлітками;
              • мати приміщення для створення великої кількості груп, а отже, і широкого вибору предметів і курсів.

                Що буде, якщо учень обере не той профіль

                У "Профільній" зʼявиться 10 адаптаційний клас. Упродовж цього року учні будуть звикати до нового середовища та профілю. І якщо щось не сподобається, — зможуть змінити вибір на 11 і 12 класи.

                Чи доведеться доїжджати до ліцеїв

                Планування мережі ліцеїв ураховує їхню доступність. Максимальна відстань — до 30 км, у багатьох випадках — 10–20 км.

                Ліцеї не мають закріпленої території обслуговування. До них буде організовано підвезення учнів. За організацію й оплату підвезення учнів до академічних ліцеїв відповідає місцева влада.

                У виняткових випадках, якщо відстань до ліцею перевищить 30 км, при ліцеях створять пансіони.

                Що відбуватиметься з 1–9 класами

                Школи з 1–9, 5–9 чи 1–4 класами продовжать роботу. А початкові залишаються максимально наближеними до місць проживання учнів, як це і є зараз.

                Чому реформа старшої школи потрібна саме зараз? Її не згорнуть після війни?

                Реформа "Нова українська школа" закріплена в законодавстві й триває вже 8 років.

                "Профільна" — лише один з етапів великої реформи. У 2018 році зміни розпочалися в початковій школі, зараз тривають у 5–7 класах.

                І вже з 2027 року реформа розпочнеться у старшій школі.

                Причини запровадження реформи у наступному:

                Причина - це розрив у якості та доступності освіти між учнями з міст та сіл, згідно з міжнародним дослідженням якості освіти PISA–2022

                По предметах у навчанні розрив досягає: 

                • майже 5 років навчання — у читанні;
                  • більш як 4,5 року — у математиці;
                    • майже 4 роки — у природничо-наукових дисциплінах.

                      Причина 2. Технологічний прогрес змінює ринок праці Нові професії постійно зʼявляються, а до старих оновлюють вимоги.

                      Школа повинна готувати учнів до майбутнього.

                      Причина 3. Підхід до освітнього процесу потребує оновлень

                      Навчальні програми, технічне оснащення та підходи до навчання повинні відповідати часу та адаптуватися до потреб учнів. Згідно з дослідженням КМІС, проведеним на запит МОН і Швейцарсько-українського проєкту DECIDE, 63% старшокласників хочуть обирати предмети, 67% — набувати вмінь, які знадобляться в житті.

                      Нагадаємо

                      Згідно з опитуванням, 1 з 4 українських дітей розглядає можливість переїзду за кордон заради розвитку та можливостей. Безпека не є головним фактором, але важлива.

                       Раніше Міносвіти роз’яснило нюанси оплати праці педагогів дошкільних закладів, зокрема тривалість робочого часу, норми навантаження та оплату за заміну. Також роз’яснено питання підвищення окладів та доплат.

                      Популярні
                      Новини по темі
                      Реформа старшої школи: що чекає на учнів у 2027 році

                       • 3133 переглядiв

                      У Миколаєві стався вибух у п'ятиповерхівці: є постраждала

                       • 2898 переглядiв