Колектори будуть покарані: НБУ зобов'язав колекторів працювати по-новому. Що це означає для українців

Колектори будуть покарані: НБУ зобов'язав колекторів працювати по-новому. Що це означає для українців

Київ  •  УНН

 • 66187 перегляди

З сьогоднішнього дня у колекторів немає права вибивати борги з українців. Розбиралися як будуть діяти нові правила.

КИЇВ. 14 липня. УНН. Нервові зриви, суїциди і вбивства - так закінчувалося спілкування з колекторами для тисяч українців-боржників щорічно. Погрози, залякування, шантаж - були звичними методами, якими вони користувалися, щоб стягнути борги, нерідко навіть неіснуючі. До квітня цього року ринок колекторів був абсолютно нерегульованим. Сьогодні вступає в силу закон, який встановлює чіткі правила роботи колекторів, а також вимоги до їх етичної поведінки. Тепер колекторам забороняється телефонувати в неробочий час, приходити на особисту зустріч без узгодження з боржником, а за шантаж і погрози, загрожують штрафи, позбавлення ліцензії та кримінальна відповідальність. УНН розібрався, чи зупинить цей закон насправді недобросовісних колекторів, і за якими новими правилами будуть працювати всі сторони фінансового ринку.

Боржники тепер під захистом?

На ринку колекторських послуг велика трансформація. У березні цього року Верховна Рада прийняла закон про захист боржників при врегулюванні простроченої заборгованості. У квітні президент підписав закон, який посилює вимоги до роботи колекторських компаній. А вчора Національний банк доповнив закон ще рядом нормативно-правових актів, які регулюють роботу учасників колекторського ринку в Україні.

Тепер, щоб зв'язатися з боржником, у колектора є тільки три способи. Телефоном - це дзвінки, відеопереговори за допомогою месенджерів, смс-повідомлення, електронні та голосові повідомлення. Особиста зустріч, місце і час якої повинні бути узгоджені, юристи також радять робити це в письмовій формі. І третій спосіб - відправка поштових відправлень з позначкою "Вручити особисто" за місцем проживання або перебування чи за місцем роботи фізичної особи. Визначили також час, коли колектори можуть спілкуватися з боржником, це робочі дні та робочий час - з 9 ранку до 19 годин. Якщо колектори захочуть поспілкуватися вночі - це вже привід для скарги. В НБУ також розповіли, що тепер і українські банки можуть отримувати штрафи за неетичну поведінку з боржниками.

Використовувати погрози, шантаж, переслідувати, дзвонити з прихованого номера, дзвонити родичам, друзям, знайомим, колегам - категорично заборонено. По суті ніяких анонімних колекторів бути не повинно. Для цього Нацбанк створив Реєстр колекторських компаній. У період з 14 липня до 13 серпня такі компанії повинні подати в НБУ повний пакет документів на реєстрацію. Після 14 жовтня банки і фінансові компанії розірвуть договори з тими колекторами, яких не буде в реєстрі. Стежити за порядком на ринку буде регулятор, у НБУ є всі повноваження здійснювати нагляд за колекторськими компаніями і розглядати звернення громадян.

Ольга Лобайчук, начальниця управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ розповіла УНН, що напередодні вступу закону в дію, пішла сама справжня хвиля активізації колекторів, які діяли за принципом "вибити з усіх все".

"На жаль, за останні два місяці було кілька тисяч звернень, зросла кількість скарг на колекторів. Якщо в середньому у нас в місяць три тисячі письмових звернень від споживачів, то за останні два місяці по структурі близько 30% звернень стосуються роботи кредиторів і заборгованості", - розповідає вона.

Така активність не видається дивною, якщо подивитися на офіційну статистику боржників України за всіма категоріями. До кінця 2020 роки вже понад два мільйони громадян України були в реєстрі боржників, за рік їх кількість зросла на 18%, при цьому число тих, хто має борги по кредитах, - на 24%. Стан ринку кредитів і позик в Україні вкрай складне і заплутане. Нерідко банки продавали споживчі кредити колекторам або колекторським компаніям, які нарощували борг і відразу переходили до незаконної конфіскації майна. Тепер же банки зможуть залучати колекторів до роботи з простроченим боргом, тільки якщо позичальник дав на це згоду при отриманні кредиту.

"Кредитодавець буде зобов'язаний публікувати інформацію про колекторську компанію на своєму веб-сайті та в місцях надання послуг", - пояснили в НБУ.

Позичальнику повинні повідомити ім'я нового кредитора протягом десяти робочих днів після поступки боргу. Продати заборгованість за споживчим кредитом можна буде тільки фінансовій установі, яка має право надавати кошти в борг, зокрема, на умовах фінансового кредиту, або послуги з факторингу. Якщо ж легальні колектори будуть порушувати закон: дзвонити більше двох разів в день, і використовувати заборонені методи, то їм загрожує спочатку штраф від 51 000 - 102 000 гривень, потім виключення з реєстру і втрата права займатися колекторської діяльністю.

Боротьба з чорними колекторами

Опитані експерти звертають увагу, що все ще залишається великий ризик стикатися з колекторами, які будуть продовжувати працювати неофіційно і за колишніми правилами. Олександр Дерев'янко, член громадської організації "Національна спілка споживачів" вважає, що цей закон не вирішує всіх проблем.

"Зараз просто узаконюють колекторів, вводять їх в правове поле. Ну, тепер будуть дзвонити колектори з ліцензіэю і без, це ще більше заплутає людей. Потрібно спочатку вирішувати проблеми із заборгованістю людей, особливо тих, хто брав кредити ще років десять тому, там божевільні відсотки. Я не вірю, що ситуація зміниться кардинально", - розповідає Дерев'янко.

У НБУ запевняють, що споживачі будуть захищені від агресивних колекторів, і всі механізми вже відпрацьовуються.

"Насправді ми теж думали над роботою "сірих колекторів", неофіційних. Дійсно, можуть бути такі колекторські компанії, як юридичні особи та фізичні особи, які будуть продовжувати працювати за старими правилами. І на наші запити, наймав їх кредитор, будуть розповідати, що не знають, хто це дзвонить, мовляв, це не від нашого імені. Зазвичай такі скарги йдуть не від однієї людини - це система. Тому будемо збирати інформацію по конкретному кредитору, будемо проводити самостійні комплексні перевірки по цих людях і компаніям і паралельно залучати правоохоронні органи, щоб встановити від чийого імені дзвонили і навіщо, і чому застосовували незаконні заходи впливу", - пояснює начальниця управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ.

У такому випадку всі сторони радять в обов'язковому порядку фіксувати кожне неправомірна дія з боку колекторів або банківських установ. Без доказів дуже складно щось пред'явити кредитору або колекторської компанії. Медійний експерт з кредитних питань Андрій Приходько рекомендує людям, яким будуть надходити дзвінки, погрози фіксувати, по можливості записувати ці розмови, щоб можна було встановити факт погроз.

"З сьогоднішнього дня набагато простіше буде зв'язатися з самою компанією, від імені якої надходять дзвінки, надіслати запис: повідомити чи є ви боржником чи ні, якщо ні, то що така поведінка неадекватна з боку колекторів. Якщо це не допоможе, з тими ж доказами і відповіддю компанії вже звернутися в НБУ", - говорить він.

Фінансисти кажуть, що такі жорсткі вимоги нового закону наближають Україну до стандартів Європейського союзу і США з питань врегулювання простроченої заборгованості. Це дозволить зробити ринок прозорим, з чіткими правилами гри. Однак перехідний період буде тривалим, тому що не всі учасники ринку, які люблять працювати темними методами, готові будуть змінити загрози на ввічливість. І це вже виклик перед правоохоронною системою країни.