Припинення повноважень Ситника: у Раді з'явився текст законопроекту
Київ • УНН
КИЇВ. 17 лютого. УНН. Кабінет міністрів запропонував Верховній Раді зробити Національне антикорупційне бюро України центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом і передати повноваження нинішнього директора НАБУ Артема Ситника його першому заступнику - до моменту призначення нового голови бюро. Про це йдеться в урядовому законопроекті №5070, текст якого з'явився на сайті парламенту 17 лютого, передає УНН.
Деталі
Згідно з пояснювальною запискою, проектом закону пропонується внести зміни до окремих статей ЗУ "Про Національне антикорупційне бюро України", а також ЗУ "Про державну службу" та ЗУ "Про Раду національної безпеки та оборони".
Пропонованими змінами передбачається:
- змінити статус Національного бюро на центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом (нині НАБУ - державний правоохоронний орган);
- визначити, що Національне бюро утворюється і здійснює свою діяльність відповідно до вимог закону (з закону прибирається згадка про Президента, відповідно до рішення КСУ);
- встановити особливості взаємодії Національного бюро із Кабінетом міністрів України, центральними органами виконавчої влади з метою унеможливлення втручання уряду у діяльність Національного бюро;
- надати Кабінету міністрів України повноваження щодо призначення на посаду директора Національного бюро та звільнення з цієї посади за наявності встановлених законом підстав;
- врегулювати порядок проведення конкурсного добору на посади директора Національного бюро, визначивши, що добір організовує та проводить відповідна конкурсна комісія, яка формується з дев’яти осіб, із яких три особи визначаються Радою національної безпеки та оборони України, три особи визначаються Кабінетом міністрів України, та три особи – визначаються Кабінетом міністрів України на підставі пропозицій донорів, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції;
- визначити, що зовнішню оцінку ефективності діяльності Національного бюро проводить комісія у складі трьох осіб, визначених Кабінетом міністрів України на підставі пропозицій донорів, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у запобіганні та протидії корупції.
"З метою забезпечення безперервності в діяльності органу та належного виконання покладених на нього функцій проектом закону пропонується передбачити, що особа, яка станом на день набрання чинності цим законом займає посаду першого заступника директора Національного антикорупційного бюро України, здійснює всі повноваження директора Національного антикорупційного бюро України, передбачені законом, до моменту призначення директора Національного антикорупційного бюро України в порядку, визначеному цим законом", - йдеться у пояснювальній записці.
Так, це передбачено прикінцевими та перехідними положеннями проектом закону.
Нині першим заступником директора НАБУ є Гізо Углава.
Контекст
Як повідомлялося, 28 серпня 2020 року Конституційний суд України визнав неконституційним Указ Президента, про призначення Ситника директором Національного антикорупційного бюро.
У жовтні минулого року ОАСК постановив прибрати з реєстру інформацію про Ситника як директора НАБУ на підставі рішення КСУ про визнання неконституційним указу Президента про призначення Артема Ситника директором НАБУ.
У відповідь НАБУ подало до Шостого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу на рішення ОАСК про вилучення з Єдиного реєстру інформації про Артема Ситника як про очільника Національного антикорупційного бюро України.
Наразі Шостий апеляційний адміністративний суд переніс на 24 лютого засідання щодо розгляду апеляційної скарги НАБУ на рішення ОАСК про вилучення з Єдиного реєстру інформації про Ситника як очільника Національного антикорупційного бюро України.
Водночас, є другий аспект питання. Так, 16 вересня минулого року КСУ визнав низку положень закону про НАБУ неконституційними, зокрема, що Президент України має повноваження призначати директора Національного антикорупційного бюро.
У Мін'юсті 16 грудня зазначали, що Артем Ситник залишається директором Національного антикорупційного бюро, не зважаючи на втрату чинності окремих положень закону про НАБУ, які КСУ визнав неконституційними.
Також там вказували, що закриття "дірки" у законодавстві та статусі НАБУ – одна з умов співробітництва з МВФ. Тому і запропоновано законопроект, яким, зокрема, визначається, що протягом проходження відбору нового директора НАБУ повноваження директора виконуватиме перший заступник директора НАБУ.