У НБУ розповіли, як дійти у разі погрози від колекторів
Київ • УНН
КИЇВ. 9 вересня. УНН. У Національному банку України дали поради, як діяти людям, які не мають жодного відношення до кредиту у разі погроз колекторів. Про це повідомляє УНН із посиланням на пресслужбу НБУ.
“Національний банк отримав 535 скарг громадян на дії колекторів у липні 2020 року. Це майже третина від усіх отриманих за місяць скарг на дії небанківських фінансових установ. Дві головні проблеми, з якими стикаються клієнти: колектори телефонують боржнику з погрозами та колектори контактують із родичами чи сусідами боржника, які не мають жодного стосунку до кредиту”, — сказано у повідомленні.
Зазначається, що тому громадяни звертаються до Національного банку з проханнями роз’яснити, чи законно діють колектори та як захистити себе у випадку погроз чи нав’язливих дзвінків.
“Даючи кредит, фінансова компанія зазвичай просить позичальника дати телефон родича, колеги чи друга. Водночас установа не підписує з ними жодних документів про поручительство та може навіть не перевіряти справжність контактів. Натомість компанія розраховує, що у випадку прострочення кредиту його вдасться стягнути за допомогою колекторів”, — додається у повідомленні.
Додається, що якщо ви особисто не давали дозвіл на використання вашого телефону, фінансова компанія та колектори порушують законодавство.
“Якщо вам надходять дзвінки чи листи стосовно кредиту, який ви не брали та за яким не виступали поручителем, можна говорити про порушення Закону України „Про захист персональних даних“. Номер телефону людини та її домашня адреса — це конфіденційні дані. Фінансова компанія та колектор не мають права на їх обробку без згоди власника”, — підсумовується у повідомленні.
Окрім того відзначається, що якщо колектор погрожує, він порушує законодавство.
“По-перше, такі методи роботи колекторів як погрози, цілодобові дзвінки боржнику та членам родини, використання лайливих слів у повідомленнях, розповсюдження образливих фотоколажів тощо порушують низку статей Конституції України (статті 3, 21, 22 та 32), Цивільного кодексу України (статті 3, 291, 301, 302 та 308), Кримінального кодексу України (стаття 182). По-друге, якщо колектор погрожує примусово стягнути борг, то він вводить людину в оману. Адже тільки органи Державної виконавчої служби та приватні виконавці мають законодавчі підстави примусово стягувати заборгованість, дотримуючись офіційних процедур, передбачених Законом України „Про виконавче провадження“. Колекторські компанії мають право лише інформувати боржника чи поручителя за кредитом про наявність боргу”, — йдеться у повідомленні.
Так, щоб себе захистити, необхідно по-перше, потрібно дізнатися назву колекторської компанії, представники якої до вас телефонують.
“Якщо кредит жодним чином вас не стосується, варто пояснити ситуацію та попросити припинити дзвінки. По-друге, якщо вам продовжують телефонувати щодо кредиту, який вас не стосується, зверніться з письмовою скаргою до керівництва колекторської компанії, а також до контакт-центру НБУ за телефоном 0 800 505 240. Також варто звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або до суду. Адже саме вони контролюють дотримання законодавства про захист персональних даних. По-третє, якщо колектори погрожують, потрібно обов’язково звернутися до правоохоронних органів”, — наголошується у повідомленні.
Нагадаємо, правління Національного банку визначило переможців конкурсного відбору на посади директорів трьох департаментів.