Несправний карданний вал: як токсичне ставлення Scania до українських партнерів гальмує шведські вантажівки

Несправний карданний вал: як токсичне ставлення Scania до українських партнерів гальмує шведські вантажівки

Київ  •  УНН

 • 60001 перегляди

Шведський виробник вантажівок Scania, який міг би бути зразком цивілізованого партнерства в Україні, демонструє токсичну поведінку по відношенню до українських партнерів. 

КИЇВ. 14 червня. УНН. Відомий у всьому світі бренд вантажівок Scania досить давно представлений в Україні. При цьому цікаво, що зараз шведи судяться з двома колишніми дилерами, які свого часу стояли біля витоків популяризації та побудови самої Scania в нашій країні. І, можливо, ніхто б і не звернув увагу на те, як шведський гігант в буквальному сенсі слова знищує репутацію колишніх дилерів, якби не гучна заява колишнього виконавчого директора Scania Україна Андреаса Пуеккера про те, що йому соромно за дії шведської компанії. УНН спробував з'ясувати, що стоїть за токсичною бізнес-поведінкою шведської компанії в Україні, і чи відповідає бренд власним декларованим європейським стандартам співпраці.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: АМКУ почав ринкове дослідження "Scania Україна" на предмет зловживання монопольним становищем 

Деталі

Кілька місяців тому колишній виконавчий директор Scania Україна швед Андреас Пуеккер звинуватив Scania в токсичній бізнес-поведінці по відношенню до колишнього дилера "Журавлина" ("САРНИСКАН"). 

"Я вважаю, що в своїй політиці роботи з українськими компаніями на українській землі Scania варто було б проявляти більше поваги і дотримання всіх законних формальностей і компромісів. Не варто заради власної пихи так поступати з вірними своїй справі професіоналами і тиснути українського підприємця тільки за те, що він був не згоден з ультиматумами. Головне - гнучкість, співпраця і професіоналізм!", - заявив тоді Пуеккер.

Тоді ж ексглава Scania Україна зазначив, що йому самому соромно за те, як шведський гігант Scania вчиняє з репутацією колишнього українського партнера компанією "Журавлина".

"З усією любов'ю до Scania я хочу звернутися до їх менеджменту з проханням і пояснити, що знищуючи репутацію в ЗМІ українців з "Журавлини", ви показуєте себе не з кращого боку. Мені іноді буває соромно за ваші дії та ставлення до колишнього українського партнера, адже моє серце все ще болить за Scania та її репутацію в цій прекрасній країні, де я знайшов другий дім", - підсумував Пуеккер.

Саме відсутність гнучкості, небажання йти на компроміси і насадження невигідних умов стали причиною того, що свого часу компанія "Журавлина" - один з кращих українських дилерів Scania - відмовилися погоджуватися на зміну умов договору про співпрацю. Покірно прийняти нові невигідні українському дилеру вимоги Scania було б логічно, якби шведи інвестували в "Журавлину" власні гроші. Але в ситуації з західноукраїнським дилером ситуація була зворотна.

"Ми все робили за свої гроші, вкладалися в себе, будували, доводили до шведських стандартів якості фірму. Ні копійки від Scania ми не брали і не просили. Навпаки, ставши в 2005 році офіційним дилером, ми вкладалися в Scania, розвиваючи мережу з обслуговування і продажу автомобілів в п'яти областях: Рівненській, Волинській, Хмельницькій, Чернівецькій, Вінницькій", - розповідає власник "Журавлини" Олег Політило. 

Логічно, що після цього українська компанія відмовилася приймати ультимативні нові умови дистриб'ютора і запропонувала їх обговорити - за що поплатилася відключенням від всіх електронних сервісів та баз даних і повною відмовою Scania дотримуватися прописаних в договорах умов припинення співпраці. Кульмінацією десятирічних судових позовів і процесів, що послідували, стала перемога "Журавлини" в 2020 році на 123 млн грн компенсації в суді першої інстанції,  рішення якого в апеляційному суді зараз оскаржує Scania, підключивши політичне лобіювання власних інтересів. Наступне засідання у цій справі очікується в середу, 16 червня

При цьому "Журавлина" не єдиний український дилер, що стоїть біля витоків Scania в Україні, з багатомільйонними претензіями про компенсацію до шведського виробника. Так, київський "Проскан" вже завтра, 15 червня, зустрінеться в суді е зі Scania за компенсацію розміром в 169 млн грн. Правда, навколо цього судового процесу пристрасті киплять значно менше, а учасники його ніяк не коментують.

У той же самий час ситуація навколо "Журавлини" загострюється з огляду на те, що з самого початку на прикладі "вільного" українського дилера, який не залежав від шведської компанії фінансово, хотіли влаштувати зразково-показову прочуханку як науки всім іншим українським партнерам. Але тоді Scania не прорахувала такої бурхливої ​​реакції і того, то дилер буде боротися до останнього, відстоюючи свою правоту в суді.

Між тим, учасники ринку в неформальних бесідах з журналістами УНН відзначають, що судові процеси, які стали результатом експансивної і негнучкою політики Scania щодо українських партнерів, зараз приносять суттєві репутаційні втрати самому бренду в нашій країні, чим вкрай незадоволені в центральному офісі компанії в Швеції.

До того ж тінь на репутацію Scania, як платника податків, який заплатив мільйони до бюджету за роки роботи в Україні, зараз кидають нові дані, надані адвокатами "Журавлини". Так, вони заявляють, що за допомогою підробленого документа Scania Україна ухилилася від сплати податку на додану вартість в загальному розмірі 268 865 грн за рахунок фіктивного придбання агентських послуг в 2012 році.  І це тільки один відомий випадок, який імовірно мав місце бути в процесі співпраці Scania зі своїми українськими партнерами.

Чи є сплачені компанією мільйони виправданням або індульгенцією за ймовірне ухилення від сплати податків, і про яку суму в цілому може йти мова - невідомо. Відповісти на це можна буде виключно за результатами судового рішення Північного апеляційного суду і того, чи вплинуть на суддів заяви політичних лобістів Scania. 

Зараз же, на думку експертів, дистриб'ютор шведських вантажівок обрав для себе стратегію поведінки жертви суддівського свавілля, одночасно використовуючи політичне лобіювання своїх інтересів з метою впливу на судовий процес.