Українцям тут не місце: політолог про конфлікт шведського гіганта Scania та українського дилера "Журавлина"
Київ • УНН
КИЇВ. 17 лютого. УНН. Іноземні виробники, які приходять в Україну для продажу своєї продукції добре знають, що держава не захищає внутрішній ринок і свого підприємця. Тоді як іноземні компанії отримують підтримку та захист на найвищих щаблях влади, внутрішній ринок залишається беззахисним. Тож у випадку тиску на нього з боку іноземного виробника з його засобами та ресурсами, український підприємець не отримає захисту з боку держави. Таку думку в коментарі УНН озвучив політолог Олександр Кочетков, коментуючи апеляційний суд Scania проти української компанії “Журавлина”, який вже тричі переносився.
Цитата
“Річ у тім, що Scania чітко орієнтуються у політичній ситуації того ринку, на який вони давно зайшли. Вони добре бачать і знають, що немає у нас захисту власного підприємця та власного ринку. І навіть жалюгідні спроби захистити внутрішній ринок і прийняти законодавство, яке буде його захищати, провалюються. І коли Scania бачить, що тут люди не здатні захищати своє, свій простір, свої умови, звісно, вони будуть цим користуватись, шантажувати владу та робити тут мерву. Це капіталізм”, — вважає Кочетков.
Деталі
На думку політолога, однобока підтримка позиції шведського гіганта Scania з боку влади та засобів масової інформації є тривожною тенденцією для українського бізнесу.
“Це почалося з 2004 року: певна слабкість стосовно західних країн, до країн Європи, до США. І прикладів багато: це продовжується до сьогодні. Дійшло до того, що ми тих же китайських інвесторів витісняємо з ринку, бо це не подобається американцям. Це абсурд!”, — вважає Кочетков.
За його словами, дуже прикро спостерігати за тим, як рішення суду у спорі “Журавлина” проти шведської Scania на користь українців автоматично визнається необґрунтованим і народними депутатами, і посольством Швеції, і експертами лише з бажання стати на бік сильнішого.
“Ми зараз кажемо про слабкість системи, яка прогинається під того, кого вважає сильними й авторитетними. А з іншого боку, ми бачимо недолугість цієї ж системи, яка не здатна розробити правила, які не суперечитимуть європейському законодавству, але захищатимуть і українського підприємця. Тому Scania і те, як компанія себе поводить, — це лише один із небагатьох прикладів тенденції”, — вважає експерт.
“Журавлина” VS Scania
Як з’ясували УНН, дилерський центр “Журавлина” не єдиний, який має судові процеси зі Scania Україна. Так, київський “Проскан” подав зустрічний позов до дистриб’ютора Scania Україна майже на 170 млн грн. Про причини конфлікту український дилер воліє мовчати на час судового процесу. Тож логічно, що виграний “Журавлиною” судовий позов до Scania Україна на 123 млн грн недоотриманого прибутку за 2012-2017 рр. зустрів такий супротив у публічному просторі з боку шведської сторони та окремих народних депутатів, які нібито захищають права іноземних інвесторів.
Цікаво, що напередодні розгляду в суді апеляційного позову Scania Україна проти фірми “Журавлина” колишній виконавчий директор шведського дистриб’ютора Андреас Пуеккер виступив на захист саме українців.
За його словами, причиною конфлікту та подальших судових процесів шведського імпортера з українським дилером “Журавлина” стали нові невигідні умови контракту для українських дилерів і тиск з боку тодішнього керівництва Scania Україна. Натомість у розтиражованій версії Scania наголошують на невиконанні “Журавлиною” умов контракту. При цьому в одному з інтерв’ю головний юрист та член дирекції Scania Україна Сергій Замула підкреслює, що фактичних доказів для обвинувачення українців у них немає, бо, нібито “зловити „за руку“ та притягнути до відповідальності не було змоги”.
Тож журналісти УНН написали запит до Scania, а також звернулись за коментарем до керівника фірми “Журавлина”, щоб з’ясувати деталі конфлікту. У відповідь власник компанії Олег Політило категорично відмовився коментувати цю справу телефоном — лише на території власного підприємства “Журавлина” у Сарнах. Свою відмову пояснив тим, що хоче наочно показати журналістам, яким чином його фірмі вдалося без жодних фінансових інвестицій з боку Scania свого часу стати незалежним сервісним центром відповідно до встановлених шведами високих стандартів.