Експерт пояснив, для чого Україні концесії аеропортів
Київ • УНН
КИЇВ. 25 вересня. УНН. Концесія аеропортів як форма державно-приватного партнерства за умови організації прозорої та чесної процедури відбору концесіонера є вигідним способом залучення інвестицій в державний сектор економіки. Про це УНН розповів у коментарі голова практики нерухомості, будівництва та інфраструктури Міжнародної юридичної компанії Kinstellar Олег Матюша.
“При роботі на умовах концесії держава чи місцева громада, не втрачаючи права власності на концесійне майно, отримує регулярний дохід у вигляді концесійних платежів, інвестиції у відновлення або будівництво об’єкту концесії, а також досвідченого оператора у відповідній сфері. З цієї точки зору я вважаю переваги концесії у порівнянні з приватизацією очевидними”, — розповів експерт.
Олег Матюша наголосив, що за поодинокими винятками, більшість державних і муніципальних аеропортів в Україні знаходяться в стані занепаду, а держава демонструє неспроможність ефективно інвестувати кошти у відновлення аеропортової інфраструктури та здійснювати її ефективну експлуатацію.
“В таких умовах, концесія може бути оптимальним та чи не єдиним варіантом залучення приватних інвестицій і швидкого відновлення аеропортової інфраструктури в Україні. Проте для успішності концесійних проектів важливо збалансувати інтереси держави та приватного партнера. З одного боку, держава зацікавлена у відновленні регіональних аеропортів з незначним пасажиро- та вантажопотоком. З іншого боку, приватні інвестори зацікавленні в концесії лише великих аеропортів з пасажиропотоком в кілька мільйонів на рік”, — розповів він.
Матюша відзначив, що Міністерстві інфраструктури України має намір запропонувати інвесторам компромісний варіант “пакетної концесії” аеропортів, що має на меті врахування як державного так і приватного інтересу.
“Це коли одночасно з аеропортом із прибутковим аеропортом з наявним великим або перспективним пасажиропотоком у концесію інвестору передаватимуться також 1-2 невеликих регіональних аеропорти з зобов’язанням щодо їх відновлення та розвитку. За умови належної підготовки договору концесії, забезпечення виконання таких зобов’язань інвестором не є проблемою”, — роз’яснив він.
Нагадаємо, міністр інфраструктури Владислав Криклій раніше заявляв, що Україна зацікавлена в передачі аеропортів в концесію.
“Ми в принципі хочемо запускати таку модель, де держава забезпечує злітну смугу і умови по аеродрому, а інвестор — вкладає у термінал, його розвиває, насичує, сервіси запускає. Критична інфраструктура — за нами, термінали — за інвесторами”, — каже міністр.
Також нагадаємо, цього року Україна успішно передала в концесію морпорти “Ольвія” та “Херсон”.
Зокрема концесінер порту “Ольвія”, катарська компанія QTerminals WLL окрім регулярних концесійних платежів за договором, має інвестувати у модернізацію і розвиток порту близько 120 млн дол. США, а також додатково спрямувати 2,9 млн дол. на розвиток місцевої інфраструктури.