Великогабаритний скандал на ринку вантажівок: чому Scania шантажує Україну погрозами переглянути співробітництво

Великогабаритний скандал на ринку вантажівок: чому Scania шантажує Україну погрозами переглянути співробітництво

Київ  •  УНН

 • 54190 перегляди

КИЇВ. 3 березня. УНН. У 2020 році Scania Україна програла в суді першої інстанції 123 млн грн на користь колишнього дилера та сервісного центру — українського підприємства "Журавлина". Подавши апеляцію, Scania в Україні під'єднала увесь доступний ресурс – від політиків і Посольства Швеції до білбордів і ЗМІ. А генеральний директор "Scania Україна" Хокан Йюде у своєму інтерв’ю незадовго до апеляційного судового засідання наголосив, що саме українська "корумпована" судова система, яка не виносить рішень на їхню користь, не дозволяє Scania повноцінно працювати в Україні. Чому внутрішній скандал та судовий процес між колишніми бізнес-партнерами, що переріс у натяки з боку Scania "переглянути" подальше співробітництво з Україною, є не більше, ніж безпідставний блеф, розбирався УНН.

Чи дійсно утискають Scania в Україні

Голова спецкомісії з питань захисту прав інвесторів народний депутат Галина Янченко у своєму блозі написала, що зараз доля подальшої співпраці зі Scania та інвестицій з її боку залежить від одного-єдиного "правильного" рішення апеляційного суду. Адже суд першої інстанції виніс нібито необґрунтоване рішення на користь українського інвестора "Журавлина", утискаючи права "іноземного інвестора".

Однак в інтерв'ю генеральний директор "Scania Україна" Хокан Йюде розповідає, що попри економічну коронакризу, внаслідок "Великого будівництва" дистриб'ютор шведських вантажівок непогано заробив в Україні. Щобільше – їм вдалося у 2020 році навіть збільшити "частку ринку до 27,4% серед європейських виробників (у 2019 році — 23,8%)".

"Ми також продали 215 старих вантажівок — це рекордна кількість для нас з моменту відкриття Центру з продажу техніки з пробігом у 2014 році", - зазначив Хокан Йюде.

Крім того, у 2020 році Scania поставили 7 вантажівок преміумсегменту для 4 різних компаній, тоді як в попередні періоди такі продажі складали 1−2 одиниці на рік.

Тому не зовсім зрозуміло, чому лише один програний суд першої інстанції змусить Scania відмовитись від такого вигідного українського ринку збуту старих вантажівок. З інтерв'ю Хокана Йюде стає зрозуміло, що український ринок сприятливіший навіть за ринки деяких європейських країн для шведського виробника вантажівок.

Шантаж чи тиск на апеляційний суд

Народний депутат Михайло Волинець називає інформаційну кампанію Scania з натяками про можливий перегляд співробітництва з Україною нічим іншим, як шантажем.

"Такі заяви є нічим іншим, як тиском на апеляційний суд. І шантажем влади. Раніше нашу судову систему критикував посол Швеції, який втрутився у конфлікт. І сама компанія, як бачимо, не боїться нас тут на нашій же землі шантажувати. Якби це була не Україна, а якась інша держава – Scania навряд чи так собі дозволила себе поводити", - вважає він.

Парламентар пояснює, що будь-які погрози згорнути співробітництво не мають жодного сенсу, враховуючи те, що жодних виробництв або заводів Scania і так не планувала будувати в Україні, а продажі вантажівок у них тут просуваються дуже прибутково.

"Малоймовірно, що вони візьмуть і переглянуть співробітництво або підуть. В Україні їм створили прийнятні умови роботи, навряд чи вони захочуть втрачати свої прибутки. Але шантажувати себе ми теж не маємо права давати!", - підкреслив нардеп.

Реальна загроза для українського ринку вантажівок чи блеф

Оцінюючи загальну ситуацію на українському ринку вантажівок, стає зрозумілим, що навіть якщо Scania умовно згорнула б імпорт своїх авто (хоча це й економічно недоцільно для неї), різноманіття транспортних засобів конкурентів вистачає. Так, лідерами на ринку є вантажівки Renault, DAF, Ford Trucks, Volvo Trucks, Mercedes-Benz Trucks, китайські FAW, FOTON, JAC, які останнім часом активно нарощують продажі, і навіть білоруський МАЗ. Вони так само створюють свої дилерські та сервісні центри, засновують партнерства з вже існуючими успішними українськими дилерами та не мають свого власного виробництва на території України.

Тому будь-які обіцянки Scania піти з такого вигідного та конкурентного українського ринку, на думку народного депутата Сергія Євтушка, це шантаж і блеф.

"Це чистий шантаж і блеф. Вони кажуть, що переглянуть умови співробітництва – добре, і що з того? Scania – це не інвестор в загальноприйнятному розумінні цього поняття, це – звичайний імпортер, що ми втрачаємо? Абсурдний шантаж. Вони ще й заробляють у нас непогано", - заявив Євтушок.

За його словами, попри те, що репутаційні публічні скандали негативно відбиваються на іміджі компанії, у Scania Україна продовжують звинувачувати українську "корупційну" судову систему, створюючи своєрідний тиск на суд апеляційної інстанції.

Крапку поставить суд чи піарники

Політолог Сергій Белашко взагалі вважає, що рішення суду може залежати від того, чиї піарники краще. А враховуючи, що в української компанії "Журавлина" навіть сайту немає, зрозуміло на чиєму боці більше ресурсів.

"Тут залежить від того, як спрацюють піарники Scania у цьому конфлікті. Бо вони виставляють себе стороною з правильною позицією та незаконно обділеною. І у цьому конфлікті суб'єктів господарювання Scania використовує усі доступні інструменти: народних депутатів, послів, політиків. І єдине, що їх може рятувати на ринку з його конкуренцію – це співвідношення ціна якість. Бо навіщо потенційному клієнту можливі проблеми, склоки, конфлікти, якщо можна взяти в лізинг вантажівку Volvo, наприклад", - зазначив він.

Закономірність чи збіг обставин

До того ж український скандал не перший і не найбільший, у який потрапляє шведський виробник вантажівок Scania. Так, Європейська комісія оштрафувала шведського виробника Scania на 880 мільйонів євро за участь у змові з конкурентами.  Шведська дочка Volkswagen протягом 14 років обговорювала ціни з п'ятьма іншими виробниками вантажівок. Вони також домовилися перекладати на покупців вартість розробки нових технологій для обмеження викиду вихлопних газів в атмосферу. Scania відмовилась тоді співпрацювати зі слідством та йти на угоду, тому за результатами розслідування й була оштрафована.

Ще один всесвітньо відомий скандал стався з концерном Volkswagen, до якого належить Scania. Німецький автомобільний концерн мав сплатити штраф на суму один мільярд євро у справі про маніпуляції з програмним забезпеченням машин з дизельними двигунами. Цей епізод став початком справжнього так званого "дизельгейту", який призвів до колосальних штрафів виробників авто та гучних відставок топменеджменту.

Суть конфлікту Scania Україна та "Журавлини"

Конфлікт почався з бажання дистриб’ютора шведських вантажівок Scania Україна у 2009 році змінити умови договорів для сервісного та дилерського центра “Журавлина” на менш вигідні. При цьому нові умови було ініційовано вже після зроблених “Журавлиною” інвестицій у шведського дистриб’ютора. Коли український дилер запропонував обговорити ситуацію, керівництво Scania Україна опублікувало на сайті повідомлення для клієнтів про те, що стосунки з українцями розірвано, хоча договори все ще були в силі, а спеціальна процедура з їхнього розірвання не була запущена.

Відтоді між двома суб’єктами господарської діяльності почалися тривалі та складні судові процеси.

У результаті кульмінацією судових процесів стала перемога “Журавлини” на 123 млн грн компенсації за виконання робіт у 2012-2017 рр. У публічному просторі рішення суду зустріло супротив з боку шведської сторони, окремих народних депутатів, які нібито захищають права інвесторів. При цьому у судовому порядку компанією "Журавлина" було доведено, що договір був розірваний не відповідно до його умов. Українці також у суді довели, що після того, як почався конфлікт, Scania Україна усіма можливими способами перешкоджала українському дилеру та сервісному центру виконувати свої зобов'язання за договором: відімкнула від усіх можливих електронних систем і сервісів з обслуговування клієнтів.