ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: АМКУ почав ринкове дослідження "Scania Україна" на предмет зловживання монопольним становищем
Деталі
Кілька місяців тому колишній виконавчий директор Scania Україна швед Андреас Пуеккер звинуватив Scania в токсичній бізнес-поведінці по відношенню до колишнього дилера "Журавлина" ("САРНИСКАН").
"Я вважаю, що в своїй політиці роботи з українськими компаніями на українській землі Scania варто було б проявляти більше поваги і дотримання всіх законних формальностей і компромісів. Не варто заради власної пихи так поступати з вірними своїй справі професіоналами і тиснути українського підприємця тільки за те, що він був не згоден з ультиматумами. Головне - гнучкість, співпраця і професіоналізм!", - заявив тоді Пуеккер.
Тоді ж ексглава Scania Україна зазначив, що йому самому соромно за те, як шведський гігант Scania вчиняє з репутацією колишнього українського партнера компанією "Журавлина".
"З усією любов'ю до Scania я хочу звернутися до їх менеджменту з проханням і пояснити, що знищуючи репутацію в ЗМІ українців з "Журавлини", ви показуєте себе не з кращого боку. Мені іноді буває соромно за ваші дії та ставлення до колишнього українського партнера, адже моє серце все ще болить за Scania та її репутацію в цій прекрасній країні, де я знайшов другий дім", - підсумував Пуеккер.
Саме відсутність гнучкості, небажання йти на компроміси і насадження невигідних умов стали причиною того, що свого часу компанія "Журавлина" - один з кращих українських дилерів Scania - відмовилися погоджуватися на зміну умов договору про співпрацю. Покірно прийняти нові невигідні українському дилеру вимоги Scania було б логічно, якби шведи інвестували в "Журавлину" власні гроші. Але в ситуації з західноукраїнським дилером ситуація була зворотна.
"Ми все робили за свої гроші, вкладалися в себе, будували, доводили до шведських стандартів якості фірму. Ні копійки від Scania ми не брали і не просили. Навпаки, ставши в 2005 році офіційним дилером, ми вкладалися в Scania, розвиваючи мережу з обслуговування і продажу автомобілів в п'яти областях: Рівненській, Волинській, Хмельницькій, Чернівецькій, Вінницькій", - розповідає власник "Журавлини" Олег Політило.
Логічно, що після цього українська компанія відмовилася приймати ультимативні нові умови дистриб'ютора і запропонувала їх обговорити - за що поплатилася відключенням від всіх електронних сервісів та баз даних і повною відмовою Scania дотримуватися прописаних в договорах умов припинення співпраці. Кульмінацією десятирічних судових позовів і процесів, що послідували, стала перемога "Журавлини" в 2020 році на 123 млн грн компенсації в суді першої інстанції, рішення якого в апеляційному суді зараз оскаржує Scania, підключивши політичне лобіювання власних інтересів. Наступне засідання у цій справі очікується в середу, 16 червня.
При цьому "Журавлина" не єдиний український дилер, що стоїть біля витоків Scania в Україні, з багатомільйонними претензіями про компенсацію до шведського виробника. Так, київський "Проскан" вже завтра, 15 червня, зустрінеться в суді е зі Scania за компенсацію розміром в 169 млн грн. Правда, навколо цього судового процесу пристрасті киплять значно менше, а учасники його ніяк не коментують.
У той же самий час ситуація навколо "Журавлини" загострюється з огляду на те, що з самого початку на прикладі "вільного" українського дилера, який не залежав від шведської компанії фінансово, хотіли влаштувати зразково-показову прочуханку як науки всім іншим українським партнерам. Але тоді Scania не прорахувала такої бурхливої реакції і того, то дилер буде боротися до останнього, відстоюючи свою правоту в суді.
Між тим, учасники ринку в неформальних бесідах з журналістами УНН відзначають, що судові процеси, які стали результатом експансивної і негнучкою політики Scania щодо українських партнерів, зараз приносять суттєві репутаційні втрати самому бренду в нашій країні, чим вкрай незадоволені в центральному офісі компанії в Швеції.
До того ж тінь на репутацію Scania, як платника податків, який заплатив мільйони до бюджету за роки роботи в Україні, зараз кидають нові дані, надані адвокатами "Журавлини". Так, вони заявляють, що за допомогою підробленого документа Scania Україна ухилилася від сплати податку на додану вартість в загальному розмірі 268 865 грн за рахунок фіктивного придбання агентських послуг в 2012 році. І це тільки один відомий випадок, який імовірно мав місце бути в процесі співпраці Scania зі своїми українськими партнерами.
Чи є сплачені компанією мільйони виправданням або індульгенцією за ймовірне ухилення від сплати податків, і про яку суму в цілому може йти мова - невідомо. Відповісти на це можна буде виключно за результатами судового рішення Північного апеляційного суду і того, чи вплинуть на суддів заяви політичних лобістів Scania.
Зараз же, на думку експертів, дистриб'ютор шведських вантажівок обрав для себе стратегію поведінки жертви суддівського свавілля, одночасно використовуючи політичне лобіювання своїх інтересів з метою впливу на судовий процес.