Одночасно представники другої сторони конфлікту — українського підприємства “Журавлина”, яке знаходиться в маленькому містечку Сарни, що на Рівненщині, поки не коментують суті конфлікту. Таким чином позиція українців не тиражується великими ЗМІ, на відміну від серії дискредитаційних статей про компанію “Журавлина”. УНН звернувся до незалежних експертів із різних галузей знань, щоб дізнатися, чи є у ситуації, коли потужно лунає один-єдиний голос, шанс отримати справедливе та неупереджене правосуддя в конфлікті Scania Україна проти “Журавлина”.
Перший віцепрезидент громадської організації “Український транспортний союз” Володимир Балін
Володимир Балін вбачає у дискредитації рішення суду першої інстанції та компанії “Журавлини” однозначне бажання вплинути на неупередженість суду.
“Я вбачаю у цьому неприпустимість того, що іноземна компанія намагається тиснути на наш суд. Я не обожнюю нашу судову систему і вважаю, що її треба реформувати. Однак впливати на суд іноземцям, чи українцям — без різниці — це неприпустимо. В цьому випадку чітко видно як іноземний бізнес зараз чинить тиск на суд”, — підкреслив він.
До того ж Балін вважає, що дистриб’ютор Scania Україна використовує статус інвестора для тиску на політиків. У цьому випадку українська компанія “Журавлина” також інвестор, адже створює робочі місця та так само платить податки. А обирати сторону того, хто платить більші податки, за його словами, не припустимо ні для українських політиків, ні для суду.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Українцям тут не місце: політолог про конфлікт шведського гіганта Scania та українського дилера “Журавлина”
Політолог Віктор Бобіренко
Віктор Бобіренко вважає, що тиск на суд у цій ситуації цілком можливий, особливо, якщо врахувати часом суперечну репутацію української судової гілки влади. Тому Scania дуже легко використовувати в Україні тему корупційного суду та дискредитувати його рішення публічно. Але, за словами Бобіренко, не все так просто з перенесенням шведським дистриб’ютором скандалу з зали суду — в соціальні мережі та ЗМІ.
“Публічний скандал досить негативно впливає на репутацію компанії, особливо — міжнародного рівня. А для конкурентів Scania, яких вистачає на українському ринку, така ситуація, безумовно, — перевага, якою вони не можуть не скористатися. На фоні Scania вони виглядатимуть незаплямованими та солідними дилерами вантажівок, які поважають державу, в якій працюють”, — вважає Бобіренко.
Окремо політолог також зауважив, що його дивують вимоги Scania про європейське законодавство, бо й сам шведський виробник, і його материнський концерн Volkswagen неодноразово ставали фігурантами скандалів із порушенням цього ж самого європейського законодавства.
Юрист Денис Ципін
Денис Ципін зі свого боку розповів, що українські судді проходять спеціальну психологічну підготовку, щоб не реагувати на сторонній вплив, який може здійснювати одна зі сторін конфлікту.
“Наші судді проходять спеціальну психологічну підготовку аби не витрачати час на цей вплив і не враховувати його у своїй діяльності... Шантажування суду інвестиціями — це як мінімум безглуздо. Суд не може оцінити в масштабах економіки країни, що станеться, якщо піде один іноземний автовиробник, а зайде інший, наприклад. Суддя цими категоріями не міряє своє рішення, він його міряє лише справедливістю і законністю”, — наголосив юрист.
Політолог Андрій Смолій
Андрій Смолій вважає, що втручання політики у судовий процес на боці Scania Україна лише підтверджує те, що українська влада слабка та дозволяє на себе тиск з боку великих іноземних компаній.
“Україна багато років ставить себе не зовсім коректно та демонструє, як у нас тиснуть на суд політичні сили, влада, олігархи. За цим слідкують європейські держави — і розуміють, що в Україні можна тиснути і на владу, і на судові рішення. А влада часто не відстоює українську позицію, українських підприємців — і це створює такі прецеденти”, — заявив Смолій.
Він також підкреслив, що тиск з боку іноземних компаній на суд і політизація процесу є прямим наслідком того, що Україна не навчилась захищати національні інтереси, а у будь-якому конфлікті стає на бік будь-яких “великих і цивілізованих” європейців.
“Це все означає, що наша влада, зокрема й судова, просто є слабкою. І цим будуть однозначно користуватися великі корпорації та концерни, які мають вплив на світовій арені”, — резюмував Смолій.
“Журавлина” VS Scania
Українська компанія “Журавлина” колишній дилер і сервісний центр Scania Україна виграла судовий позов на 123 млн грн компенсації за недоотриманий прибуток за 2012-2017 рр. У публічному просторі рішення суду зустріло супротив з боку шведської сторони, окремих народних депутатів, які нібито захищають права інвесторів. Але напередодні розгляду в суді апеляційного позову Scania Україна проти фірми “Журавлина” колишній виконавчий директор шведського дистриб’ютора Андреас Пуеккер виступив на захист саме українців.
За його словами, причиною конфлікту та подальших судових процесів шведського імпортера з українським дилером “Журавлина” стали нові невигідні умови контракту для українських дилерів і тиск з боку тодішнього керівництва Scania Україна.
Доповнення
Нагадаємо, голова парламентської спецкомісії з питань захисту прав інвесторів Галина Янченко заявила, що у конфлікті двох інвесторів Scania Україна та “Журавлина” вони займають нейтральну сторону та не будуть виносити жодних рішень, які можуть вплинути на неупередженість суду.