"Ситуація із захистом прав споживачів в Україні, м'яко кажучи, сумна, тому що Україна була однією з перших країн пострадянського простору, яка створила і прийняла перший свій власний закон про захист прав споживачів, це був чудовий закон. Після 2014 року, коли ми взяли курс на європеїзацію, цей закон за 5 років був вихолощений, і на сьогоднішній день носить декларативний характер і вже не є тим інструментом, який би реально захищав права споживачів", - зазначила експерт.
За її словами, в таких умовах споживач повинен, по суті, захищати свої права самостійно. Йому слід бути уважним, читати закони і активно відстоювати свої права в разі порушень з боку тих, хто надає будь-які послуги. Так, на думку Е.Куліковой, в разі порушень споживачеві слід фіксувати їх, викладати інформацію про них в мережу, надавати максимальному розголосу.
При цьому вона додала, що Держпродспоживслужба, покликана захищати інтереси споживачів, є "суперечливою структурою", оскільки об'єднала в собі і інтереси бізнесу, з одного боку, а з іншого - інтереси споживачів. Як пояснила експерт, служба реагує на скарги споживачів, однак роботу на випередження цих порушень з боку бізнесу майже не проводить.
Нагадаємо, в минулому році проведено понад 27,5 тис. контрольних заходів державного нагляду про порушення законодавства у сфері безпечності та якості харчових продуктів і оштрафовані 235 підприємств на суму понад 7 млн грн.