persha-reaktsiia-vsi-zavmerly-seo-fokstrot-rozpoviv-yak-na-povnomasshtabnu-viinu-vidreahuvaly-inozemni-postachalnyky

Перша реакція - всі "завмерли": СЕО "Фокстрот" розповів, як на повномасштабну війну відреагували іноземні постачальники

 • 235624 переглядiв

СЕО мережі магазинів техніки та електроніки "Фокстрот" Олексій Зозуля розповів, що спочатку іноземні постачальники поставили на паузу постачання товарів та тимчасово припинили кредитування. Але поступово почали відновлювати звичні умови роботи.

На початку широкомасштабного вторгнення український бізнес стикнувся з низкою проблем, які потребували оперативного вирішення. Не виключенням стала й сфера ритейлу, яка великою мірою залежала від імпорту товарів. 

Особливо, якщо говорити про галузь електроніки та побутової техніки, адже 95% такого товару в Україні – ввезено з-за кордону. Тому велику роль у роботі українських магазинів техніки відіграють іноземні постачальники. 

Більшість з них з початком повномасштабної війни тимчасово поставила на паузу співпрацю з Україною. А після поступового відновлення роботи – на певний час змінила умови співпраці.

Як довелося виходити з ситуації та що відбувається зараз на ринку техніки й електроніки, в ексклюзивному інтерв’ю розповів СЕО мережі магазинів техніки та електроніки "Фокстрот" Олексій Зозуля.  

  • Як іноземні постачальники відреагували на початок повномасштабного вторгнення?

Перша реакція – всі "завмерли" і поставили на паузу постачання товарів, тимчасово припинили кредитування. Але поступово почали відновлювати звичні умови роботи. Головний виклик, який став перед "Фокстрот", це страхування ризиків у банках, з яким ми успішно справились. Останні 2 роки працюємо в штатному режимі.

  • Чи йшли західні постачальники на поступки? Якщо так, які саме?

Більшість постачальників, з якими ми працюємо, долучилися до нашої благодійної місії з підтримки ЗСУ і цивільних українців. Зокрема, багато провідних світових виробників з числа наших партнерів виявили бажання про часткову чи повну компенсацію виданої техніки. Також зазначимо, що ми за власною ініціативою припинили співпрацю з тими постачальниками, які мали пряме або опосередковане відношення до країни-агресора.

  • Чи довелося реструктуризовувати борги перед іноземними постачальниками за поставлений товар? Або можливо в судах доводити форс-мажорність обставин?

Так, нам вдалося домовитися на взаємовигідних умовах.  До судів ніхто не вдавався.

  • Чи змінилися вимоги до роботи у іноземних постачальників через бойові дії в Україні? Що саме змінилося?

Іноземні компанії-партнери до війни отримували страхування ризиків у міжнародних страхових компаніях, таких як Coface чи Atradius. Після початку повномасштабної війни вони припинили страхування дебіторської заборгованості щодо товару, що перетнув кордон України. Це накладало обмеження і додаткові витрати на пошук альтернатив тут, в Україні. Питання позитивно вирішилося у 2023 році.

Також, була проблема на початку війни зі складами іноземних постачальників у вигляді заборони зберігати товар в Україні. Але поступово ми повернулися на достатні для забезпечення товарообігу складські об’єми. 

  • Звісно, що початок повномасштабної війни суттєво вплинув на бізнес в Україні і не обійшов стороною галузь ритейла. Яка зараз ситуація на ринку побутової техніки?

Ринок побутової техніки і електроніки відновився до довоєнних показників. За І квартал 2024 року його приріст рік до року становить близько 19%. 

При цьому "Фокстрот" значно випереджає ринок: за перші три місяці загальний товарообіг компанії показав приріст +35% у порівнянні до аналогічного періоду минулого року. 

Найбільший ріст продемонструвала велика побутова техніка (+51%) і товари з числа дрібного побуту (+44%). Зростає категорія аудіотехніки, зокрема телевізорів (+34%), що є позитивним сигналом в аналізі споживчих настроїв.

Протягом 2023-2024 рр. ми відкрили 11 нових магазинів, розширивши мережу до 124 магазинів: у Києві, Вінниці, Дніпрі, Чернігові, Одесі, Кривому Розі тощо. Відновили зруйнований ракетним ударом магазин у Дніпрі в ТРЦ Appolo і пошкоджений артобстрілами флагманський магазин у Миколаєві. Зовсім нещодавно презентували 2 оновлених магазини – у Києві в ТРЦ Lavina Mall і у Львові (вул. Зелена, 147). Цього тижня –  перевідкриття оновленого магазину в ТРЦ Ocean Plaza.

Варто зазначити про певні ускладнення на ринку праці, бо кваліфікованого персоналу з об’єктивних причин стає все менше. Тому утримання (як персоналу, так і покупців) – це одна з найважливіших задач українського ритейлу.

  • Що зараз найбільше купують українці? Які найпопулярніші товари?

З кінця березня 2024 року, після чергових масованих ворожих атак на українські ГЕС, ТЕЦ та іншу енергетичну інфраструктуру, попит на зарядні станції та інші альтернативні джерела почав різко зростати. Наприклад, якщо порівнювати зі стартом і в той же час піком продажів зарядних станцій, який припав на листопад-грудень 2022 року, лише за червень 2024 ми його перевершили на 110%.

Цього року покупці віддають перевагу станціям, які мають найбільшу потужність (від 3000 кВт) – щоб станція була одна і могла забезпечити живлення максимуму приладів у домі. Їх ціна від 100 тисяч гривень. При тому, що запитів на купівлю потужних та ємних моделей – у 1,5-2 рази більше, аніж нам постачальник готовий надати товару.

Аналогічно зростають продажі павербанків – у 2,5 рази з початку року, генераторів +200%, автономних ламп +34%. Нещодавно ми ввели в асортимент сонячні панелі, і вже спостерігаємо ріст попиту на них. Також викликає зацікавленість покупців комплексні "балконні рішення", які складаються з сонячних панелей, мікроінвертора, зарядної станції та розумних розеток. Раніше такі рішення розглядалися лише для жителів приватних будинків. Зараз такі технології доступні і мешканцям квартир.

  • З якими проблемами на ринку зіштовхується галузь електроніки і побутової техніки на третій рік повномасштабної війни?

Попри війну значно наростив позиції тіньовий ринок електроніки – реалізація контрабандного товару (без сплати ПДВ та ввізних мит) або товару із заниженим ПДВ. Гравці тіньового ринку активно розвиваються, їхня частка зростає щомісяця. 

За даними фахівців нашої галузі, загальний річний обсяг ввезеної техніки в Україну без сплати податків або з суттєвими заниженнями, становить близько 57 мільярдів гривень (понад 20% ринку). Це більше 11 млрд грн несплачених податків.

Основна частина ринку – це дорогі та необ’ємні товари: смартфони, ноутбуки, годинники, гарнітуру, преміальна дрібна та велика побутова техніка.

Протягом більш ніж 10 років "Фокстрот" відстоює інтереси "білого" бізнесу, підтримуючи ініціативи держави і партнерів по детінізації ринку електроніки. Ми першими на ринку електроніки застосували електронні фіскальні чеки, показавши їх ефективність для продавця та зручність для клієнта в часи блекаутів. Саме фіскальний е-чек наразі єдиний інструмент, що може "обілити" ринок і показати продавців "чорних" гаджетів. Потрібна тільки політична воля контролюючих структур припинити занурення ринку в тінь.

Додамо

Раніше журналісти УНН також поспілкувалися з СЕО мережі супермаркетів електроніки та побутової техніки Eldorado Вірою Вітинською, яка розповіла, що багато іноземних постачальників після початку повномасштабного вторгнення не хотіли йти на поступки українським ритейлерам.

Детальніше читайте за посиланням

Лілія Подоляк

Слайдер

    Популярні

    Новини по темі

    Орбан зустрінеться із Трампом після саміту НАТО

     • 14938 переглядiв