7-krokiv-do-kontroliu-osobystykh-finansiv-yak-pravylno-splanuvaty-svii-biudzhet

7 кроків до контролю особистих фінансів: як правильно спланувати свій бюджет

 • 12932 переглядiв

Формування особистого чи сімейного бюджету може бути вирішальним фактором, якщо ви хочете контролювати свої фінанси та видатки. УНН зібрав для вас кілька порад, які допоможуть сформувати бюджет навіть, якщо ви цього ніколи не робили раніше.

Бюджет – це план, що демонструє, як ви будете витрачати або заощаджувати кошти. Заздалегідь вирішивши, скільки саме ви можете дозволити собі витратити в різних сферах свого життя, ви зможете легше впоратися із задоволенням принаймні базових потреб, а, можливо і заощадити. Планування стримуватиме вас від імпульсивних покупок та витрат, змусить прискіпливіше добирати товари за співвідношенням ціна/якість.

Фінансовий аналіз доходів та витрат є ключовим етапом у процесі формування особистого бюджету. Саме він допоможе зрозуміти, як ваші доходи співвідносяться з витратами, виявити можливості заощаджень та забезпечити фінансову стійкість.

Свої поради дають аналітики Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

Які кроки допоможуть зробити фінансовий аналіз?

Крок 1. Збір інформації.

Розпочніть зі збору детальних даних про свої доходи та витрати. Враховуйте всі джерела доходу: заробітну плату, додаткові прибутки, подарунки та інші джерела. Також складіть перелік всіх витрат, включаючи щомісячні платежі, покупки та рахунки.

Крок 2. Категоризація витрат.

Розподіліть ваші витрати за різними категоріями, наприклад: житло, їжа, транспорт, розваги, навчання, страхування. Це допоможе зрозуміти, на що саме ви витрачаєте найбільше грошей.

Крок 3. Обчислення загальних витрат.

Порахуйте загальну суму ваших витрат за кожен місяць. Ця інформація допоможе з'ясувати, яку частину ваших доходів ви витрачаєте щомісяця.

Крок 4. Порівняння доходів та витрат.

Порівняйте суму вашого загального доходу з витратами. Увага! Якщо витрати перевищують доходи, це може вказувати на нестабільність вашого фінансового стану.

Крок 5. Визначення можливостей для заощаджень. 

Виділіть категорії, які можливо змінити для зменшення витрат. Варто звернути увагу на такі зміни, як відмова від деяких зайвих витрат, пошук дешевших альтернатив або раціональне використання наявних ресурсів.

Крок 6. Створення бюджету.

На основі отриманої інформації розробіть особистий бюджет, в якому ви визначите призначення для кожної категорії витрат та встановите межі витрат.

Крок 7. Відстеження результатів.

Постійно відстежуйте свої доходи та витрати, відслідковуючи динаміку не тільки щомісячну, але й щорічну. Це допоможе підтримувати фінансову дисципліну та вчасно реагувати на зміни.

Не варто боятися складності фінансового аналізу доходів та витрат, бо саме він є необхідною і важливою частиною успішного управління особистими фінансами. Хоча можливо, що вашою першою думкою на цьому шляху буде, що все це трохи заплутано та складно, насправді це важливий і дуже корисний процес для досягнення власної фінансової стабільності.

Ось декілька практичних порад, які допоможуть зрозуміти, що фінансовий аналіз доходів та витрат може бути доступним і ефективним:

·         розпочніть зі спрощеного аналізу, просто визначивши загальний місячний дохід та суму витрат. Ви можете розглядати аналіз як поступовий процес. Спочатку сконцентруйтеся на одній чи декількох категоріях, досліджуючи їх докладніше. Поступово додавайте більше деталей, розподіляючи витрати на потрібні вам категорії.

·         використовуйте фінансові інструменти. Існує багато онлайн-інструментів та додатків для ведення обліку доходів та витрат. Вони можуть автоматизувати процес аналізу і допомогти зрозуміти, куди йдуть ваші гроші.

·         зверніться за порадою до фахівців. Якщо вам важко розібратися самостійно, ви можете звернутися до фінансового консультанта або експерта, який допоможе вам провести аналіз та запропонує стратегії для поліпшення фінансового стану. 

Корисним для фінансового аналізу та роботі над зменшенням статей витрат є Закон Парето, також відомий як "правило 80/20", походження цього закону пов'язане з роботами італійського економіста Вільфредо Парето.

Згідно з цим законом, приблизно 80% результатів досягаються через 20% зусиль. 

Наприклад, ви можете визначити 20% джерел витрат, які становлять 80% вашого бюджету, і спробувати знайти способи їх оптимізації або зменшення. Це може охоплювати різні аспекти, від раціонального планування покупок до перегляду дорогих або непотрібних підписок чи послуг.

Для застосування цього правила на практиці радимо вам:

·         скласти список всіх своїх витрат за певний період (наприклад, місяць);

·         визначити, які з цих витрат є найбільш важливими та найбільш суттєвими для вашого бюджету;

·         відібрати ту частину витрат, яка складає близько 80% вашого бюджету;

·         ретельно проаналізувати ці витрати та визначити можливості для економії та оптимізації.

Застосовуючи це правило, ви можете зосередитися на оптимізації основних витратних статей, щоб забезпечити більш ефективне управління власними фінансами.

Складність аналізу знижується, коли ви розділите весь процес на маленькі кроки, використаєте доступні інструменти та переможете страх розпочати опанування нових знань на практиці.

Саме проведення фінансового аналізу дозволить вам зрозуміти власну фінансову ситуацію, зосередитися на головних питаннях та успішно вирішити їх і, в майбутньому, досягнути фінансової мети.

Деякі фінансові експерти радять використовувати правило 50/30/20.

Розділіть свій чистий прибуток на три частини:

·        50% вашого прибутку на важливі потреби та предмети першої необхідності;

·        30% на забаганки та необов’язкові витрати;

·        20% на виплати боргів, кредитів або ж на заощадження.

Цей план можна корегувати у відповідності з вашими витратами, адже обов’язкові витрати можуть іноді вимагати від вас більше вкладень, наприклад, якщо ви винаймаєте житло. Як тільки виз найдете своє оптимальне співвідношення вам стане простіше притримуватися плану та контролювати свої витрати.  

Важливо відділити потреби від забаганок. Але спробуйте бути із собою максимально відвертими. Можливо деякі з тих витрат, які ви вважали обов’язковими виявляться забаганками.

Також експерти радять заздалегідь закладати в бюджет одноразові витрати, наприклад, подарунки на свята. А оскільки значну частину цих витрат ви можете спланувати наперед це дає вам можливість відкладати на них протягом тривалого часу.

Лілія Подоляк

Економіка

    Популярні

    Новини по темі