Наразі Європейська комісія фіналізує підготовку тексту та готує його на розгляд Європарламенту та держав-членів ЄС, який запланований на 14 липня поточного року.
Експертна команда UBTA проводить аналіз проекту. Версія законопроєкту не є остаточною, однак вже зараз можна виділити основні елементи:
1. ВКМІ отримає формат квоти на парникові викиди, яку будуть зобов’язані купувати європейські імпортери товарів походженням поза межами ЄС. Ціна квот буде прив’язана до цін на квоти в межах діючої Європейської системи торгівлі викидами (ЄСТВ).
2. Законопроєкт впроваджує складну формулу підрахунку ВКМІ. Її елементами, серед іншого, будуть середньозважені показники інтенсивності викидів для обраних категорій товарів, середня тижнева ціна на квоти ЄСТВ, ціни на квоти національних систем торгівлі викидами країн експортерів та інше.
3. Експортери третіх країн можуть отримати можливість в індивідуальному порядку захищати перед Єврокомісією свій кейс шляхом подачі верифікованих даних про вміст власних викидів у виробництві (так званий “вуглецевий слід”).
4. ВКМІ не буде поширюватися на обмежену групу країн: Швейцарію, Норвегію, Ісландію та Ліхтенштейн.
5. ВКМІ діятиме у пілотному режимі впродовж 2023-2026 рр. Після цього його методологія буде переглянута, у т.ч. у світлі динаміки зобов’язань країн учасниць Паризької угоди.
Як зазначив директор Брюссельського офісу UBTA Назар Бобицький, не виключаються зміни і доповнення Комісії до наявної версії законопроєкту. UBTA проводить аналіз проєкту і буде готова поділитися висновками і рекомендаціями зі своїми членами та стейкхолдерами.
У свою чергу, президент UBTA Дмитро Лось підкреслив, що поява проєкту є сигналом для всіх зацікавлених сторін, зокрема уряду України та експортерів, активізувати свої приготування до цього важливого кроку Брюсселя.