Серед аргументів проти демонополізації – ризик втрати контролю за виробництвом спирту.
"Відміна держмонополії, зміна середовища, підвищення акцизів - це все призводить до того, що галузь переходить у тінь. Держава повинна мати повний контроль", - наголосив у коментарі УНН народний депутат, член Комітету Микола Скорик.
Він також заявив, що Комітет буде запитувати економічні розрахунки необхідності демонополізації спирту, оскільки досі їх ніхто не бачив, а Головне-експертне управління ВР акцентувало на їх відсутності у самому законопроекті.
За словами Скорика, немає і прорахунку, хто буде купувати заводи Укрспирту.
"Я спілкувався з одеськими компаніями, вони не мають грошей для придбань заводів", - сказав він.
Раніше законопроект про демонополізацію спиртової галузі коментував голова економічного Комітету ВР Дмитро Наталуха.
"Наша головна мета - провести реформу таким чином, щоб замість державної монополії у нас не виникла одна, дві, три приватних монополії, із чіткою структурою взаємодії. Щоб ми не створили приватний спиртовий картель. Ми вже приступили до вивчення законопроекту і намагаємося знайти оптимальну модель, яким чином зробити ринок спирту максимально конкурентним", - вказав він.
Водночас, експерти зазначають, що демонополізація спиртової галузі – це шлях до зриву приватизації ДП "Укрспирт".
"Підприємства концерну "Укрспирт" мають застаріле обладнання. Для інвесторів вони цікаві лише тоді, коли мають монополію на виробництво спирту. Як тільки цю монополію прибрати - виробник горілки, а він, власне, і є основним споживачем продукції державних підприємств спиртової галузі – відтворить у себе на потужностях міні-завод. То у мене питання: а хто буде покупцем підприємств "Укрспирту"? Вони можуть бути цікаві з точки зору територій, приміщень, і то не в повній мірі. Тому я думаю, що 5 млрд грн від приватизації Укрспирту (анонсовані владою – ред) ми не отримаємо точно", - заявив економічний експерт Олег Пендзин.
Він додав, що на фоні демонополізації спиртової галузі, представники партії "Слуга народу" запропонували ще і зняти відповідальність за варіння самогону.
"Ми маємо розуміти, що сьогодні люди і так гонять самогон для власного споживання. Чим дорожча буде горілка, а вона об'єктивно буде дорожчати, бо будуть вводити додаткові податки, тим більше буде гнатися самогону. Тим паче, сьогодні є законопроект від "Слуг народу", яким пропонується зняти відповідальність з тих, хто жене самогон для власних потреб, а ви ж не дізнаєтесь, чи для себе людина виробляє самогон, чи для продажу", - наголосив експерт.
Зміна моделі спиртової галузі в країні може призвести і до зростання цін на спирт та ліки, застерігає Пендзин.
"Замість того, щоб почистити стайню, ми вирішили зарізати курку, яка несе золоті яйця, і один раз добре пообідати. Напевно, у тому є логіка з точки зору тих, хто сьогодні займається виробництвом горілки і був суб'єктом закупівлі цього спирту. Я неоднозначно ставлюся до цієї ідеї.
Я думаю, що великі фармкомпанії будуть свої інвестиції вкладати у виробництво спирту і ліків. Якщо ми говоримо про дрібних - вони будуть звертатися до діючих підприємств, це той ринок, який лишиться по відношенню до існуючих спиртзаводів. У нас є підприємства на яких тисячу років ніхто не оновлював обладнання, і коли таке підприємство почне формувати свою ціну, виходячи із фактичної собівартості - бо ніхто не працюватиме у збиток - ми побачимо, що ціна на спирт взлетить, принаймні для сегменту, про який я говорю.
Тому, думаю, що ціна на спирт на ринку загалом зросте, і, як наслідок, зростуть спиртовмісні ліки", - резюмував він.
Нагадаємо, у ВР зареєстровано законопроект Президента Володимира Зеленського, який пропонує роздати ліцензії на виробництво спирту приватним компаніям, а державну монополію – скасувати. Але цей законопроект вигідний лише великим горілчаним компаніям, вказують експерти.