КИЇВ. 15 січня. УНН. Crown Agents — офіційно була затверджена українським урядом як оператор із закупівлі вакцин від коронавірусу для українців. УНН зібрав для вас інформацію про те, що відомо про цю організацію, а також її діяльність в Україні.
Crown Agents про себе повідомляють, що допомагають країнам та урядам по всьому світу долати бідність і досягати цілей сталого розвитку. Організація - некомерційна, і основні сфери, у яких зосереджена її діяльність, торкаються різного роду закупівель та поставок, зміцнення державної системи та керівництва різноманітними фондами. Представництва агентства є по всьому світу: від Японії до США, однак основна діяльність зосереджена у Нігерії, С’єра-Леоне, Гані, Зімбабве, Уганді, Ефіопії, Кенії, Південному Судані, Сирії, Лівані, Іраці, Непалі, Бангладеш, Індії, Сінгапурі, Киргизстані та Україні.
Crown Agents в Україні
“Агенти” працюють в Україні понад 10 років самостійно, а до того працювали у складі гуманітарної місії, що зайшла в Україну ще в часи розпаду Радянського Союзу. Сфера їхньої діяльності у нашій країні не обмежується лише закупівлею медичних препаратів, йдеться і про управління фінансами на державному рівні та сприяння у сфері міжнародної співпраці за різними напрямами, зокрема, і з метою отримання фінансової підтримки для розвитку різних сфер. Одним з найбільш відомих проектів, у якому брали участь представники Crown Agents, було реформування системи закупівель “Укрнафти”.
Медичні закупівлі
У 2015 році МОЗ обрав Дитячий фонд ООН “ЮНІСЕФ”, Програму розвитку ООН (ПРООН) та британську Crown Agents як агенції для здійснення міжнародних закупівель медикаментів для України. Міжнародні закупівлі через ці організації 2019 року мали бути замінені на прозору національну систему закупівель.
Однак, уже 2016 року виникли питання до процедури закупівлі ліків, зокрема, для дитячої онкології. За інформацією, яку тоді оприлюднили самі представники Crown Agents, орієнтовно 45% препаратів були закуплені безпосередньо у виробників, а решта були придбані через посередників, зокрема через фірму “Людмила-Фарм”. Ситуація вплинула на строки постачання препаратів. Частину препаратів для онкохворих дітей майже на сто днів затримали на складах аеропорту “Бориспіль”.
Врешті, вони були розблоковані. Однак, за оцінками експертів, затримка постачання препаратів для дитячої онкології становила орієнтовно 4 тижні. Загалом, за оцінками представників медичної спільноти та експертів, окремі позиції препаратів, що були придбані в межах закупівель 2015 року, були поставлені лише у листопаді 2016 року. Однак, навіть після того, як більшу частину запланованих до закупівлі ліків було поставлено, щасливий фінал не настав.
Із заявою тоді виступила завідувач Центру дитячої онкогематології і трансплантації кісткового мозку Світлана Донська, яка на всю країну заявила, що українські лікувальні заклади відмовляються від препаратів з дитячої онкології, поставлених британським закупівельним агентством Crown Agents. Причина? Короткий термін дії.
“Зараз у країні відділення відмовляються від цих препаратів, оскільки вони мають за наступні три місяці використати всю свою квоту”, — пояснила вона. Донська роз’яснила, що Crown Agents поставило препарати з дитячої онкології з терміном придатності меншим, ніж прописано у технічному завданні — 15 місяців. При цьому агентство постачало препарати з терміном придатності шість-вісім місяців.
Окрім того, вона повідомила, що частина препаратів не відповідала замовленій лікарській формі.
Так, за словами Донської, антибіотик “Фосфоміцин” було поставлено у формі саше замість необхідних флаконів для внутрішньовенних ін’єкцій (пізніше постачальник мав замінити препарат).
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: МОЗ півтора місяця не забирало коронарні стенти з митного складу
Пізніше ситуація довкола закупівель медичних препаратів через міжнародні організації, зокрема і Crown Agents, почала загострюватися.
Закупівлі ліків через міжнародні організації були названі непрозорими, ефективність яких складно оцінити. Закупки і надалі відбувалися із суттєвим запізненням. Так, наприкінці літа 2017 року було здійснено лише 50% придбань від планів 2016 року.
Звіт Рахункової палати вказував, що тодішнє керівництво МОЗ фактично не контролювало не лише планування коштів на закупівлі медпрепаратів, а й витрати їх. Вказувалося, що поставки за окремими напрямками (захворюваннями) з 2015 року виконуються на рівні значно нижчому від ста відсотків. Також Рахункова палата зауважила, що вповноважені на закупівлі організації тримають на своїх рахунках кошти, перераховані українським урядом, понад договірний строк.
Зі звіту Рахункової палати
“Міністерством прийнято від міжнародних спеціалізованих організацій Краун (Crown Agents — ред.) і ЮНІСЕФ лікарські засоби і медичні вироби для лікування дорослих, хворих на хронічні вірусні гепатити, серцево-судинні та судинно-мозкові захворювання, та вакцину для профілактики сказу з термінами придатності меншими, ніж передбачено умовами угод 2016 року, загалом на суму 57 999,1 тис. гривень. При цьому гарантії щодо заміни у разі невикористання до завершення терміну придатності не надавалися через відсутність таких вимог у цих угодах”.
“Договорами (угодами), укладеними МОЗ із ЮНІСЕФ, Краун, ПРООН, що здійснюють закупівлі за кошти державного бюджету 2017–2018 років, штрафні санкції за порушення термінів постачання матеріальних цінностей не передбачено”.
"Також через відсутність в угодах 2016 року, укладених з міжнародними спеціалізованими організаціями Краун і ЮНІСЕФ, вимоги щодо підтвердження можливості заміни невикористаного до завершення терміну придатності товару на аналогічний товар з достатнім терміном придатності МОЗ прийнято лікарські засоби і медичні вироби для лікування дорослих, хворих на хронічні вірусні гепатити, серцево-судинні і судинно-мозкові захворювання, та вакцину для профілактики сказу на суму 57 999,1 тис. грн без гарантії їх заміни у разі невикористання до завершення терміну придатності (...) Станом на 01.02.2019 лікарські засоби на суму 1 704,2 тис. грн для лікування дітей, хворих на онкологічні та онкогематологічні захворювання, та дітей і дорослих, хворих на хронічні вірусні гепатити, отримані від міжнародних спеціалізованих організацій Краун і ПРООН, за якими термін придатності закінчився, вже непридатні для лікування відповідної категорії пацієнтів”.
Звісно, не варто перекладати усю провину у зриві постачань на міжнародні організації. Чому? Та тому, що Міністерство охорони здоров’я тоді не здійснювало контроль. Навіть там, де постачальники намагалися сумлінно виконувати свої зобов’язання, Міністерство могло затримувати строки розгляду уточнень і пропозицій від них, чим розтягувало у часі усі процедури із закупівлі і постачання медпрепаратів.
Позиція Crown Agents
“Угода між Crown Agents та МОЗ щодо закупівель ліків, медичних виробів та реагентів за програмами дорослої та дитячої онкології та онкогематології на суму близько 32 млн дол. за кошти держбюджету 2015 року була підписана 6 листопада 2015 року. Тендерний процес розпочався 6 грудня 2015 року у відповідності до умов угоди. Поставки відбувалися впродовж 2016 року та закінчилися в повному обсязі у термін, визначений угодою, а саме 6 грудня 2016-го”, — йдеться у листі Crown Agents.
Окрім того, у компанії відповіли й на закиди щодо того, що державні кошти рік перебували на рахунках компанії. Ці гроші дійсно перебували на рахунку компанії, але він, за твердженням представників фірми, має спеціальний статус, і кошти з нього не можуть бути перераховані на інші рахунки, списані або відправлені на депозит.
Пізніше глава представництва британського закупівельного агентства Crown Agents в Україні Тетяна Коротченко наполягала, що протерміновані ліки вони не закуповують. Однак, щодо тривалості терміну дії — є нюанси.
“Існують препарати, які спочатку мають короткий термін придатності. У таких випадках ми відразу говоримо, що повний термін придатності — три місяці, наприклад. Отже, техзавдання прописується таким чином, що термін придатності на момент доставки повинен бути 50-75% від повного. Якщо це стосується таблеток, то тут працює вимога в 15 місяців, або 75%. Тепер по замінах. До моменту початку закупівель в 2015 році в Україні на складах не було ліків. Ми знаходили по світу все, що могли, брали з полиць. Тоді приїхали деякі препарати з терміном придатності 8,5-9,5 місяців. Це хороший термін придатності у ситуації, коли ліків немає, і препарати потрібні "на вчора“. Нам сказали, що ліків немає взагалі, і їх потрібно привезти. Ми їх поставили. Але з якихось причин виникла ситуація, що ці препарати не були використані. Ми гарантували, що замінимо їх в разі невикористання. За всіма позиціями на сьогодні рішення про заміну виконано. Чому так пізно? Тому що йдуть поставки наших партнерів (ПРООН), і необхідно уникнути ситуації з невикористанням ліків”, — пояснила ситуацію Коротченко.
Ситуація на сьогодні
Ще до того, як Кабмін офіційно затвердив оператора із закупівлі вакцини, у ЗМІ з’явилася інформація про те, що, ймовірно, закупками буде займатися міжнародний посередник, а вони беруть від 4,5% до 5% від загальної суми угоди.
Якщо говорити про угоду нібито вже укладену з китайською Sinovac Biotech на 1,9 млн доз, то її сума становить 964 311 264 грн. Але ця угода не покриває усі потреби населення України у вакцині від коронавірусу.
Наразі деталі співпраці між урядом та Crown Agents невідомі.