Як би там не було, боротьбу за владу можна вважати офіційно відкритою. Діючі політичні партії та представники нових політпроектів спішно проводять консультації і пошук додаткових джерел фінансування. А це означає, що боротьба за розум і гроші незабаром проявиться у всій своїй красі: починаючи від вуличних демонстрацій, закінчуючи парламентськими світопредставленнями.
Період передвиборних баталій в Україні обіцяє бути спекотним. Особливо на підготовчому етапі, коли багато політичних сил будуть заражені "вірусом" політичних маніпуляцій і шантажу. Мета абсолютно зрозуміла - не дивлячись на прийнятий Закон про фінансування партій з бюджету, знайти стабільне джерело грошових вливань. Поведінка "заражених" політиків в якійсь мірі схожа з рекетом часів СРСР. Технологія одна: змусити клієнта платити гроші або ж зробити так, щоб його життя, а головне бізнес - стали неможливими. Об'єктами такого шантажу, як правило, ставати великі фінансово-промислові корпорації, для яких дестабілізація роботи компанії і втрата репутації на міжнародній арені подібні до смерті. "Слуги народу" це прекрасно розуміють, тому й тиснуть на хворе, вдаючись до всіляких політичних провокацій.
Про майбутню політичну конкуренцію, методи політичного шантажу і потенційні джерела фінансування передвиборних кампаній редакція УНН поговорила з політологами-експертами.
Вони підтверджують, що головними спонсорами виборчих кампаній, як і раніше, залишаться представники великого бізнесу. Саме за лояльність фінансово-промислових корпорацій до тієї чи іншої політичної сили буде йти справжня кулуарна боротьба, із застосуванням адмінресурсу, тиску і примусу до "дружбі".
"Навіть ті партії, які зараз представлені в парламенті і формально отримують гроші з бюджету, вони теж будуть шукати додаткові джерела фінансування. Адже, більшість партій фінансується не громадянами, які роблять свої внески, а окремими грошовими мішками, які за ними стоять", - зазначив експерт Олексій Якубін.
Кулуарне фінансування самі політики, швидше за все, будуть приховувати за антиолігархічними гаслами, які подобаються виборцям. Іншими словами діятиме "золоте правило": і грошей взяти, і виборцю сподобатися. А це означає, що дискредитаційних кампаній бізнесу таки не уникнути, розповідають політологи.
"В Україні антиолігархічні настрої. Не популярний великий бізнес, не популярні олігархи. Їх звинувачують, критикують. І це вигідно використовувати і це використовується вже більше 15 років, не менше. Все для того, щоб виборцю сподобатися", - сказав політолог Володимир Фесенко.
Наприклад, відносно недавнє "шоу" радикалів проти Миронівського хлібопродукту (МХП) і його основного акціонера Юрія Косюка в стінах парламенту теж можна розцінювати як елемент політичного шантажу, вважає експерт Олексій Якубін.
"Я не виключаю, що це спроба шантажу заради грошей. Спосіб впливу з метою отримання додаткового фінансування", - сказав він.
На думку Володимира Цибулька, вся ця загальнонаціональна кампанія "Геть олігархів від влади" насправді зводитися до банальної боротьби різних типів економіки.
"Будь-які нові політичні проекти, в тому числі вибори, є боротьбою мільйонерів проти мільярдерів. І можна сказати, що ця формула боротьби триватиме і в ході парламентських, і в ході президентських виборів", - зазначив політолог Володимир Цибулько.
Що стосується бізнесу, то сам він традиційно розділитися на два табори: на підтримку чинної влади і на підтримку опозиції. Або ж буде фінансувати одночасно два протиборчих крила, прогнозують експерти.
"Один і той же олігарх може вкладати в діаметрально протилежні політичні сили. І таким чином розкладати яйця в різні кошики, щоб мати своїх лобістів і депутатів. Адже, сьогодні більш популярним механізмом є співпраця не з доброї волі, а з примусу, коли тиснуть навіть на, здавалося б, своїх політичних компаньйонів. Джентльменський кодекс в політиці - це рідкісне явище сьогодні. Більше - це шантаж. тобто, все сірі і чорні технології будуть в дії ", - зазначила експерт Олександра Рашмеділова.
Добровільно вкладати гроші в політичні проекти потенційно готовий незадоволений владою бізнес, вважає експерт Катерина Одарченко.
"Ключовим аргументом інвестувати в партії як нові, так і старі є страх і бажання захиститися", - сказала вона.
І поки в Україні не запрацює інститут політичного лобізму, всі перераховані вище технології політичного шантажу і маніпуляцій будуть присутні, впевнений експерт Олексій Голобуцький.
"Поки влада буде синонімом грошей - до тих пір великий бізнес буде зацікавлений мати справу з політичними партіями. Я, наприклад, виступаю за закон про лобізм: щоб бізнес платив гроші лобістам, які б вирішували його питання в ВР. Це нормальна практика в Америці.
Але швидше за все найближчим часом цього не буде, а буде тіньова діяльність