“Проект Угоди про Спільний авіаційний простір включений до порядку денного засідання робочої групи ЄС з питань авіації 22 січня. Важливий крок до нашої довгоочікуваної угоди, яка сприятиме розвитку ринку авіаперевезень та відновленню від наслідків пандемії коронавірусу”, - заявив дипломат.
Варто відзначити, що дві держави "Східного партнерства" - Грузія та Молдова, мають підписані угоди про САП, датовані 2010 та 2012 роками, відповідно.
Дивлячись на досвід цих країн колишнього СРСР можна стверджувати, що підписання угоди про САП не гарантує приходу лоукостерів. А масової появи — і поготів. Грузії та Молдові вдалося залучити тільки одного європейського лоукостера – угорську бюджетну авіакомпанію "WizzAir".
Також "відкрите небо" не робить ринок автоматично орієнтованим на ЄС. В обох дружніх нам країнам значна частка пасажиропотоку і досі спрямована в Туреччину, Єгипет (напевно, дешевий переліт не так важливий, як "all inclusive") та Росію. Примітно, що в Грузії, починаючи з 2010 року, відбувалося постійне зростання пасажиропотоку, до минулого року, де причиною падіння показників, зрозуміло, стала пандемія COVID-19.
В обох країнах зросла конкурентність та суттєво знизилися ціни. Так, аеропорт Кишинева збільшив кількість напрямків з 19 у 2013 році до близько 40 на сьогодні. Тож, монополіст та флагман української авіації може отримати достойну конкуренцію з боку, того ж таки, угорського "WizzAir".
Поглянемо на ціни: квиток з Кишинева на прямий переліт до Лондона, який у квітні 2010 року коштував 210 євро, станом на сьогодні, 20 січня 2021 року, вартує близько 80 євро. За приблизно таку ж саму ціну, користуючись послугами WizzAir, можна долетіти з Кутаїсі до, скажімо, Відня.
Але, не варто забувати, що процес імплементації угоди – дуже тривалий. До прикладу, в рамках САП Молдова мала впровадити понад 86 норм ЄС. Інформації про те, що всі ці норми вже введені немає.
Нагадаємо, в жовтні 2020 року глава МЗС Дмитро Кулеба заявив, що якщо не буде ніяких форсмажорів, то Україна підпише угоду з ЄС про спільний авіапростір у 2021 році.
Додамо, що очільник Мінінфраструктури Владислав Криклій, заявляв про готовність України підписати Угоду про Спільний авіаційний простір з ЄС "найближчим часом".
Також Криклій зазначав, що укладення Угоди про Спільний авіаційний простір з ЄС збільшить кількість польотів та пасажирських перевезень у напрямку до Європи. Це, за його словами, "позитивно відобразиться на туристичній галузі, веденні бізнесу та інших міжособистісних зв’язках".