У ТСК констатували, що потужні бізнесмени мають неабиякий вплив на формування тарифної політики “Укрзалізниці”, кадрові рішення в державній компанії та роблять все можливе, аби державний перевізник не підвищував тарифи на важливі для цих груп вантажів.
Цитата
“Тобто, державна „Укрзалізниця“ дотує цілі сектори великого приватного бізнесу та генерує їм прибутки. Як наслідок, вони у рейтингу найбагатших, а держава — у мільярдних збитках. Шокує, що майже усі 5 останніх років збитковими були не лише пасажирські, але і вантажні перевезення”, — прокоментувала вона.
Протягом 2016-2021 років правління та наглядова рада “Укрзалізниці” складали фінансові плани зі штучно заниженою на 24% собівартістю перевезень, Мінінфраструктури їх погоджувало, а Кабінет Міністрів затверджував, наголосила Гришина.
Шляхом обману багаторічна деградація видавалася за розвиток, констатувала вона.
“Відповідальними за такий системний обман були керівники „Укрзалізниці“ та члени наглядової ради різних періодів. Починаючи з 2016 року темпи зростання тарифів суттєво (на 13-30%) відстають від змін індексу цін виробників, що не дозволяло нівелювати вплив інфляційних процесів на дохідність „Укрзалізниці“. За підсумками минулого року це відставання склало 24%, що еквівалентно 14 млрд грн річного доходу”, — розповіла голова ТСК.
Керівництво “Укрзалізниці” навмисно та свідомо приховувало реальний стан справ та маніпулятивно знижувало собівартість перевезень, що було вигідно і їм, і олігархам, впевнена Гришина. Допомагали їм у цьому правоохоронці.
“Я про те, що наші антикорупціонери ніяк не можуть наздогнати корупційний потяг, який ходить повз них. Сподіваюся, що результати роботи ТСК допоможуть Офісу Генерального прокурора організувати роботу правоохоронців і в решті подолати корупцію на залізниці. Я знаю, що Генеральний прокурор Ірина Венедіктова у цьому особисто зацікавлена і мотивована державницькою позицією”, — сказала вона.
Разом з тим, за словами глави ТСК, є і гарні новини: міністр інфраструктури Олександр Кубраков заявив, що тарифи на вантажоперевезення планується підвищити. Остаточне рішення буде за результатом громадських обговорень. Це дозволить залучити додаткові 2 млрд грн цього року і 10 млрд грн наступного.
Доповнення
ТСК парламенту щодо “Укрзалізниці” розпочала свою роботу в січні і на початку липня затвердила звіт за результатами піврічної роботи. Масштабна корупція, з якою не справляється НАБУ, некомпетентні менеджери і повсюдна недбалість — основні причини занепаду “Укрзалізниці”, за оцінкою ТСК. Комісія закликає у терміновому порядку звільнити всіх членів Наглядової ради та керівництво компанії, і на їх місце взяти компетентних людей. Разом з тим НАБУ має організувати роботу детективів і виправдати існування свого спецвідділу з розслідування корупції в “УЗ”.