ukenru
scho-potribno-znati-pro-referendum-v-ukrayini-dumka-eksperta

Що потрібно знати про референдум в Україні: думка експерта

 • 25416 переглядiв

КИЇВ. 13 листопада. УНН. Якщо Президент України Володимир Зеленський ініціює проведення всеукраїнського референдуму з будь-якого питання, це питання все одно потребує ухвалення рішення парламенту, адже на сьогодні до парламенту не внесений законопроект про всеукраїнський референдум. Але навіть за умови внесення законопроекту і його ухвалення, рішення референдуму не вирішить нічого остаточно. Про це у коментарі УНН розповіла експерт з питань конституційної реформи Юлія Кириченко.

“Брати участь в управлінні державними справами через референдум є конституційним правом. Але, на жаль, можна сказати, що з моменту прийняття Конституції України це право не було належним чином врегульовано на рівні закону. Особливо складна ситуація відбулась у 2012 році, коли було ухвалено у неконституційний спосіб, як вже визнав Конституційний суд, нову редакцію закону про всеукраїнський референдум, яким встановлювався маніпулятивний референдум на державному рівні і, по факту, скасовувався місцевий референдум”, - розповіла співрозмовниця.

Вона зазначила, що разом з іншими колегами домоглась визнання закону неконституційним навесні 2018 року.

Зі слів Кириченко, з того моменту парламент був зобов’язаний швидко відновити конституційне право громадян на референдум, але так не сталось.

“На сьогодні ні Президент, ні парламентська більшість ще не внесли свого законопроекту про всеукраїнський референдум. Від громадськості експертного середовища в 2015 році був напрацьований та внесений законопроект про всеукраїнський референдум, оцінений міжнародними експертами позитивно як такий, що відповідає європейським стандартам.

Що відбувається зараз: зараз закону нема, провести референдум не можна, треба врегульовувати. Але які тут є складні моменти: треба бути дуже обережним з предметом референдуму. Наприклад, є питання, які обов’язково вирішуються на референдумі, прописані в Конституції. Їх треба фіксувати в законі. А, наприклад, ідеї дати референдуму ухвалювати закони з точки зору права є шкідливими, тому що процедура референдуму для ухвалення законів не підходить з точки зору логіки його проведення”, — підкреслила вона.

Експерт зауважила, що для цього є парламент, законотворча процедура, яка передбачає внесення, експертне оцінювання, перше, друге, трете читання для того, щоб “прийняти ідеальні загальнообов’язкові норми, тобто закон”.

“На референдумі такої можливості немає: ні врахувати експертну позицію, ні доопрацювати, ні навіть технічно переставити кому. Якщо Президент говорить, що необхідно проводити референдум з будь-якого питання, він каже про землю, це — так званий консультативний референдум, який все одно потребує прийняття рішення парламенту. Тому, цей референдум не вирішить нічого остаточно, але насамперед йому треба внести законопроект до парламенту і прийняти його”, — сказала вона.

Зазначимо, за правовою силою рішень розрізняють референдуми імперативний та консультативний. У разі проведення першого — рішення має вищу юридичну силу і є обов’язковим до виконання, у другому ж випадку рішення має дорадчий характер, тому не є обов’язковим при вирішенні питань місцевого чи загальнодержавного значення.

Кириченко розповіла також, що у разі, якщо референдум таки відбудеться, органом адміністрування його буде Центральна виборча комісія.

“Процедура проголошення — дійсно, якщо це референдум за народною ініціативою, то оголошує його Президент. Але це має бути реально народна ініціатива, а не ініціатива Президента. Якщо це питання території України — то це після ратифікації міжнародної угоди парламентом оголошує такий референдум парламент. В цілому, можна прописати, що може ініціювати Президент. Але відповідно до Конституції, Президент оголошує референдум за народною ініціативою. Тому теж є питання, коли Президент, скажімо так, замість народу говорить, що народ хоче вирішити на референдумі. Тут говориться про те, що влада буде організовувати народну ініціативу, але це вже не народна ініціатива. У влади є інші механізми. У влади є Президент, у Президента є парламентська більшість, яка може вирішити питання в межах представницької демократії”, — сказала співрозмовниця.

Вона також зазначила, що у разі проведення консультативного референдуму “можуть бути проблеми”.

“Наприклад, єдиний консультативний референдум проводив (другий Президент України Леонід — ред.) Кучма, потім ці рішення не були втілені, тому що це консультація. Моя позиція — що консультативні референдуми за сьогоднішніх умов розвитку технологій, в принципі, не варто проводити, недоцільно, адже великі соціологічні дослідження дають можливість зрозуміти позицію виборців. Відповідним чином, оскільки рішення не за виборцями, навіщо вводити їх в оману і казати, що вони щось вирішать на цьому референдумі”, — додала Кириченко.

Нагадаємо, Президент України Володимир Зеленський повідомив, що питання продажу землі іноземцям винесуть на референдум. 

З його слів, Верховна Рада “розробить і прийме закон, який чітко встановить види і механізми референдуму найближчим часом”.

Українські Національні Новини

Політика